مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور خبر داد:

بازگشت مهاجران افغان به کشور پس از کرونا/ تداوم مهاجرت غیرمجاز به ایران

۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۲۳:۱۳:۲۰
کد خبر: ۹۹۷۳۹۵
بازگشت مهاجران افغان به کشور پس از کرونا/ تداوم مهاجرت غیرمجاز به ایران
مهدی محمودی با اشاره به بازگشت مهاجران افغان به کشور پس از کرونا به تشریح اقدامات حمایتی از اتباع بیگانه در ایام کرونا پرداخت.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هر ساله در آستانه سال نو و تعطیلات نوروزی اتباع افغانستانی برای انجام دید و بازدیدهای نوروزی به کشورشان باز می‌گردند. امسال نیز همزمانی تعطیلات نوروزی با شیوع بیماری کرونا در کشور مزید بر علت بود و موجب شد تعداد بیشتری از آنها نسبت به سال گذشته و اغلب به صورت خودمعرف از مرزهای شرقی کشور خارج شوند. 

مهدی محمودی، مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، گفت: هنگام خروج اتباع خارجی از کشور، کلیه مشخصات و اطلاعات فردی آنها ثبت و نسبت به اخذ آثار بیومتریک و عنبیه افراد غیرمجاز اقدام می شود.

او افزود: پیرو دستور ریاست جمهوری و برابر تصمیمات اتخاذ شده در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا کلیه هزینه‌های اتباع بیگانه که به دلیل ابتلا به این بیماری در مراکز درمانی و بهداشتی کشور بستری می‌شوند یا مراجعه می‌کنند، رایگان است و از آنها وجهی دریافت نمی‌شود.

این مدیرکل وزارت کشور در رابطه با اتباع مشکوک به کرونا گفت: مکاتبات لازم با وزارت امور خارجه صورت گرفته تا در صدور روادید با حساسیت بیشتری برخورد کرده و از صدور روادید برای اتباع مشکوک به ویروس کرونا جداً خودداری شود. همچنین دستگاه‌های ذیربط موظف به کنترل مؤثر مرز برای جلوگیری از ورود دوباره اتباع طرد شده به کشور شده‌اند.

محمودی ادامه داد: وزارت امور خارجه مسئولیت مکاتبه مسئولان افغانستانی و نیز نمایندگی سیاسی آن کشور در ایران را بر عهده دارد. در ابتدای شیوع بیماری کرونا با توجه به تعطیلی مرز توسط کشور افغانستان و عدم پذیرش اتباع، مکاتباتی با وزارت امور خارجه و مذاکراتی با سفیر افغانستان در خصوص ضرورت پذیرش اتباعشان صورت گرفت.

او اظهار کرد: هرچند روزانه تعدادی از اتباع از کشور طرد می شوند ولی با توجه به بی ثباتی وضعیت اقتصادی و امنیتی آن سوی مرز، روند ورود غیرمجاز متوقف نشده و اتباع افغانستانی به دلایل و شرایط مختلف اعم از وجود بازار کار، دسترسی به امکانات آموزشی بهداشتی و از همه مهمتر، وجود امنیت پایدار در ایران، از راه های قانونی و غیرقانونی به کشورمان مهاجرت می کنند. البته پس از شیوع کرونا و با توجه به تدابیر اتخاذ شده در این زمینه، این روند در ماه های اخیر کاهش یافته است. با این حال، از آنجا که اکثر این اتباع از مبادی رسمی وارد کشور نمی شوند، آمار دقیقی نیز از آنها وجود ندارد. 

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: شرایط اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر تاثیر شهروندان ایرانی بر معیشت جامعه اتباع خارجی ساکن ایران نیز تأثیرگذار بوده و در افزایش تمایل آنها برای بازگشت به افغانستان یا مهاجرت به دیگر کشورها مؤثر  است.

محمودی تاکید کرد: هیچگونه تبعیضی بین اتباع خارجی و ایرانی در ارائه خدمات و مراقبت‌های بهداشتی وجود ندارد. طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، به منظور پیشگیری از گسترش بیماری کرونا در میان اتباع خارجی، اطلاع‌رسانی مناسب به آنان جهت رعایت نکات بهداشتی صورت می‌گیرد. همچنین بر اساس توصیه‌های کلی استاندارد سازمان بهداشت جهانی در مورد پناهندگان، به‌طور روزانه پیام کوتاه برای آنها ارسال می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر این، تبادل نظر و هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص وضعیت اتباع خارجی در این زمینه صورت گرفته و برای همکاری هر چه بیشتر در زمینه پیشگیری از سرایت بیماری در حوزه اتباع و مهاجران خارجی اعلام آمادگی شده است.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود: در راستای پیشگیری از شیوع کرونا اقداماتی نظیر ضد عفونی کردن دفاتر اتباع و همچنین خودداری از صدور برگه‌های تردد بین شهری جهت زیارت، دید و بازدید اقوام و ... تا اطلاع ثانوی برای اتباع خارجی صورت گرفته و دستورالعمل‌هایی به منظور پیشگیری از انتقال و انتشار ویروس کرونا به دفاتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شده است. 

او تاکید کرد: از دیگر کارهایی که در این راستا صورت پذیرفته می‌توان به تأمین وسایل حفاظت شخصی شامل ماسک، عینک، دستکش و لباس ایزوله، کمک‌های نقدی به‌صورت شارژ کارت اعتباری، تامین کمک معیشتی و تجهیزات بهداشتی شامل صابون مایع، ژل ضدعفونی کننده دست و دارو به اتباع و مهاجرین خارجی، چاپ و توزیع بروشورهای آموزشی ویژه اتباع خارجی، تأکید بر سرکشی مداوم از مهمان شهرها و اردوگاه‌های مراقبتی، انجام تست تب‌سنجی از اتباع خارجی و تعطیلی مدارس مهمان شهرها طبق مقررات اعلامی از سوی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد.

مهدی محمودی در پایان با اشاره به موج بزرگ بازگشت اتباع به کشور گفت: در اسفندماه سال قبل و فروردین سال جاری شاهد اوج بازگشت اتباع بودیم، لیکن به دلیل تداوم وضعیت ناپایدار امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در آن سوی مرز، پیش بینی می‌شود پس از تعطیلات نوروزی، با فروکش کردن تدریجی شیوع بیماری کرونا و بازگشایی مشاغل و شروع به کار اصناف در کشور، بار دیگر شاهد افزایش تمایل اتباع افغانستانی برای مهاجرت به ایران باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز