گام نخست اسپانیا برای ساخت واکسن کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۰۹:۴۴:۴۱
کد خبر: ۹۹۶۱۶۲
گام نخست اسپانیا برای ساخت واکسن کرونا
وزارت علوم اسپانیا؛ کشوری که به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های شیوع کرونا تبدیل شده، به تازگی از آغاز آزمایش‌های بالینی نمونه اولیه واکسن کرونا ساخت محققان این کشور بر روی حیوانات در هفته آینده خبر داده‌ است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مرکز ملی بیوتکنولوژی اسپانیا (CNB) وابسته به شورای عالی تحقیقات علمی (CSIC) اعلام کرد که انجام نخستین آزمایش‌های بالینی واکسن کرونا بر حیوانات از هفته آینده آغاز خواهد شد.   

بر اساس اطلاعیه وزارت علوم اسپانیا، این واکسن که هنوز در مراحل اولیه ارزیابی قرار دارد بر پایه اصلاح نمونه واکسنی است که در سال ۱۹۷۰ با هدف ریشه‌کن کردن آبله مرغان مورد استفاده قرار گرفت و اکنون با درج اطلاعات ژنتیکی مربوط به ویروس کرونا به منظور ایمنی در برابر این بیماری آزمایش خواهد شد.

«ماریانو استبان» محقق مرکز ملی بیوتکنولوژی اسپانیا و سرگروه این تیم تحقیقاتی در توضیح فرایند آزمایش واکسن گفت: نخستین موارد آزمایش واکسن روی ۳۰ موش آغاز خواهد شد که با ژن‌های اصلاح شده از نظر ژنتیکی تطابق زیادی با انسان دارند و سپس بر روی نوعی از میمون‌ها آزمایش خواهد شد.

در صورتی که نتایج به دست آمده مطلوب باشند، این نمونه از واکسن به تدریج برای انسان استفاده خواهد شد و پس از کسب موفقیت بر گروه ۵۰۰ نفره از افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند، مانند کادر درمانی انجام خواهد شد و در نهایت در مقیاس بزرگ و گروه‌های هزار نفری از جامعه به کار گرفته خواهد شد؛ به گفته استبان سریعترین زمان برای دستیابی به واکسن قطعی کرونا حدود یک سال تا یک سال و نیم پیش‌بینی شده است.

«پدرو دوکه» وزیر علوم اسپانیا با اشاره به اینکه ارزیابی هر یک از مراحل پیشرفت واکسن چندین ماه به طول می‌انجامد، گفت: مرحله آزمایش‌های بالینی بر انسان به نوبه خود دارای چندین مرحله است، به طوری که نخستین مرحله ارزیابی واکسن با در نظرگرفتن بروز هیچ عوارض جانبی بر داوطلبانی است که از لحاظ جسمانی در سلامت کامل هستند و سپس اثربخشی واکسن بر افرادی که در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دارند، بررسی می‌شود تا اطمینان قطعی از ایمنی افراد حاصل شود.

دانشمندان و محققان سراسر جهان در تلاشند واکسن ویروس کرونا را کشف و تولید کنند. بیش از سه میلیون نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده و بیش از ۲۳۰ هزار نفر نیز جان باخته‌اند.

تا زمان کشف واکسن، متخصصان بهداشت و درمان در جهان، بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را با داروهای ضد مالاریا که نتایج مثبتی به عفونت ریوی بیماران کرونایی نشان داده‌اند، مداوا می‌کنند.

بنابر آخرین آمارهای رسمی از وزارت بهداشت اسپانیا، تاکنون در این کشور ۲۴۲ هزار و ۹۸۸ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده که ۲۴ هزار و ۸۲۴  نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز