سخنگوی وزارت بهداشت:

احتمال صعود روند ابتلا به کرونا در تابستان و آبان ماه/ تعویق زمان کنکور قطعی است/ استان های سفید را اعلام نمی کنیم

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۱۵:۳۱:۴۲
کد خبر: ۹۹۷۹۷۰
احتمال صعود روند ابتلا به کرونا در تابستان و آبان ماه/ تعویق زمان کنکور قطعی است/ استان های سفید را اعلام نمی کنیم
کیانوش جهانپور در نشست خبری مجازی به سوال خبرنگاران در خصوص وضعیت کرونا در ایران پاسخ داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان ظهر روز سه شنبه 16 اردیبهشت ماه در ارتباط ویدئویی که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

او ضمن تبریک روز جهانی ماما گفت: تاکنون 4 نفر از همکاران ماما را به عنوان شهید خدمت از دست دادیم و چندین نفر هم به دلیل ابتلا به کرونا هفته ها درگیر این بیماری شدند.

جهانپور افزود: مدیریت کشور ما نسبت به همه کشورهای توسعه یافته وضعیت بهتر و مطلوب تری داشت و صحنه های نامناسبی که در اروپا و آمریکا مشاهده شد، خوشبختانه مردم کشور ما ندیدند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به بازگشایی بقاع متبرکه تصریح کرد: مساجد و اماکن مذهبی مناطقی که سفید اعلام می شوند تا زمانی که سفید بمانند با رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی می شوند.

او ادامه داد: برگزاری مراسم افطاری، چای دادن، استفاده از جانمازهای مشترک و..... در مساجد ممنوع است.

جهانپور گفت: بسیاری از ایرانی هایی که در کشورهای دیگر زندگی می کنند تمایل به بازگشت دارند اما از آنجایی که این موضوع تاثیرات منفی بر مدیریت ویروس کرونا در کشور می گذارد محدودیت ایجاد کردیم.

او افزود: این افراد قبل از ورود به کشور آزمایش می دهند و تا زمان مشخص شدن نتیجه تست باید در قرنطینه بمانند. اگر نتیجه منفی شد می توانند نزد خانواده خود بروند و اگر مثبت شد باید به بیمارستان مراجعه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تاکنون 75 میلیون نفر در کشور مورد غربالگری قرار گرفتند.

او افزود: در حال حاضر فاز دوم غربالگری شروع شده و تا دیروز 25 میلیون نفر مورد غربالگری قرار گرفتند.

جهانپور با اشاره به وضعیت مناطق سفید گفت: دانشگاه های علوم پزشکی هر 5 روز یک بار وضعیت استان خود را اعلام می کنند که مردم می توانند از طریق سامانه ماسک از آن مطلع شوند.

او ادامه داد: وضعیت مناطق سفید فقط 5 روز پایدار است و ممکن است تغییر کند.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه در تولید اقلام حفاظتی به حدی از خودکفایی رسیدیم که تمام نیازهای جاری تامین است و باقی اقلام قرار است ذخیره شود.

او ادامه داد: همچنین قرار است مازاد این اقلام بهداشتی توسط شرکت های تولیدکننده به کشورهای دیگر صادر شود.

جهانپور با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه ها گفت: مدارس و دانشگاه های مناطق سفید ممکن است بازگشایی شوند اما سیاست کلی این است که این مراکز در آخرین مرحله باز شوند.

او با اشاره به پیک دوم و سوم کرونا تصریح کرد: هیچ کجای دنیا و مرکز مطالعاتی، تصویر روشن و واضحی از آینده این بیماری در جامعه خود و جهان ندارد و بیشتر بر اساس گمان و داده ها است.

جهانپور خاطر نشان کرد: احتمال صعود مجدد ویروس کرونا در تابستان وجود دارد چراکه در مناطق گرمسیری مانند خوزستان این ویروس مشاهده شده است.

او ادامه داد: انتظار اینکه جامعه در تابستان به سمت عادی شدن برود را نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: دانستنی های ما کمتر از نادانسته ها است و اطلاعات درباره این ویروس بسیار محدود است و باید بعدها مورد تحلیل قرار گیرد.

او افزود: امروز اطلاعات و دانسته های ما همگی برپایه حدس و گمان است به طوری که اپیدمولوژیست ها پیش بینی می کنند احتمالا در آبان ماه با سرد شدن هوا پیک مجدد را شاهد باشیم.

جهانپور در مورد تعویق زمان کنکورهای مختلف گفت: تعویق زمان برگزاری کنکورها قطعی است اما زمان نهایی آنها مشخص نیست.

نظر شما