بیماری خرس قهوه‌ای تلف شده در مریوان مشخص شد/حال توله خرس هویار مساعد است

۱۳۹۹/۰۲/۱۱ - ۱۱:۴۹:۳۱
کد خبر: ۹۹۵۶۴۹
بیماری خرس قهوه‌ای تلف شده در مریوان مشخص شد/حال توله خرس هویار مساعد است
معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: فرضیه اولیه کارشناسان در خصوص علت تلف شدن خرس ماده در مریوان بیماری هاری یا مسمومیت به وسیله طعمه آلوده بود که فرضیه هاری بعد از اخذ جواب آزمایش نمونه ارسال شده به انستیتو پاستور ثابت شد و علت اصلی تلف شدن خرس ماده بیماری هاری است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شهاب محمدی اظهار داشت: اواخر فروردین امسال در پی گزارش همیاران محیط زیست مبنی بر تلف شدن یک قلاده خرس ماده در حوضه روستای بلچه‌سور از توابع شهرستان مریوان یک اکیپ متشکل از نیروهای محیط زیست، دامپزشکی و مرکز بهداشت به محل اعزام شدند.

وی افزود: ضمن رعایت جوانب احتیاطی، خرس تلف شده توسط دامپزشک با تجربه کالبد شکافی و به طور کامل معاینه شد و نمونه‌‌برداری لازم از گوشت، نخاع  و مغز خرس برای تعیین علت مرگ انجام شد.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: در فاصله چند صد متری از خرس تلف شده یک توله خرس ۲ تا ۳ ماهه پیدا شد که چون توله خرس تا سن ۲ سالگی وابسته به مادر خود برای حفاظت و تغذیه است و به تنهایی نمی‌تواند به حیات خود در طبیعت ادامه دهد لذا به منظور جلوگیری از اتلاف آن به اداره حفاظت محیط زیست مریوان و سپس سنندج منتقل شد.

وی تصریح کرد: علی رغم درخواست دو سازمان مردم نهاد در استان و دو نفر دیگر از افراد علاقمند جهت نگهداری از توله خرس اما چون پارک طبیعت پردیسان تهران شرایط لازم برای نگهداری و حفاظت از آن را داشت طبق رایزنی‌هایی که با سازمان مرکزی محیط زیست داشتیم به آنجا منتقل شد.

محمدی گفت: وضعیت جسمی این توله خرس در روز اول خیلی مناسب نبود اما روزهای بعد بهتر شد و درحال حاضر طبق پیگیری‌هایی که انجام دادیم حال این توله خرس مساعد است و مشکل خاصی ندارد.

خرس هویار

وی با بیان اینکه نمونه‌های برداشته شده از لاشه خرس برای مشخص شدن علت مرگ به آزمایشگاه منتقل شد، تاکید کرد: فرضیه اولیه کارشناسان در خصوص علت مرگ خرس ماده در مریوان بیماری هاری یا مسمومیت به وسیله طعمه آلوده بود اما امروز بعد از اخذ نتایج آزمایشات نمونه‌های اخذ شده، مشخص شد که علت اصلی تلف شدن خرس ماده بیماری هاری است.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان تاکید کرد: متاسفانه در دو سال اخیر بیماری هاری در حیات وحش استان افزایش پیدا کرده است که گمان می‌رود یکی از دلایل اصلی این مسئله وجود سگ‌های ولگرد در اطراف روستاها و محل‌های دفن زباله شهری و روستایی است که به صورت اصولی مدیریت نمی‌شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز