تکرار تنش‌ در خانواده ممنوع/ عدم مهارت گفت‌وگو در بین زوجین

۱۳۹۹/۰۲/۲۶ - ۱۰:۵۴:۴۴
کد خبر: ۹۹۷۹۴۳
تکرار تنش‌ در خانواده ممنوع/ عدم مهارت گفت‌وگو در بین زوجین
یک روانشناس خانواده گفت: وقتی زوجین مهار ارتباطی نداشته و قادر به گفت‌وگو موثر نیستند و توانایی درست گوش دادن را ندارند، طبیعتا هر سخن و حرکت با زبان بدن باعث احساس تحقیر در فرد مقابل می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مینو اعرابی، روانشناس خانواده، درباره تاثیرات کرونا در روابط زوجین گفت: در یکی، دو ماه اخیر به‌دلیل شیوع کرونا قرنطینه خانگی تبعات متعدد به‌دنبال داشته است.

 او تاکید کرد: در این شرایط باید پرسید شیوع کرونا چقدر توانسته وضعیت خانوادگی را تحت تاثیر قرار دهد؟ با توجه به مجموعه تاثیرات کرونا بر زندگی مردم شاهد بروز فشار اقتصادی، عاطفی، روانی، نگرانی از آینده و ... هستیم. باید دانست که نگرانی نسبت به آینده استرس‌زاست.

این روانشناس خانواده ادامه داد: در ایام کرونا افراد ساعت زیادی در کنار هم هستند و همین قضیه باعث شده وجهه ناشناخته فراوان برای افراد بروز کند. در برخی مواقع نیز شاهد رفتارهای خوش آیند با یکدیگر نیستیم.  

اعرابی افزود: این روزها شاهد نبود راه‌هایی برای مدیریت هیجانات بودیم. برای مثال اگر زوجین در گذشته از یکدیگر ناراحت می‌شدند، فرصت ایجاد روابط بیرونی را داشته و هیجان‌های منفی را تخلیه می‌کردند.

 این روانشناس ادامه داد: در این ایام زن و شوهر کنار یکدیگر بوده و تحمل فضا مشکل‌زاست. حال در برخی از خانواده‌ها شاید شیطنت‌های کودک نیز مزید بر علت برای شروع دعواهای زناشویی باشد.

این کارشناس خانواده گفت: کرونا کم‌وکیف روابط را آشکار کرده و به دیده شدن اختلافات در خانواده دامن‌زده است. وقتی زوجین مهارت ارتباطی نداشته و قادر به گفت‌وگو موثر نیستند و توانایی درست گوش‌دادن را ندارند، طبیعتا هر سخن و حرکت با زبان بدن باعث تحقیر در فرد مقابل می‌شود.

 اعرابی با بیان اینکه افراد ازدواج می‌کنند تا بتوانند نیازهای اساسی خود در رابطه را برطرف کنند، افزود: هر فرد با ازدواج به احساس تعلق می‌رسد.

این روانشناس گفت: فرد بر اساس نیازسنجی طرف مقابل را انتخاب کرده و به‌دلیل ویژگی‌های شخصیتی فرد وارد عمل شده است.

اعرابی تاکید کرد: وقتی فرد نه با شناخت روابط یکدیگر وارد رابطه شده، طبیعتا عدم توجه به نیازها مشکل‌زاست. بسیاری از افراد بر این باورند که توانایی ایجاد رابطه را دارند.

این روانشناس افزود: در واقع قبل از ازدواج باید آمادگی، برای معیارها و ملاک‌هایی برای انتخاب طرف مقابل از اهمیت برخوردار است تا بتواند انتخاب‌های درستی داشته باشد. همچنین در یک رابطه فرازها و فرودهایی وجود دارد.

او در پایان گفت: در برخی مواقع هم باید برای تفاوت‌ها احترام و ارزش قائل شد. برای مثال وقتی همسر فرد مطابق میلش رفتار نمی‌کند به این معنا نیست که باید  او را کنار گذاشت یا مجوز هر گونه رفتار را در تعامل با فرد مقابل داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز