با روزه به جنگ سرطان بروید

۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۱۴:۲۲
کد خبر: ۹۹۷۰۴۰
با روزه به جنگ سرطان بروید
روزه داری شاید بتواند در درمان بیماری سرطان مؤثر باشد. شواهد زیادی وجود دارند که نشان از نقش مؤثر روزه داری در پیشگیری و درمان سرطان دارند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند روزه داری در مبارزه با سرطان از طریق کاهش مقاومت انسولین و التهاب کمک می‌کند. روزه داری همچنین تأثیرات علائم بیماری مزمن را معکوس می‌کند مانند، چاقی مفرط و دیابت نوع 2 که هر دو از عوامل خطرناک در سرطان هستند.

همچنین محققین بر این باورند که روزه داری شاید منجر به پاسخ پذیری بیشتر سلول‌های سرطانی به شیمی درمانی شود درحالی‌که از سلول‌های دیگر محافظت می‌کند همچنین احتمالا سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا به سرطان را برای مبارزه با آن بهبود می دهد.

بهبود حساسیت به انسولین

انسولین هورمونی است که به سلول‌ها کمک می‌کند تا گلوکز را از خون استخراج کنند و به‌عنوان انرژی مصرف کنند.

زمانی که غذای بیشتری در دسترس است، سلول‌های بدن حساسیت کمتری به انسولین دارند. این مقاومت در مقابل انسولین بدین معنی است که سلول‌ها دیگر به سیگنال‌های انسولین پاسخ نمی‌دهند که منجر به سطوح بیشتر گلوکز در خون و ذخیره بیشتر چربی می‌شود.

زمانی که منبع غذایی محدود است، بدن انسان در تلاش است که تا جای ممکن انرژی را صرفه جویی کند.

یک راه آن است که غشای سلولی را در مقابل انسولین حساس‌تر ‌کند. سلول‌ها می‌توانند متابولیسم انسولین را بهینه کنند تا گلوکز بیشتری از خون خارج شود.

حساسیت بیشتر به انسولین رشد و تولید سلول‌های سرطانی را سخت‌تر می‌کند.

معکوس کردن تأثیرات بیماری مزمن

بعضی از تحقیقات نشان از آن دارد که چاقی مفرط و دیابت نوع 2 از عوامل خطرناک سرطان هستند. هر دو با انواع سرطان و نرخ بقای کمتر از آن در ارتباط هستند.

یک تحقیق در سال 2017 نگاهی به تأثیر روزه داری کوتاه مدت روی دیابت نوع 2 داشت. شرکت کنندگان در این تحقیق برای 24 ساعت برای دو تا سه بار در هفته روزه بودند.

بعد از چهار ماه روزه داری، شرکت کنندگان میزان 17.8 درصد کاهش وزن و 11 درصد کاهش سایز دور کمر داشتند.

همچنین آنها بعد از دو ماه پیروی از این الگوی روزه داری دیگر نیازی به درمان با انسولین نداشتند.

ترویج خودخواری یا اتوفاژی

خودخواری یا اتوفاژی یک روند سلولی است که در آن بخش‌هایی از یک سلول تجزیه می‌شود تا بعداً مورد استفاده قرار گیرد. خودخواری برای حفظ عملکرد مناسب سلولی حیاتی است و همچنین به دفاع از سلول‌های بدن کمک می‌کند. خودخواری نقش مهمی در پیشگیری و درمان سرطان دارد.

چندین تحقیق نشان می‌دهند که خودخواری در موش‌ها به پیشگیری سرطان کمک می‌کند. این تحقیقات نشان می‌دهند که چگونه کمبود خودخواری منجر به کاهش سطح ‍ژن‌های سرکوب توموری می‌شود.

کاهش سطح خودخواری شاید تشکیل اولیه تومور را ممکن سازد اما به‌تنهایی مسئول رشد و شیوع تومور بدخیم نیست.

بهبود کیفیت زندگی در زمان شیمی درمانی

بعضی از محققان بر این باورند که روزه داری واکنش مثبت افراد به شیمی درمانی را در پی داشته باشد چون اتفاقاتب از جمله ترویج بازتولید سلولی، محافظت از خون در مقابل اثرات مخرب شیمی درمانی، کاهش اثرات جانبی مانند خستگی، حالت تهوع و گرفتگی عضلات را به دنبال دارد.

تحقیقی در سال 2018 دریافت که روزه داری در بهبود کیفیت زندگی در کسانی که تحت شیمی درمانی سرطان‌های پستان یا دهان هستند مفید است. در این تحقیق از یک دوره روزه داری 60 ساعته که 36 ساعت قبل از انجام شیمی درمانی آغاز می شود، استفاده شد.

نتایج نشان می‌دهد که شرکت کنندگان در زمان شیمی درمانی روزه داری کرده بودند تحمل بیشتری در مقابل شیمی درمانی داشتند، اثرات جانبی کمتری از شیمی درمانی و سطح انرژی بالاتری در مقایسه با کسانی که روزه نگرفته بودند، داشتند.

بهبود سیستم ایمنی برای مقابله با سرطان

یک تحقیق در سال 2014 اینکه روزه داری تأثیرات مقابله با سرطان بهتری دارد یا نه را در سلول‌های پایه موش بررسی کرد.

محققان دریافتند که روزه داری برای دو تا چهار روز می‌تواند از سلول‌های پایه در مقابل اثرات منفی شیمی درمانی روی سیستم ایمنی محافظت کند.

روزه داری همچنین سلول‌های پایه سیستم ایمنی را برای ترمیم و نوسازی خودشان فعال می‌کند.

این تحقیق نشان می‌دهد که روزه داری نه تنها آسیب به سلول‌ها را کاهش می‌دهد بلکه همچنین گلبول‌های سفید را بازسازی و با آن‌هایی که آسیب دیده‌اند جایگزین می‌کند.

گلبول‌های سفید با عفونت جنگیده و سلول‌های بیماری زا را از بین می‌برند. هنگامی که سطح گلبول‌های سفید در نتیجه شیمی درمانی کاهش پیدا کند، اثر منفی روی سیستم ایمنی می‌گذارد. این بدین معنی است که بدن در مقابل عفونت‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کند.

تعداد گلبول‌های سفید در بدن در زمان روزه داری کاهش پیدا می کند. با این حال، هنگامی که چرخه روزه داری تمام می‌شود و بدن غذا دریافت می‌کند، سطح گلبول‌های سفید افزایش پیدا می‌کند.

روزه داری، غذا نخوردن یا دریافت کالری کم در زمان مشخص است. چرخه روزه داری می‌تواند بین دوازده ساعت تا سه هفته باشد.

با توجه به چندین تحقیقی که انجام شده است دوره کوتاه و مدت دار روزه داری نتایج امیدوار کننده‌ای در مقابله با سرطان و پیشگیری آن دارد. اگرچه هنوز نامشخص است که کدامین چرخه روزه داری بهترین نتایج را به دنبال دارد.

افرادی که درباره روزه‌داری و مزایای آن در دوره درمان سرطان خود سوال دارند می‌بایست با دکتر خود مشورت کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز