استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

تهدید آتش سوزی بازار تبریز موجب فرصت توسعه آن به اثرجهانی شد

۱۳۹۲/۰۳/۰۷ - ۱۶:۵۸:۵۲
کد خبر: ۱۲۳۸۵۹
تهدید آتش سوزی بازار تبریز موجب فرصت توسعه آن به اثرجهانی شد
علیرضا بیگی گفت: اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی توانست از آسیب‌های وارد شده فرصتی برای توسعه و بهبود اوضاع این اثر جهانی ممتاز تبدیل كند.

به گزارش سرویس میراث فرهنگی برنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی علیرضا بیگی استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی توانست از آسیب‌های وارد شده به بازار تبریز پس از واقعه تلخ آتش سوزی« ایكی قاپیلار» به خوبی استفاده كرده و آن را به فرصتی برای توسعه و بهبود اوضاع این اثر جهانی ممتاز تبدیل كند.

وی افزود: این تهدید بزرگ با هوشمندی مدیریت میراث فرهنگی و بسیج نیروهای مرمتی توانست به فرصتی برای بازسازی این بخش از بازار تبریز و نیز رونق مجدد كسب و كار در این سرا مبدل شود.

وی با تاكید بر اینكه باید در احیای مواریث تاریخی مزیت خلق كنیم ، اظهار داشت: تا كنون به خوبی از ظرفیت‌های تاریخی آذربایجان شرقی در جهت خلق مزیت‌های گردشگری استفاده شده است.

بیگی با اشاره به توجه همه جانبه دولت‌های نهم و دهم به موضوع فرهنگ و تاریخ در تمامی استان‌ها، تصریح كرد: بهترین گواه و شاهد توجه این دولت هشت ساله در آذربایجان شرقی، ثبت جهانی بازار تاریخی تبریز، نگهداری و برجسته شدن آن در سطح بین المللی است.

رئیس ستاد دائمی تسهیلات سفر استان، حضور رئیس جمهور در مراسم ثبت جهانی این اثر و توجهی كه نسبت به ثبت ملی دیگر آثار و نگهداری و مرمتشان شده را نشان اهمیت این موضوع دانست و بر لزوم قدردانی از این تلاش‌ها تاكید كرد.

بیگی همچنین با اشاره به اهمیت صنایع دستی، آن را مقوله‌ای مرتبط با تاریخ و گردشگری توصیف كرد و گفت: صنایع دستی با تاریخ در ارتباط مستقیم است، به طوری كه شاهدیم، كشوری كه تاریخ ندارد از صنایع دستی هم بی‌بهره است.

وی قالی‌های آذربایجان شرقی را آثاری بی نظیر خواند و خاطرنشان كرد: هیچ تمدن دیگری نتوانسته قالی ایرانی و آذربایجانی را كه یک اثر صنایع دستی برجسته دوره اسلامی است، جعل كرده یا با این ظرافت و زیبایی در آن مهارت كسب كند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینكه كشوری مانند چین علیرغم تلاش برای حضور در تولیدات عمده این هنر هنوز به عنوان بازار قابل توجه خرید قالی‌های ایران و آذربایجان شرقی است، قالی و سایر صنایع دستی ارزشمند كشورمان را بر روابط خارجی نیز اثرگذار توصیف كرد.

بیگی تصریح كرد: اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با آگاهی از این ظرفیت‌ها و گستره عمل بالای خود در حوزه علم و عمل، توانسته این هنرهای بومی را حفظ كرده و از آنها در زمینه نقش آفرینی بین المللی آذربایجان شرقی استفاده كند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز