ماموریت‌های پلیس در روزهای کرونایی؛

از کشف ۳۱ کیلوگرم مواد مخدر در مترو تا تعدد سرقت‌های غیر حرفه‌ای

۱۳۹۹/۰۲/۱۹ - ۰۷:۲۱:۱۰
کد خبر: ۹۹۸۸۳۸
از کشف ۳۱ کیلوگرم مواد مخدر در مترو تا تعدد سرقت‌های غیر حرفه‌ای
با توجه به شیوع کرونا و تغییر سبک زندگی مردم در شهر تهران، بالطبع روش سارقین نیز در راستای بزهکاری تغییر کرده است. مقوله‌ای که با رعایت نکات ایمنی از سوی شهروندان می‌تواند تا حدود زیادی از وقوع آن جلوگیری شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ از همان روزهای اولی که خبر شیوع کرونا در کشور به گوش رسید، همه اتفاقات روزمره رنگ و بوی کرونایی به خود گرفت و ماموریت‌های پلیسی نیز از این مسئله مبرا نیست و هر مقوله‌ای به شکلی خبرساز شد که شاید نخستین مورد آن جوسازی‌های یک شهروند اروپایی در مترو بود.

هیچ یک از پلیس‌های مترو به کرونا مبتلا نشده اند

سرهنگ عطاالهی، فرمانده یگان انتظامی مترو، در این رابطه گفت: شخصی اهل آلمان که در اواخر سال گذشته در مترو دستگیر شد اقدام به تشویش اذهان عمومی کرد و آب دهان خود را روی کارکنان مترو انداخت و پس از متواری شدن، در خارج از ایستگاه مترو دستگیر شد و هدف او ایجاد عملیات روانی بود. پس از آزمایش مشخص شد اصلا این فرد مبتلا به کرونا نبوده و صرفا قصد ایجاد تشنج در جامعه را داشته است.

او در ادامه با اشاره به تجهیز پرسنل به اقلام پیشگیرانه افزود: نیروی انتظامی حفاظت از مامورین خود برابر کرونا را در دستور کار قرار داده است. کلیه لوازم ایمنی و بهداشتی در اختیار آن‌ها قرار گرفته و با اشخاصی که دستورالعمل‌ها را مورد توجه قرار ندهند، برخورد می‌شود. مردم نیز حتما باید ماسک و دستکش در مترو تردد کنند زیرا این محیط بسته احتمال شیوع را چند برابر می‌کند. 

این مقام انتظامی ادامه داد: در زمینه اطلاع‌رسانی نیز به خوبی توانسته‌ایم با مردم ارتباط برقرار کنیم و توصیه‌های لازم صورت گرفته است. تاکنون هیچکدام از پلیس‌های مترو مبتلا به کرونا نشده‌اند. افرادی نیز در ایستگاه‌های پلیس در راستای بررسی و کنترل و دماسنجی مستقر شده اند.

سرهنگ عطاالهی با اشاره به دیگر مشکلات موجود در مترو پایتخت بیان کرد: حدود 31 کیلوگرم مواد مخدر در هفت ماه گذشته در مترو کشف شده است.

افزایش کلانتری‌ها در دستور کار

سردار حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، با اشاره به اینکه پلیس انتظامی در ایام کرونا از امنیت جامعه محافظت کرده است، گفت: در حال حاضر حدود 84 کلانتری در تهران وجود دارد و قرار بوده بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی به 200 کلانتری در پایتخت برسیم.

او افزود: برآورد کردیم در مرحله اول 40 کلانتری که جزو ضروریات است تا به پایتخت اضافه شود.

سردار رحیمی تصریح کرد: طبق آمایش سرزمین، پراکندگی‌ها و نیاز به کلانتری‌ها را در همه مناطق مشخص کردیم و تحویل رئیس شورای اسلامی شهر تهران و شهردار تهران شده است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ افزود: مشخص کردیم این 40 کلانتری در کجا باید راه‌اندازی شود چراکه مولفه‌های جمعیت، جغرافیا و جرم اهمیت دارد و بر اساس این مولفه‌ها فضای کلانتری‌ها تعیین می‌شود.

2 میلیون خودرو هر هفته از تهران خارج می شود

او با اشاره به دیگر اقدامات پلیس پایتخت افزود: پس از سال‌ها موفق شدیم پلیس راه تهران بزرگ از 50 کیلومتری تهران با 6 پاسگاه را فعال کنیم. در 30 کیلومتری شهرها فوتی‌های تصادفی زیادی داشتیم ولی در پایتخت حجم زیادی از افراد طی هفته خارج و دوباره وارد می‌شوند. روزانه بیش از 2 میلیون خودرو خارج و مجدد باز می‌گردند که نیازمند انضباط ترافیکی است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزود: پلیس 110 تحول بزرگی در ارائه خدمات به جامعه بود. امروزه پلیس 110 با 120 خط و اپراتور فعال است و در مجموع 12 میلیون و 700 هزار تماس در سال گذشته با 110 برقرار شده است. یعنی هر سه ثانیه یک‌ تماس انجام می‌شود.

سردار رحیمی با بیان اینکه 5 میلیون و 500 تماس عملیاتی با 110 انجام شده، تصریح کرد: طی بررسی‌های انجام شده میزان رضایتمندی مردم تهران از عملکرد پلیس 110 در مجموع 92 درصد بوده است.

انجام سرقت های غیرحرفه‌ای بیش از حرفه‌ای

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، جانشین پلیس پیشگیری فاتب، با اشاره به برخی تخلفات در ایام کرونا گفت: سرقت‌ها در سطح تهران به دو دسته غیر حرفه‌ای و حرفه‌ای تقسیم می‌شوند. غالب سرقت‌های به وقوع پیوسته در تهران، غیر حرفه‌ای است و بخش کوچکی از موارد سرقت به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود.

جانشین پلیس پیشگیری فاتب ضمن تاکید بر جلوگیری از سرقت‌های غیر حرفه‌ای به صورت صددرصدی در صورت رعایت نکات ایمنی گفت: شهروندان به‌واسطه هوشیاری می‌توانند به‌صورت صددرصدی مانع سرقت‌های غیر حرفه‌ای در سطح شهر شوند.

او افزود: فرد معتاد و یا بی‌خانمان زمانی که با داشبورد خالی یک خودرو روبه‌رو شود هیچ‌گاه اقدام به شکاندن شیشه این خودرو نمی‌کند بنابراین می‌توان با خالی کردن این قسمت و باز گذاشتن آن یک اقدام پیشگیرانه در این زمینه انجام داد. زمانی که شخص مجرم هیچ وسیله ارزشمندی در داخل خودرو مشاهده نکند از سرقت از آن خودرو منصرف می‌شود.

این مقام انتظامی در تشریح برخی نکات ایمنی گفت: این نکات ایمنی می‌تواند شامل گرفتن گوشی در حال حرکت به سمتی باشد که دیوار قرار دارد و پرهیز از استفاده از تلفن همراه در معابر باشد تا از ارتکاب بسیاری از سرقت‌ها ممانعت به عمل آید زیرا همواره سارق به دنبال سریع‌ترین راه و ایمن‌ترین راه برای ارتکاب جرم است.

ترافیک، مترو و تغییر روش‌های انجام بزه مهم‌ترین مواردی بود که در حوزه انتظامی تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و ماموریت‌های حافظین امنیت را دوچندان کرد. در این میان آنچه که بیشتر خودنمایی می‌کند کمبود امکانات در عرصه تامین امنیت در سطح شهر است که یک نمونه آن قرار است در برنامه‌ای میان مدت با تاسیس کلانتری‌های جدید در پایتخت جبران شود و مسئله مهم دیگر آموزش و اطلاع رسانی است که تا حدود زیادی می‌تواند ارتکاب جرم در سطح شهر را کاهش دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز