هشدار جدی به خانواده‌ها درباره نمک

۱۳۹۹/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۰:۴۲
کد خبر: ۹۹۴۴۳۲
هشدار جدی به خانواده‌ها درباره نمک
نمک حمام جزء مواد اعتیاد آور محسوب می‌شود که در این گزارش به اثرات سوء آن اشاره شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  ماده نمک حمام، شاید اسمش برای ما جدید باشد، اما برای اولین بار در دهه ۱۹۲۰ میلادی این ماده ساخته شد و کسی از آن مطلع نبود، اما در سال ۲۰۰۹ میلادی شیمیدانان زیرزمینی از ساختار این ماده مطلع شدند و دوباره آن را ساختند.

این ماده اعتیادآور است از بوته‌ای به اسم خات (khat) گرفته می‌شود، این گیاه بیشتر در شرق قاره آفریقا و شبه جزیزه عربستان یافت می‌شود.

یک‌بار مصرف این ماده باعث می‌شود فرد تا چند روز آرام و قرار نداشته باشد و حرکات روان پریشی از او سر زند، چراکه ترکیب شیمیایی نمک حمام بسیار قوی و اعتیادآور است، به گونه‌ای که تعداد قابل توجهی از جرایم مانند قتل، تجاوز و دیگر رفتار‌های مجرمانه از مصرف کنندگان این ماده گزارش شده است.

این ماده در ایران با نام‌هایی مانند خوشی، رعد و برق سفید، طوفان شارلی و موج عاج شناخته می‌شود و کریستالی شکل به رنگ سفید یا قهوه‌ای است و به روش‌های خوردن، از طریق استنشاق (بینی بالا کشیدن)، تزریق و یا دود کردن مصرف می‌شود.

از عوارضی که این ماده دارد بالا رفتن فشار خون و تپش قلب زیاد است و  مرگ در اثر ایست قلبی و از کار افتادن اندامی از بدن و حتی خودکشی از خطرات مصرف این مواد است.

این ماده به قدری خطرناک است که کارشناسان اعتیاد تأکید دارند از این ماده به هیچ عنوان مصرف نشود و گول سودجویان را نخورند، سودجویان با عناوین مختلفی مانند نشاط‌آور و … سعی در فریب مردم‌ دارند، موادی مانند نمک حمام بسیار اعتیادآور است و عوارض آن حتی از آمفتامین نیز بدتر است.

مصرف طولانی مدت گیاه خات با کاهش اشتها، اختلال خواب، اختلال تفکر، پرفشاری خون، تندی ضربان قلب و سکته قلبی همراه است. همچنین فرد مصرف کننده برای انتخاب دوستان خود کنترلی ندارد و بدون تعقل و تفکر با همه سریع دوست و صمیمی می‌شود و تا رفتار‌های کنترل نشده جنسی پیش می‌رود.

بروز اختلال روانی سایکوز، توهم و سرطان حفره دهان در افراد مصرف‌کننده مستعد، شایع بوده و فرد در صورت قطع مصرف دچار افسردگی و اضطراب خواهد شد. امروزه به جز در تعداد معدودی از کشور‌ها فروش و مصرف گیاه خات غیر قانونی و جرم است.

نظر شما