یک فعال محیط زیست همزمان با روز ملی خلیج فارس مطرح کرد:

خلیج فارس چاه فاضلاب نیست/ خطر نابودی ۲۸۸۰ گونه جانوری و گیاهی در خلیج فارس وجود دارد/ انقراض در کمین لاک پشت پوزه عقابی

۱۳۹۹/۰۲/۰۹ - ۲۳:۵۸:۰۳
کد خبر: ۹۹۴۶۰۴
خلیج فارس چاه فاضلاب نیست/ خطر نابودی ۲۸۸۰ گونه جانوری و گیاهی در خلیج فارس وجود دارد/ انقراض در کمین لاک پشت پوزه عقابی
محمد کبادی نسبت به وضعیت زیست محیطی خلیج فارس هشدار داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ 398 سال پیش در چنین روزی، نیروهای ایران در نبرد با ارتش پرتغال به پیروزی رسید و آزادسازی خلیج فارس و مناطق جنوبی کشور به‌واسطه این پیروی رقم خورد. این روز در سال‌های اخیر تحت الشعاع تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت قرار گرفته است. تصمیمی که ۱۰ اردیبهشت را به نام روز ملی خلیج فارس می خواند.

خلیج فارس آبراهی است که به عنوان سومین خلیج بزرگ جهان شناخته می شود و به خاطر موقعیت جغرافیایی و ژئوپولتیک منحصر بفردی که دارد، در جهان از آن یاد می شود. مجموعه ای دریایی که این روزها حال و روز خوشی ندارد و بواسطه عدم توجه با تهدیدهای محیط زیستی فراوانی مواجه است.

خلیج فارس پیشینه تاریخی بلندمدتی دارد

در این رابطه محمد کبادی، رئیس پایگاه‌های امداد کوهستان و دریایی جمعیت هلال احمر در سازمان امداد و نجات گفت: خلیج فارس پیشینه تاریخی بلندمدتی دارد که از اهمیت بسزایی برخوردار است. این پیشینه از آن جهت حائز اهمیت است که امروزه بر خلاف اسناد تاریخی که بارها در آن‌ها از این آبراه به عنوان خلیج فارس یاد کرده اند، نام های جعلی به آن منتسب می شود.

او افزود: این مجموعه نگین درخشان دریانوردی ایران است که نشانه های آن همچنان در بندر تاریخی سیراف مشاهده می شود. در طول تاریخ فرهنگ، اقتصاد و علوم در این پهنه توسط ایرانیان گسترش پیدا کرده و سرآمد این عرصه بوده است.

لزوم توجه بیش از پیش به خلیج فارس

رئیس پایگاه‌های امداد کوهستان و دریایی جمعیت هلال احمر در سازمان امداد و نجات در ادامه با اشاره به فرهنگ مردم حاشیه خلیج فارس گفت: موسیقی حاشیه خلیج فارس یک موسیقی جهانی است و بوسیله هنرمندان در حال عرضه به جهان است، هنری که منحصر به فرد است و از آن طریق فرهنگ گرم جنوب به جهانیان عرضه شده است.

کبادی با اشاره به غنای تاریخی خلیج فارس گفت: خلیج فارس یک نام نیست که صرفا در طول یک سال آن را گرامی بداریم. خلیج فارس یک فرهنگ، یک تاریخ و یک بستر گسترده در راستای توسعه مناطق جنوبی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

رکورد برای نام خلیج فارس

رکورددار گینس و شناگر طول خلیج فارس در ادامه این گفتگو اظهار کرد: در سال 91 با شعار صلح و نوع دوستی مسیر 1050 کیلومتری هرمز تا اروندرود را شنا کردم و رکورد طولانی ترین مسیر شنای جهان را به نام ایران به ثبت رساندم تا ابزاری برای تحقق نام خلیج فارس باشد. این اقدام در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده است.

او افزود: به مناسبت روز خلیج فارس مقرر شده بود برنامه ای در راستای پیمودن حد فاصل تنگه هرمز تا کشور عمان برگزار شود تا پیام صلح و دوستی ایران را به جهانیان و کشورهای همسایه برسانیم که متاسفانه به سبب شیوع کرونا این برنامه به زمان دیگری موکول شد. پیام های دیگر این برنامه تلاش در راستای حفظ محیط زیست دریایی و گونه های جانوری بود که امروزه به شدت مورد تهدید قرار گرفته است.

رئیس پایگاه‌های امداد کوهستان و دریایی جمعیت هلال احمر در سازمان امداد و نجات گفت: این برنامه بنا بود با همکاری ریاست جمهوری، وزارت امورخارجه و کشور عمان برگزار شود که پس از بازگشت وضعیت به حالت عادی این اتفاق رخ می دهد.

او تاکید کرد: این اقدام با هدف صیانت و پاسداری از نام خلیج فارس، یادآوری اهمیت بخشیدن به حاشیه خلیج فارس از نظر زیست محیطی، اقتصادی و گردشگری است که بواسطه زندگی در کنار مردم این خطه بوجود آمد. 

توسعه غواصی راهی برای رونق حوزه خلیج فارس

کبادی با اشاره به لزوم توسعه بخش گردشگری خلیج فارس افزود: مقوله غواصی یکی دیگر از راه هایی است که می تواند به رونق هر چه بیشتر این منطقه منجر شود. در حال حاضر باشگاه های متعددی در این منطقه وجود دارد که زیر نظر فدراسیون غریق نجات به فعالیت می پردازند.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: انسان پیش از آنکه به جهان زیر آب سفر کند، ذهنیتی متفاوت دارد و احساس می کند در آن لایه های زیرین هر لحظه ممکن است مورد تهاجم گونه ای خاص قرار گیرد در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست و با زیبایی هایی منحصر به فرد آن آشنا می شوند.

صید کشتی های چینی تهدیدی برای خلیج فارس

کبادی با اشاره به مشکلاتی که امروزه خلیج فارس را تهدید می کند، گفت: خلیج فارس امروزه با تهدیدهای محیط زیستی زیادی مواجه است که یکی از آن‌ها صید به شیوه ترال توسط کشتی‌های چینی بود و تبعات زیادی در پی داشت.

او در خصوص تداوم صید به شیوه ترال ادامه داد: همچنین امروزه مطرح می شود صید ترال به صورت کامل متوقف شده اما این مقوله همچنان در برخی مناطق وجود دارد و مردم محلی برای معیشت خود مجبور هستند به این روش ها روی آورند.

این فعال محیط زیست اذعان کرد: امروزه آلودگی نفتی و سرریز شدن فاضلاب های شهرهای حاشیه خلیج فارس به این مجموعه آفت بزرگی است که زیست بوم خلیج فارس را با تهدید مواجه کرده است. این امر در بندرعباس با شدت بیشتری صورت می‌گیرد و سرریزهای متعددی از این شهر راهی آب‌های خلیج فارس می‌شود.

به گفته کبادی امروزه حدود 690 لیتر بر ثانیه فاضلاب شهری و صنعتی وارد خلیج فارس می‌شود.

او افزود: از سوی دیگر بواسطه گرم شدن کره زمین مرجان‌ها در خلیج فارس و در حاشیه جزایر در حال نابودی هستند و از طرف دیگر چندین گونه جانوری در حال نابودی در این پهنه وجود دارد که نیازمند رسیدگی بیشتر است.

کبادی با تاکید بر در خطر بودن برخی گونه‌های جانوری در خلیج فارس اظهار کرد: لاک پشت پوزه عقابی یکی از نادرترین گونه های جانوری جهان است که امروزه حیات آن در خلیج فارس به شدت تهدید می‌شود.

خلیج فارس چاه فاضلاب نیست

کبادی تاکید کرد: امروزه مواد پلاستیکی و زباله ها چهره سواحل خلیج فارس را مخدوش کرده و این امر در حال تسری به تمامی این پهنه است. خلیج فارس چاه فاضلاب نیست بلکه نماد تمدن این مرز و بوم است.

رئیس پایگاه‌های امداد کوهستان و دریایی جمعیت هلال احمر در سازمان امداد و نجات افزود: صید کوسه‌ها و سفره ماهی ها امروزه به صورت غیرمجاز و غیر اصولی انجام می شود که علاوه بر محیط زیست، آینده اقتصاد این منطقه را نیز تهدید می کند. حدود 2880 گونه جانوری و گیاهی در خلیج فارس وجود دارد که امروزه به دلیل آلودگی ‌های موجود همگی در حال نابودی هستند.

 لزوم توسعه گردشگری سبز و هوشمند

این فعالی محیط زیست با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم در حاشیه خلیج فارس گفت: عدم رونق کسب و کار و اقتصاد کارآمد در جنوب کشور سبب شده است تا مردم این مناطق برای گذران زندگی اقدام به فعالیت هایی کنند که شاید برای سلامت این منطقه مضر باشد.

کبادی تاکید کرد: آنچه که امروزه می‌تواند موجب رونق زندگی مردمان جنوب شود، توسعه گردشگری سبز و هوشمند است. در این راستا توسعه ورزش‌های دریایی با آموزش نفرات بومی می‌تواند زمینه اشتغال چشمگیری را فراهم کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز