لزوم توقف طرح گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۲۳:۱۳:۰۲
کد خبر: ۹۹۶۱۴۷
لزوم توقف طرح گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر
متخصصان و مسئولان، اجرای طرح منطقه نمونه گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر را محکوم کردند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ستاد مردمی نجات آشوراده از نامه‌نگاری بین شورای عالی شهرسازی و معماری و وزارت میراث فرهنگی برای خروج آشوراده از طرح گردشگری در تنها جزیره دریای خزر خبر می‌‌دهد. مقوله‌ای که در چند ماه اخیر، صدور مجوز منطقه نمونه گردشگری در این خطه از سوی بازپرس دادسرای دولت نیز تخلف شناخته شد.

خطر بیخ گوش تنها جزیره دریای خزر

آرش خیراندیش، کارشناس محیط زیست، در این زمینه گفت: آشوراده قسمتی از پناهگاه حیات وحش میانکاله است. این مجموعه نخستین سایت ثبت شده در کنوانسیون رامسر بوده که شامل شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده است.

او افزود: از نظر تقسیمات جغرافیایی، میانکاله قسمتی از مازندران و جزیره آشوراده قسمتی از استان گلستان است. به همین علت مدیریت این مجموعه را در گذشته به مدیرکل محیط زیست استان مازندران سپرده بودند تا مدیریتی واحد داشته باشد. 

خیراندیش در رابطه با طرح توسعه گردشگری و شهرک سازی در آشوراده گفت: زمانی که قسمتی از یک مجموعه حفاظت شده توسط بشر مورد تغییر و تحول قرار می‌گیرد، بر کل مجموعه تاثیر منفی خواهد گذاشت. آشوراده پناهگاه فصلی پرندگانی است که از سیبری به سمت سرزمین‌های جنوبی مهاجرت می‌کنند و هر ساله میزبان گونه‌های مختلف جانوری است و این اقدام می‌تواند لطمه جبران ناپذیری به این اکوسیستم وارد کند.

این فعال محیط زیست اظهار کرد: در دولت‌های گذشته طرحی در دستور کار قرار گرفت تا در تنها جزیره ایرانی دریای خزر قطب گردشگری ایجاد تا منافع اقتصادی از آن حاصل شود.

او با اشاره بر ممنوعیت قانون در راستای استفاده گردشگری از این جزیره تاکید کرد: در مناطق حفاظت شده ایران صرفا مجوز ایجاد مناطق گردشگری در پارک‌های ملی اندیشیده شده که آشوراده ذیل این موارد نیست.

خیراندیش گفت: جذابیت این جزیره برای سرمایه‌گذاری دلیلی برای زیر پا گذاشتن قانون نمی‌تواند باشد. در نقطه‌ای که بزرگترین تولید کننده خاویار در سطح دریای خزر و پناهگاه گونه‌های مختلف جانوری است نمی‌توان به سبب ساختاری مرتکب خطر شد.

این فعال محیط زیست با تاکید بر مخرب بودن طرح توسعه گردشگری در آشوراده اذعان کرد: نخستین آسیبی که بواسطه طرح گردشگری این منطقه را تهدید خواهد کرد، آلودگی بصری است که چشم انداز طبیعی آن را به چشم انداز ساختمانی و موتوری تبدیل می‌کند. آسیب دوم ایجاد آلودگی صوتی در یکی از بکرترین مناطق ایران است. آنچه که اجتناب ناپذیر است و پس از تبدیل این منطقه به قطب گردشگری قطعا رقم خواهد خورد، وقوع آلودگی شیمیایی است.

او افزود: اگر سرمایه‌گذاران تا این اندازه مشتاق به سرمایه‌گذاری هستند در سایر مناطق استان گلستان و مازندران ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند تبدیل به قطب گردشگری شود و پناهگاه حیات وحش را نیز تحت تاثیر قرار ندهد.

خیراندیش تاکید کرد: دخل و تصرف در این مجموعه اعتبار بین‌المللی ایران را زیر سوال می‌برد زیرا این نخستین مجموعه تالابی ثبت شده در کنوانسیون جهانی رامسر است و دست بردن در آن به منظور توسعه گردشگری در نگاه بین‌المللی نامیمون است.

عضو سابق ستاد حفظ آشوراده در پایان با اشاره به ظرفیت‌های عظیم گلستان در راستای توسعه گردشگری گفت: استان گلستان پس از استان لرستان بیشترین تنوع زیستی را در کشور دارد و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری می‌توانند در نقاطی که حساسیت روی آن‌ها وجود ندارد و خطری محیط زیست را تهدید نمی‌کند اقدام به توسعه گردشگری کنند. این استان علاوه بر مناطق ساحلی و جنگلی، کویر نیز در خود جای داده و پتانسیل تبدیل شدن به قطب کویرنوردی ایران را دارد.

اجرای حکم دادسرای دولت در اسرع وقت

آنچه که مشخص است فعالیت‌های تجاری و توسعه گردشگری در این جزیره تا حدود زیادی متوقف شده اما برخی فعالین حوزه محیط زیست معتقد هستند جان باختن پرندگان در مجموعه میانکاله به سبب همین طرح‌های توسعه‌ای است که به صورت کامل متوقف نشده است.

هادی حق‌شناس، استاندار گلستان، در واکنش به حکم دادسرای دولت در رابطه با الزام توقف طرح توسعه گردشگری آشوراده گفت: ما قطعا در مجموعه استانداری گلستان طبق قوانین و مقررات عمل خواهیم کرد.

او افزود: من به عنوان نماینده دولت در استان گلستان، مجری قانون خواهم بود و حکم دادسرای دولت که در رابطه با آشوراده صادر شده را قطعا اجرا خواهیم کرد و فصل‌الخطاب برای ما، قانون خواهد بود و در این زمینه به سایر موانع توجهی نخواهیم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز