رئیس شورای اسلامی استان تهران در لایو اینستاگرامی تشریح کرد (۱)؛

آخرین وضعیت گرمخانه زنان در پایتخت

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۵:۱۴:۱۰
کد خبر: ۹۹۷۴۵۴
آخرین وضعیت گرمخانه زنان در پایتخت
الهام فخاری در لایو اینستاگرامی خبرگزاری برنا به تشریح آخرین وضعیت گرمخانه زنان در پایتخت پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یکی از زمینه‌هایی که مدیریت شهری به آن ورود پیدا کرده بحث ساماندهی افراد بی خانمان و تأمین خدمات برای بی سرپناهان، در راه ماندگان و مسائل از این دست است.

الهام فخاری، رئیس شورای اسلامی استان تهران و عضو شورای اسلامی شهر تهران، در لایو اینستاگرامی با خبرگزاری برنا با اشاره به وضعیت گرمخانه‌های پایتخت که زیر نظر مدیریت شهری است، گفت: صراحتا قانونی مربوط به قانون شهرداری‌ها در دهه 30 در خصوص ساماندهی افراد بی‌خانمان وجود دارد بر این اساس در مدیریت شهری پنجم تلاش‌هایی در این خصوص انجام شد گرچه حوزه اجتماعی موضوعات بسیار متنوعی دارد.

او افزود: مسئله‌های اجتماعی کلانشهرها در سراسر جهان موضوعاتی جنجالی است و وضعیت بسیار عمیق و ریشه‌ای و حساسی دارند اما سعی کردیم بر مسائلی که به حیطه وظایف و اختیارات شهرداری‌ها مربوط می‌شود نیز نظارت و تمرکز بیشتری داشته باشیم. در این رابطه بحث بی‌سرپناهی و گرمخانه‌های موجود را در سال 96 بررسی کردیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: تهران با جمعیت قابل توجه و بالغ بر 9 میلیون نفر، مسائل اجتماعی پیچیده‌ای دارد. گرمخانه‌ها در تهران تقریبا به آقایان اختصاص دارند و نهایتا یک مرکز سامان سرا برای زنان وجود داشت.

فخاری افزود: خوشبختانه کارشناسان این حوزه به صورت کلیشه‌ای با موضوع برخورد نکردند و حتی بعضی از کارشناسان ما که متخصصان و دانش‌آموختگان زمینه‌های مختلف بودند، به عنوان بی‌سرپناه برای دریافت کمک به این مراکز مراجعه کردند تا کیفیت واقعی خدمات ارزیابی شود.

رئیس شورای اسلامی استان تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در حال حاضر 5 مرکز ویژه زنان در شهر تهران را تاسیس کرده، گفت: خوشبختانه هنوز ظرفیت خالی در این گرمخانه‌ها وجود دارد. از نظر گسترش این مراکز به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که در بخش پهنای غربی کلان شهر تهران دسترسی برای افراد در معرض آسیب وجود داشته باشد. گرمخانه مرکزی نیز به همت و همراهی شهرداری منطقه 5 افتتاح و تبدیل به یک فضای خوب و ایمن برای خانم‌ها شد.

او اذعان کرد: اولین گرمخانه‌ای که برای زنان توسعه یافت، پارک هرندی بود. مجموعه‌هایی همچون یاس که در گذشته غیرفعال بود نیز فعال شد. این مرکزها نقاط کلیدی است چراکه در نزدیکی پاتوق‌های حوزه آسیب محسوب می‌شوند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: کیفیت خدمات در همه مراکز مورد توجه قرار گرفته است. البته کاستی‌هایی وجود داشت که با همت و پیگیری مدیران سازمان خدمات اجتماعی و به‌ویژه با رویکرد مثبت ارتقا پیدا کرد.

او گفت: مسلما با برنامه ها و نقطه مطلوب فاصله داریم. آرمان همه ما این است که هر ایرانی بتواند اگر دچار  مسئله‌ای شد، از خدمات پایه برای برطرف کردن نیازهای زندگی‌اش برخوردار باشد اما در واقعیت، با وضعیت پیچیده‌تری روبرو هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خدمات مطلوبی که مدیریت شهری در بحران کرونا ارائه کرده است، تاکید کرد: با وجود اینکه بسیاری از شهرهای جهان در سرویس‌دهی خدمات به بی‌سرپناهان مشکل داشتند اما با همت و تلاش و برنامه‌ریزی که در سراسر تهران صورت گرفت، این خدمات ارائه شد. رسیدگی‌های بهداشتی انجام و به صورت 24 ساعته خدمات ارائه شد. طبق قانون و ضوابط گرمخانه‌ها خدمات دهی برای این مراکز به صورت 24 ساعت تعریف نشده اما در فصل زمستان برای زنان این تدبیر صورت گرفته که بتوانند خدمات 24 ساعته به آن‌ها ارائه شود و ترجیحا اگر بعضی از این افراد تمایل دارند بمانند و در خیابان سرگردان نباشند و در گرمخانه ساکن شوند تا شبکه مددکاری بتواند مسیرهایی را برای حل مسائل‌شان پی بگیرد. 

فخاری با اشاره به تدابیر ویژه برای روزهای شیوع کرونا اذعان کرد: در دوره بحران بیماری کووید 19 همه مراکز به صورت 24 ساعته خدمات دادند  و خوشبختانه اعتماد بی سرپناهان و افراد به این مراکز یک سرمایه ارزشمندی است که افزایش و بهبود پیدا کرد. لازم است در این مورد بیشتر  گفته شود و مردم تهران و  کشورمان بدانند با وجود همه دشواری‌ها و شرایط تحریم، خدمت به بی سرپناهان در شهر را نه تنها تعطیل نکردیم، بلکه سعی کردیم با مدیریت روانشناختی فضای سازمانی و اعتمادبخشی و حمایت از پرسنل و کارکنان این مراکز زمینه‌ای را فراهم کنیم که خدمات تقویت شود.

او گفت: در صفحه سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران می‌توانید گزارشی از حال و هوای یکی از گرمخانه‌ها را  دریافت کنید تا مردم در جریان قرار بگیرند و بدانند که گرمخانه در این شرایط فعالیت می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: از نظر پایش مسائل بهداشتی، در فصل پائیز و زمستان برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار از جمله آنفولانزا و موارد دیگر، پروتکل‌های بهداشتی مناسبی در مراکز اجرا شد. این امر در سایر محل‌هایی که احتمال تجمع وجود داشت نیز در نظر گرفته شده است.

فخاری در پاسخ به این سوال که آیا در گرمخانه زنان مورد ابتلا به کرونا دیده شده است؟ گفت: طبق گزارش‌های موجود موارد مشکوک و در دست بررسی و معاینه داشتیم ولی تشخیص کرونا در گرمخانه‌هایمان وجود نداشت و واقعا فکر می‌کنم این در بین کلانشهرها یک رکورد است.

او ادامه داد: طی گفت‌و‌گوی آنلاین حناچی با شهردار لندن، صادق امان‌الله، شهردار لندن، به تفاوت عملکرد مجموعه مدیریت شهرداری تهران به صراحت اشاره و آن را یک نقطه قوت بزرگ برای تهران دانست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: همه ما می‌دانیم به لحاظ زیرساخت‌ها و تأمین دستگاه‌ها کشورمان محدودیت‌های جدی دارد ولی ما به هیچ عنوان هیچ نوع خدمتی را نه تنها کاهش ندادیم که اتفاقا خدمات 24 ساعته و کامل ارائه شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز