بایدها و نبایدهای روزه گرفتن مادران باردار و شیرده

۱۳۹۹/۰۲/۰۸ - ۱۰:۵۱:۵۴
کد خبر: ۹۹۳۸۰۸
بایدها و نبایدهای روزه گرفتن مادران باردار و شیرده
دوران بارداری و شیردهی یکی از مهم‌ترین دوران زندگی کودک محسوب می‌شود که باید نکات زیادی برای حفظ سلامت مادر و فرزند رعایت کرد. از طرفی روزه داری در ماه مبارک رمضان مزایای زیادی دارد اما آیا مادران باردار و شیرده هم می‌توانند از مزایای روزه داری برخوردار شوند یا روزه گرفتن برایشان مضر است؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در سه ماهه اول بارداری به ویژه ۸ هفته نخست بارداری که سلول های مغزی جنین در حال شکل گیری است ممکن است روزه داری در روزهای بلند صدمات جبران ناپذیری به رشد جنین وارد کند.

در سه ماه سوم بارداری نیز بخش عمده انرژی جنین از قند خون (گلوکز خون مادر) تامین می شود و روزه داری می تواند به سیستم عصبی جنین لطمه بزند بنابراین در سه ماه اول و سوم بارداری روزه گرفتن توصیه نمی شود.

در سه ماه دوم بارداری با نظر پزشک و متخصص تغذیه تحت شرایطی مادر می تواند روزه بگیرد. مادر نباید کم وزن باشد. جنین او با توجه به سن جنینی رشد خوبی داشته باشد. فشار خونش طبیعی بوده و کالری و مواد غذایی کافی دریافت کند همچنین نباید بیماری خاصی داشته باشد.

در مادران شیرده نیز از آنجا که در ۶ ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیر مادر است و دیده شده که روزه داری سبب اختلال در شیردهی و به دنبال آن سبب اختلال در وزن گیری کودک می شود بهتر است در این ایام از روزه داری خودداری کنند.

در ۶ ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه کمکی، به شرط اینکه مادر شیرده از برنامه غذایی صحیح پیروی کند و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، گرفتن روزه منعی ندارد.

در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین و ریز مغذی ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین ها باشد بنابر این در صورتی که مادر شیرده مایل به گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان است باید نکات ذیل را رعایت کند؛ در وعده سحر، افطار و شام منابع پروتئین مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و یا حبوبات گنجانده شود و هم چنین انواع سبزی، سالاد و میوه را در رژیم غذایی خود بگنجاند.

برای تامین کلسیم و بخشی از پروتئین و ویتامین های گروه B به میزان ۲ تا ۳ لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر روزانه استفاده کنند. پس از افطار و تا قبل از خواب و تا سحر حداقل ۸ لیوان آب و مایعات مصرف کند که به دلیل کم آبی بدن حجم شیر مادر کم نشود از انجام کارهای سنگین و خسته کننده در طول روز خودداری کرده و استراحت کافی برای حفظ انرژی داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز