دریاچه ارومیه در میان منازعات مدیران و کارشناسان جان می دهد

مرگ دریاچه ارومیه هم جاذبه توریستی است

۱۳۹۲/۰۳/۲۵ - ۱۷:۵۹:۴۷
کد خبر: ۱۲۶۱۴۱
مرگ دریاچه ارومیه هم جاذبه توریستی است
دریاچه ارومیه در میانه راه مانده و هنوز هم تصمیمی درباره این یادگار کهن گرفته نشده چرا که تیر خلاص مدیریتی به پیکره ارومیه وارد شده است.

دریاچه ای که به درازای تاریخ مان عمردارد و بخشی از میراث کشور به حساب می آید. آرام آرام درحال خاموشی است. رفته رفته می رود تا به جمع میراث نابود شده کشورمان بپیوندد. گویا مرگ آن فرا رسیده است.

با توجه به اهمیت دریاچه ارومیه، حیات منطقه و همچنین تاثیر آن درصنعت گردشگری کشور، متاسفانه در سالهای گذشته به دلیل بی مهری برخی از مدیران و احداث سدهای متعدد روبه زوال رفته است.

برخی از متخصصین و صاحب نظرات مباحث متعددی را مطرح می کنند. برخی معتقدند که باید تیر خلاص را به پیکر این دریاچه شلیک کرد. پروفسور پرویز کردوانی فرزند کویر و پدر علم کویر‌شناسی ایران چندی پیش در برنامه ای تلویزیونی عنوان داشت دریاچه ارومیه راهی جز خشک شدن ندارد. به نظر این متخصص دریاچه ارومیه امروز مانند بیماری است که عواقب و عوارض حیاتش بیش از مماتش است. پس بهتر است که زود تر خشک شود.

براساس نظریه پدرعلم کویر شناسی به نقل از روزنامه شرق نیز آمده است که دریاچه بایداز بین برود، البته دریاچه ارومیه ممکن است خشک نشود اما باید تغییر کند.


وی معتقد است که این دریاچه نمی‌تواند برای همیشه بماند همانطوری که جنگل‌های شمال و دریای‌خزر هم روزی از بین خواهند رفت. تنگه هرمز زمانی خشک بود، مردم از داخل آن تردد می‌کردند. خلیج‌فارس سه‌بار در 20 هزار سال و 40 هزار سال و 120هزار سال پیش خشک شد و دوباره پر آب شد. این دریاچه نیز محکوم به خشک شدن است.

پدر علم کویر شناسی گفت: این قانون طبیعت است. این دریاچه همیشه ارزش‌های توریستی و اقتصادی داشت. توریست‌ها حالا باید بیایند و مرگ این دریاچه و از بین رفتن یک اکوسیستم را ببینند. درواقع مرگ جذابیت‌های توریستی هم برای گردشگران جذاب است.
وی افزود: مرگ دریاچه شبیه مرگ انسان است، مرگ اکوسیستم‌ها هم طبیعی است اما بعضی‌ها زود‌تر و بعضی‌ها دیرتر می‌میرند. علت همه این مرگ‌ها هم انسان است.


تفکر گریز ناپذیر بودن مرگ دریاچه ارومیه غلط است

میراث فرهنگی که همیشه در دفاع و حفاظت از آثار تاریخی و میراث گذشته سینه سپر می کند تا شاید بتواند مثمر ثمر واقع شود این بارنیز وارد عمل شده است. به اعتقاد مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آدربایجان غربی،دریاچه ارومیه باید حفظ و زنده شود.

جعفر ذوالفقاری در گفت وگوبا خبرنگار میراث برنا با رد اظهار نظر پروفسور کردوانی افزود:هرگز نباید این دریاچه خشک شود. قطعا این دریاچه خواهد ماند.

وی تصریح کرد: بی شک مسئولان می کوشند تا درطول چرخه ای دراز مدت به احیای دوباره این دریاچه بپردازند. به همین دلیل دوباره دریاچه ارومیه را زنده خواهید دید.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه یک اثر تاریخی و گردشگری است افزود:این طرز تفکر که دریاچه باید از بین برود و مرگ دریاچه شبیه مرگ انسان است، مرگ اکوسیستم‌ها هم طبیعی است اما بعضی‌ها زود‌تر و بعضی‌ها دیرترمی‌میرند یک تفکر اشتباه است. من به آن اعتقادی ندارم.

ذوالفقاری افزود: زمانی که موضوع طغیان دریاچه ارومیه مطرح شد و همه معترض بودند که چرا سد سازی صورت نمی گیرد.زمانی هم که سد سازی صورت گرفت مشکلات خشکسالی ایجاد شد.

وی ادامه داد: در راستای احیا و رفع مشکل دریاچه ارومیه، تصمیماتی بین سه قوه اتخاذ شده و ساز و کارها و برنامه ریزی هایی نیز پیش بینی شده است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آدربایجان غربی با اشاره به اینکه در راستای احیای دریاچه ارومیه باید هم افزایی صورت گیرد، خاطر نشان کرد: قطعا دولت جدید در زمینه حفظ واحیای این دریاچه طرح و برنامه جدیدی خواهد داشت.








نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز