توضیحات پلیس آگاهی ناجا در رابطه با سوءاستفاده از مندرجات چک

۱۳۹۹/۰۲/۱۷ - ۰۶:۴۱:۲۸
کد خبر: ۹۹۷۳۶۰
پلیس آگاهی ناجا در خصوص شیوه جدید سوءاستفاده از چک توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ خیانت در امانت نه تنها غیرقانونی است، بلکه موضوعی غیر اخلاقی هم به شمار می‌رود و از همین برای آن ماده قانونی در نظر گرفته شده است. قانونگذار در ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی و در فصل خیانت در امانت درباره جرم خیانت در امانت صحبت کرده و در همان ماده مجازات آن را هم معین کرده‌ است. مطابق با این ماده هر شخصی از چک یا برات سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده یا به هر طریقی به‌دست آورده سوءاستفاده کند به یک تا ۳ سال حبس محکوم خواهد شد.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا نکات امنیتی پذیرش چک در انجام معاملات را تشریح کرد. سرهنگ شهاب امینی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری برنا با اشاره به لزوم رعایت نکات امنیتی در هنگام پذیرش چک از اشخاص، اظهار کرد: هموطنان می‌بایست قبل از انجام معامله و دریافت چک از افرادی که آنان را نمی‌شناسند به بانک مراجعه و از اصل بودن چک اطمینان حاصل کنند.

او افزود: لازم است در صورتی که جهت وصول وجه چک به بانک‌ها مراجعه شود از واگذاری چک‌های خود به افراد ناشناس در قبال پرداخت وجه آن به دلیل شلوغی بانک خودداری کرده زیرا ممکن است چک افزایش رقم داده شده و مورد سوءاستفاده قرار گیرد.  

سرهنگ امینی با اشاره به یکی از راهکارهای جلوگیری از سوءاستفاده از چک تصریح کرد: بهتر است تمام معاملاتی که با دریافت چک انجام می‌شود در ساعات کاری بانک‌ها صورت گرفته تا امکان استعلام چک‌های دریافتی و نقد کردن آن‌ها وجود داشته باشد.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: هیچ‌گاه نباید چکی را که در مورد اعتبار آن از بانک استعلام شده به طرف معامله برگرداند، چراکه احتمال تعویض آن با چک جعلی وجود دارد.

او در پایان از شهروندان خواست به منظور آشنایی با ضرایب امنیتی اسکناس و ایران چک ها به سایت بانک مرکزی به آدرس www.cbi.ir  مراجعه کنند و یا از شعبه بانک موردنظر سلامت چک را استعلام گیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز