خبرگزاری برنا بررسی کرد؛

دردسرهای کرونا برای زنان

۱۳۹۹/۰۲/۱۸ - ۰۶:۴۵:۳۳
کد خبر: ۹۹۸۴۶۳
دردسرهای کرونا برای زنان
با بررسی آمار پزشکی قانونی مشاهده می‌شود میزان خشونت‌های اجتماعی و خانوادگی روبه‌رشد است. بر اساس گزارشات سازمان‌های مربوطه، شیوع کرونا هم در ماه‌های اخیر در تشدید خشونت تاثیرگذار بوده است.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مسائل زنان را در ابعاد مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد. در گزارش این هفته به لایحه تامین امنیت زنان، چگونگی مواجه به خشونت خانگی، تاثیرات خشونت خانگی و ... اشاره شده است.

آیا لایحه تامین امنیت زنان به صحن مجلس راه پیدا می کند؟

 فراکسیون زنان مجلس از زمان آغاز بکار خود فعالیت‌های متعدد در حوزه زنان انجام داده اما هنوز لایحه تامین امنیت زنان به صحن نرفته است. در حالی که تصویب این لایحه می‌تواند در ارتقای امنیت زنان تاثیرگذار باشد. اشرف گرامی‌زادگان، معاون مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده، در این خصوص عنوان کرده است که لایحه تامین امنیت زنان اکنون در کمیسیون لوایح دولت است و باید مورد بررسی قرار گیرد. این کمیسیون دارای لوایح متعدد بوده و لایحه مذکور در نوبت بررسی است. نکته قابل تامل این است که لایحه بررسی شده توسط معاونت حقوقی قوه‌قضائیه از لایحه ارجاعی این قوه به دولت کامل‌تر و جامع‌تر است.

 با اورژانس 123تماس بگیرید

 معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده رئیس جمهور، در صفحه تلگرامی خود عنوان کرد ممکن است یک نفر از خشونت‌های خانگی اطلاع داشته باشد مثلا بداند در همسایگی شان، یک نفر در معرض چنین آسیب‌های غیر عادی قرار دارد و این موضوع هم دائم تکرار می‌شود، می‌تواند به شماره 123 اورژانس اجتماعی گزارش کند.

افزایش میزان جرائم خانوادگی در ایام کرونا

 برخی از کارشناسان بر این باورند که خشونت‌های اجتماعی و خانگی به دلیل شیوع کرونا افزایش یافته است.  این در حالی است که در سال‌های اخیر بسیار از جامعه‌شناسان و آسیب‌شناسان بر این باورند که آستانه تحمل در جامعه ما کاهش یافته است. در این باره سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران، گفته است در دوران کرونا زمان فعالیت اعضای خانواده در کنار یکدیگر افزایش یافته و همین امر نشان دهنده میزان مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی افراد در کنار هم است. «با بررسی آمار پزشک قانونی مشاهده می‌شود که میزان خشونت‌های اجتماعی و خانوادگی روبه‌ رشد است. از سوی دیگر در جامعه با افزایش جرائم خانوادگی، طلاق، کودک آزاری، همسرآزاری و ... مواجه هستیم.»

موسوی‌چلک با بیان اینکه در دوران کرونا صدای خانواده‌ها بیشتر شنیده شد، گفت: براساس پژوهش‌های انجام شده 16درصد از افراد در دوران کرونا خشونت را تجربه کرده، 56 درصد تنش شدید داشته و تنش زوجین و والدین هم در این ایام فراوان بوده است.

عدم مهارت گفت‌وگو در بین زوجین

اختلافات خانگی را  نمی‌توان تقصیر کرونا انداخت، بلکه منشا هر اختلافی به معلول های متعدد بستگی دارد. مینو اعرابی، روانشناس خانواده معتقد است کرونا کم‌وکیف روابط را آشکار کرده و به دیده شدن اختلافات در خانواده دامن‌زده است. وقتی زوجین مهارت ارتباطی نداشته و قادر به گفت‌وگو موثر نیستند و توانایی درست گوش‌دادن را ندارند، طبیعتا هر سخن و حرکت با زبان بدن باعث تحقیر در فرد مقابل می‌شود.

کرونا مشکلی در ازدواج ایجاد نکرده/ طلاق در کشور 120 برابر شده است

از دیگر تاثیرات کرونا در خانواده‌ها می‌توان به تاخیر افتادن ازدواج‌ها اشاره کرد. مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی، گفته است اگر در سه ماه قرنطینه مراسم ازدواج برخی از زوج‌ها به هم خورده، اغلب آنها وارد زندگی مشترک شدند. باید دانست که اگر مشکلی در روند ازدواج وجود دارد، به‌دلیل مشکلاتی همچون اشتغال، وضعیت مالی و ... است. کرونا مشکلی برای ازدواج ایجاد نکرده است، بلکه مشکل اصلی اشتغال است. طلاق در کشور 120 برابر گذشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز