حسین کمالی:

صدا و سیما اصلاح‌طلبان را بمباران و رقیبش را حمایت می‌کند

۱۳۹۹/۰۷/۱۷ - ۱۰:۴۶:۵۳
کد خبر: ۱۰۷۰۳۴۳
صدا و سیما اصلاح‌طلبان را بمباران و رقیبش را حمایت می‌کند
دبیرکل حزب اسلامی کار گفت:صدا و سیما جریان فکری اصلاح‌طلب را نمی‌پسندد و آنها را بمباران خبری می‌کند چون صدا و سیمای ما مطابق فکر یک گروه و دسته خاصی عمل می کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «حسین کمالی» دبیرکل حزب اسلامی کار در برنامه ویژه حزب ندای ایرانیان با اشاره به شعارها و ادعاهای نمایندگان در زمان انتخابات مبنی بر انقلابی و ساده زیستی گفت: دریافت خدمات خاص جزو سنت های مجلس‌های قبلی هم بوده است ولی چون نمایندگان فعلی ادعا کرده بودند دنبال دریافت و استفاده از هیچ امتیازی نیستند، رسانه‌ها و مردم از موضوعاتی مانند دناپلاس و دریافت واکسن تعجب می‌کنند.

وزیر پیشین کار و امور اجتماعی با بیان اینکه در مجالس قبلی هم به نمایندگان خودرو،  پول دفتر و  اجاره خانه می‌دادند و کمک‌های دیگری هم به آنها می کردند،افزود: طبیعتاً نمایندگان مجلس  هزینه‌های بیشتری نسبت به مردم عادی دارند. آنها شهر خود را ترک می‌کنند و به تهران می‌آیند لازم است که به آنها خدمت بدهند. پیشتر در تهران به آنها خانه‌های سازمانی یا پول می‌دادند که جایی را اجاره کنند یا خانه بخرند.  مجلس قبلا یک بخش موتوری داشت که اگر نمایندگان می‌خواستند به نقاط مختلف کشور سفر کنند خودرویی در اختیار آنها خودرو قرار می گرفت.

او با اشاره به اینکه نمایندگان نباید در دریافت واکسن آنفلوانزا در اولویت قرار می‌گرفتند، عنوان کرد: نمایندگان باید مانند همه مردم از این امکانات استفاده کنند و خود را تافته جدا بافته ندانند به همین دلیل است که مورد نکوهش و نظر منفی مردم قرار گرفته‌اند.

کمالی ادامه داد: نمایندگان دوره‌های قبل ادعای ساده زیستی و انقلابی بودن را نداشتند به همین دلیل حساسیتی نسبت به آنها وجود نداشت.

 دلیل مشکلات اقتصادی بی برنامگی در سطح کلان است

این فعال اصلاح طلب دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی را نه دولت که بی‌برنامگی در سیاست‌های کلان دانست و گفت: در امور داخلی و خارجی سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های غلطی داریم. اگر وارد منازعات و مجادلات بین‌المللی می‌شویم باید بدانیم گفت‌وگو با دیگران چه حاصلی برای ما دارد. اگر نتیجه خوبی دارد و منافع ملی تامین می شود و به وضعیت بهتری دست پیدا می‌کنیم باید انجام دهیم و چون ما را به سمت بهبود و رفاه زندگی مردم می‌برد چیز خوبی است. اما اگر غیر از این است، باید در تصمیمات خود بازنگری کنیم.

دبیرکل حزب اسلامی کار بیان کرد: اگر از سیاست‌های ۴۰ ساله خود در ابعاد مختلف نتیجه گرفته‌ایم پس آن را ادامه ‌دهیم و پیش برویم، اما اگر در این بخش‌ها نتیجه نگرفتیم و سیاست‌هایمان ایراد داشته است باید بازنگری کنیم.

کمالی گفت: فکر می‌کنم سیاست‌های کلان اقتصادی کشور غلط است اگر غیر از این است کارشناسان این عرصه بگویند این حرف‌ها پایه و اساس درستی ندارد.

او با بیان اینکه اقتصادی که بر پایه مزیت و رقابت نباشد قابل دوام نیست، افزود:  اقتصاد در بخش مسکن، خدمات، صنعت و کشاورزی باید بر پایه مزیت و رقابت باشد اگر بر این پایه بود ادامه پیدا می‌کند و پیش می‌رود و اگر نبود اقتصاد تعطیل می‌شود. اقتصاد برای دوام و ماندگاری خودش باید سود بدهد، اگر سود نداد محکوم به شکست و تعطیلی است. گزینه هایی در علم اقتصاد وجود دارد که مانع اجرای آن شده‌ایم.

کمالی با ذکر مثال بورس در باره آن توضیح داد: یک مرتبه بورس فعال می‌شود و بر اساس مزیت و شرایطی که داریم، مردم شروع به خرید و فروش سهام می‌کنند، بعد یکدفعه به شرکت‌هایی که وضعیت مطلوبی هم ندارند سودهای آنچنانی پرداخت می‌شود، یک دفعه متوقف و روند بازار برعکس می‌شود. یعنی مردم را در بازار بورس سرگردان می‌کنند.

این فعال سیاسی پیشنهاد کرد که سودی ثابت برای وارد شدگان به بورس در نظر بگیرند، اگر سود کردند چه خوب و اگر سرمایه‌گذار زیان دید دلش به همان سود خوش باشد، مزیتی که این پیشنهاد دارد این است که با بالا و پایین شدن شاخص، مردم سرمایه‌های خود را به سمت دیگر بازارها سوق نمی‌دهند.

کمالی خاطرنشان کرد: ما همه بازارها را مطالعه کرده ایم، همه بعد از مدتی نا امن می‌شوند چون سیاست درستی را در این زمینه اتخاذ و مثلا بورس را غیر واقعی اداره می کنیم و وضعیتی را به وجود آورده ایم که مردم آسیب می بینند و نتیجه این آسیب دیدن‌ها بی‌اعتمادی است. مردم برای جبران خسارت یک بازار سعی می کنند به سایر بازارها حمله کنند  که با ادامه این روند همه بازارها به هم می‌ریزد. چون سیاست‌ها بر اساس مزیت و رقابت نیست.

عضو شورای مرکزی خانه احزاب اضافه کرد: اگر همه دارایی‌های دنیا را در فرمولی غلط بریزیم نمی‌توانیم نتیجه درستی بگیریم و مردم را به سود رفاه برسانیم. فرمول‌های غلط باید کنار گذاشته شوند و بر اساس آنچه دنیا اقتصاد خود را اداره می‌کند ما هم اداره کنیم ما نباید فرمول های خودمان اختراع کنیم، چرخ پیشتر اختراع شده است.

 ۵ برنامه اقتصادی تدوین و ارائه داده‌ایم

کمالی درباره تدوین یک مدل اقتصادی برای اداره کشور افزود: طی سالهای گذشته حزب اسلامی کار بیش از ۵ بار در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بین‌المللی و محیط زیستی برنامه داده است. این برنامه‌ها مکتوب است و منتشر شده است و مطلبی نیست که امروز گفته باشم. ما از ابتدا بر مبنای داده‌های درست تصمیم گرفته و مشکلات  را شناسایی و راه‌حل‌های مناسب  ارائه دادیم.

او گفت: برنامه‌های ما در ادوار مختلف موجود است، اگر کسی بگوید برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی شما اشتباه است، دلایل را می‌شنویم ولی اگر دلیلی در رد پیشنهادات ما ندارند، نباید بر ادامه روش‌های غلط و زیان‌ده اصرار کنند زیرا توسعه  کشور به نتیجه نمی‌رسد.

او با بیان اینکه راحت ترین کار در کشور ما فروش نفت و توزیع پول نقد بین مردم است، اظهار داشت: اینکه نفت را فروختیم چگونه آن را مدیریت کنیم و کشور را به چه مکانیسم صحیحی اداره کنیم، اشتغال به وجود آوریم، رفاه ایجاد کنیم و چگونه سطح علمی جامعه را بالا ببریم، سوالات مهمی است که پاسخ آنها در طرح‌های مهم ما و نظر کارشناسان است.

 این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: در کل دنیا اقتصاد بر پایه مزیت و رقابت است ولی ما در اینجا روش های عجیب و غریبی را برای خود فراهم کرده ایم که جای بحث دارد. سیستم اقتصادی دنیا بر اساس مزیت و رقابت می چرخد و در کشورهایی که پیشرفته ترند، تخصص هم به آن افزوده می شود. سیستم سوسیالیسم صرف و موفق به آن معنا وجود ندارد، فقط لایه‌هایی از این فرمول در چین وجود دارد که حتی در چین هم اقتصاد رقابتی حرف اول را می‌زند.

صحبت‌های پینگ‌پنگی به معنای مذاکره نیست

وزیر پیشین کار و امور اجتماعی در باره مباحث وشایعات پیرامون انجام مذاکراتی بین ایران و آمریکا گفت: همیشه در دنیا مذاکراتی به صورت پینگ‌پنگی رایج بوده است که به صورت غیر رسمی انجام می‌شود. مذاکرات پینگ پنگی به نوعی از گفت‌وگوهای غیر رسمی تلقی می‌شود که در وسط بازی دیگری صحبت‌هایی رد وبدل می‌شود، مانند آنچه در گذشته در یک بازی پینگ پنگ بین چین و آمریکا رخ داد و منجر به عادی شدن روابط این دو کشور شد.

او افزود: حافظ منافع آمریکا در ایران سوئیس است، این کشور بارها سعی کرده نقش میانجی را ایفا کند ولی شیوه هایی که دولت آمریکا از گذشته تا به حال پیش گرفته شیوه هایی نیست که منجر به تعامل بین ما و آنها شود.

او اضافه کرد: آنها از بالا صحبت می کنند و جمهوری اسلامی هم زیر بار چنین مسئله ای نمی رود. آمریکا منافع ملی خود را اینگونه مدیریت می‌کند و جمهوری اسلامی هم این نوع رفتار را برخلاف منافع ملی خود می‌داند و نمی پذیرد.

کمالی بیان کرد: بعد از انقلاب تفکری در کشور  حاکم شده که  با تفکرات و اندیشه‌های غربی مشکل دارد و اگر آمریکا نزدیک شدن به ایران را می‌خواهد ابتدا باید این واقعیت را بپذیرد.

او گفت: گفت و گو کردن به معنای پذیرش نظرات طرف مقابل نیست، به معنای شنیدن نظرات همدیگر است. البته اگر دولت مقابل ما مسئولیت پذیر باشد گفت‌وگو ایرادی ندارد.

چند حزب اصلاح‌طلب در اسفند ۹۸ با کاندیدای رده چندم لیست دادند

کمالی در باره احتمال تکرار استراتژی اسفند ۹۸ اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: هر چند من در جلسات شورای عالی سیاست‌گذاری شرکت نداشتم و آنجا تصمیم گرفتند احزابی که نامزد کافی دارند لیست بدهند و بخشی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری که گزینه‌ای نداشتند لیست ندادند. این درحالی بود که چند حزبی هم که لیست دادند با گزینه‌های رده چندم خود وارد صحنه شدند.

او با بیان اینکه گروهی از اصلاح‌طلبان معتقدند باید از هر فضایی هر چند حداقلی استفاده کرد، اظهار کرد: این افراد می گویند نباید صحنه سیاسی را ترک کرد که نمونه‌ای از آنها به لیست "یاران هاشمی" رای دادند. کسی آنها رای نیاورد ولی کسی اینها را محکوم به شکست نمی کند. آنچه می تواند باعث شکست یک جریان شود شکست فکری و ایدئولوژیک است، اما این اتفاق در جریان اصلاحات نیفتاده است.

این فعال اصلاح‌طلب عنوان کرد: دو نفر مسابقه می‌دهند، یکی با اتومبیل آخرین مدل در یک اتوبان است و به رقیبش می‌گویند کفش‌هایت را از پا خارج کن و در زمینی سنگلاخی شروع به دویدن کن. اصلاح‌طلبان در اسفند ۹۸ به مثابه آن شخص پیاده بودند. شخصی که با پای برهنه در زمین سنگلاخی با یک اتومبیل آخرین مدل مسابقه می‌دهد بازنده نیست و رقیبش هم برنده محسوب نمی‌شود چون رقابت عادلانه نبوده و دو طرف از شرایطی برابر برخوردار نبوده اند.  

صدا و سیما اصلاح‌طلبان را بمباران و رقیبش را حمایت می‌کند

کمالی گفت: صدا و سیما جریان فکری اصلاح‌طلب را نمی‌پسندد و آنها را بمباران خبری می‌کند چون صدا و سیمای ما مطابق فکر یک گروه و دسته خاصی عمل می کند نقشی که صدا و سیما ایفا می‌کند بمباران یک گروه و حمایت رقیب او است.

او افزود: یک سوم نمایندگان مجلس دهم اصلاح‌طلب معمولی بودند و دو سوم آن مجلس اصولگرا. آن دو سوم هیچگاه توسط صدا و سیما مخاطب قرار نگرفتند که اگر گفتند مجلس ناکارآمد است منظور یک سوم اصلاح‌طلب بوده است.

اصلاح طلب با ضد انقلاب متفاوت است

 کمالی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری گفت: امیدوارم اتفاق اسفند ۹۸ تکرار نشود. مشارکت بیشتر مردم امنیت بیشتر نظام را به دنبال دارد. اصلاح‌طلبان با ضد انقلاب فرق می‌کنند و آنها می‌خواهند نظام باقی بماند، از تمامیت ارضی کشور و منافع ملی دفاع می کنند و می خواهند همبستگی ملی وجود داشته باشد وتنها کاری که می‌خواهند انجام دهند این است که ایرادات و اشکالاتی که وجود دارد را  اصلاح کنند.

او اضافه کرد: اصلاح‌طلبان بخشی از نظام هستند، خود این نظام را  به وجود آورده و از شکل دهندگان جمهوری اسلامی هستند، ما کسانی بودیم که در جهت ایجاد و استحکام این نظام تلاش و کوشش کردیم. امروز هم خود را در خدمت نظام جمهوری اسلامی می دانیم و برای اصلاح و حفظ آن تلاش می‌کنیم.

کمالی گفت: ما می‌خواهیم نظام باقی بماند. بعضی از دوستان فکر می‌کنند با یک‌دست کردن، حذف رقیب و کاهش مشارکت پیروزی حاصل کرده‌اند در حالی که این رویکرد امنیت حکومت را سست و دوام آن را با چالش مواجه می‌کند.  

ادامه کار "شعسا" به نظر شورای هماهنگی بستگی دارد

دبیرکل حزب اسلامی کار خاطرنشان کرد: اینکه شورای عالی سیاستگذاری باقی می ماند یا نمی ماند به نظر شورای هماهنگی بستگی دارد و باید شورای هماهنگی تصمیم بگیرد. در عین حال حرکت ما نباید معطوف به قدرت باشد و حتماً در پست‌های مدیریتی قرار گیریم بلکه ما باید سعی کنیم اندیشه‌های اصلاح‌طلبانه را در جامعه به طوری که مورد پذیرش مردم واقع شود را با قدرت، جدیت، و برنامه و مانیفست پیش ببریم، چه اجازه ورود بدهند یا ندهند.  

 وی ادامه داد: اصلاح طلبان ابتدا باید مانیفست خود را ارائه دهیم به جامعه بگوییم که حرف حساب ما چیست اندیشه، فکر و راه سیاسی اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی چیست و ما چه تفاوتی با جریان محافظه کار داریم که مردم متوجه شوند و انتخاب کنند وقتی ما هنوز مانفیست خود ارائه نداده و در حقیقت کاری نکرده ایم و این وضعیت مردم را به جایی نمی رساند.

 کاریزما نه، مدیریت جمعی

کمالی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند رهبری اصلاح طلبان موسوی خوئینی ها باشد و عده‌ای سید محمد خاتمی را مناسب می‌دانند، تکلیف رهبری اصلاح‌طلبان چیست، گفت: سید محمد خاتمی هیچگاه مدعی رهبری جریان اصلاحات نبوده است همیشه گفته من هم مثل بقیه شما هستم ولی به عنوان چهره‌ای سیاسی و پرنفوذ و مرجعی سیاسی در مجموعه اصلاحات شناخته می شود. دیگران هم کنار او و اثرگذار هستند و هرکدام مجموعه‌ای منتسب به خود دارد و همه آنها می توانند نقش ایفا کنند.

او با بیان اینکه من به مدیریت جمعی معتقدم، افزود: فکر، تدبیر، تصور و کار جمعی می تواند ما را به موفقیت برساند اینکه ما دنبال کاریزما باشیم و قطب  و قبله درست کنیم  با روحیات اصلاح‌طلبانه سازگار نیست.

روش دولت روحانی در استفاده از جوانان را می‌پسندم

دبیرکل حزب اسلامی کار در مورد جوانگرایی گفت: اگر به این معنا باشد که جوانان خام و ناپخته را در مناصب مختلف بگذاریم کار را از این هم خرابتر می‌کند. در دولت روحانی کارهای خوبی در این رابطه  صورت گرفت و من آنرا می‌پسندم. تعدادی از طیف جوانان در مجموعه دولت وارد شدند و در بخش‌های مختلف تجربیاتی کسب کردند. آنها آماده می شوند که مسئولیت های بعدی را به عهده بگیرند و این روش می تواند موفقیت آمیز باشد.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه عده ای از بازنشستگان به طور طبیعی علاقه‌ای ندارند که صحنه را ترک کنند این افراد هم به نظر من باید در قالب مشاور و راهنما به کار گرفته شوند و به آرامی صحنه را ترک کنند و امور به جوان‌ترها بسپارند، اما به طور منظور از جوانگرایی استفاده از جوان های با تجربه و متخصص است.

 کمالی در پاسخ به این سوال که قصد نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را دارد، اظهار کرد: بدنه کارگری کشور با ما ارتباط خوبی دارند، بارها در دوره‌های گذشته از من خواستند در عرصه انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنم ولی با توجه به شرایطی که امروز در زمین بازی انتخابات وجود دارد و شیوه هایی که برای برگزاری آن در نظر گرفته می شود به نظر نمی رسد که شرایطی برای حضور اینجانب وجود داشته باشد. کما اینکه امروز محسن هاشمی گفت که هیچ آدم عاقلی در این شرایط ریسک کند و وارد عرصه انتخابات نمی‌شود.

 

نظر شما