آصفی در گفت‌وگو با برنا:

وقتی حق، محور حرکت نباشد، اختلاف به وجود می‌آید

۱۳۹۲/۰۵/۰۴ - ۱۶:۰۸:۲۰
کد خبر: ۱۳۲۱۲۴
وقتی حق، محور حرکت نباشد، اختلاف به وجود می‌آید
حمیدرضا آصفی: مشکل حاکم بر سوریه، مشکل سوری- سوری است و خود آن‌ها باید راه‌حل پیدا کنند.
*سازمان ملل از 13 مورد حمله شیمیایی در سوریه خبر داده‌است. این موضوع می‌تواند پیش‌زمینه حمله نظامی آمریکا به سوریه باشد؟

این موضوع خیلی وقت پیش مطرح شد. در ابتدای انتشار این اخبار، سوری‌ها گفتند "این کار مخالفین بشار اسد است." و در آن زمان سازمان ملل و آمریکا با جدیت موضوع را برای اعزام گروه حقیقت‌یاب مطرح کردند و حالا که مخالفین نتوانستند مردم سوریه را با خود همراه کنند، در واقع در دو جبهه باختند. هم در حوزه نظامی، هم در همراه نشدن مردم. حال آمریکا به دنبال بهانه‌جویی دیگری است. با این حال من تصور نمی‌کنم این امر بتواند توجیه یا دلیلی برای حمله نظامی آمریکا باشد. دولت آمریکا راه‌های مختلف چگونگی حمله و تهاجم به سوریه را مورد بررسی کرده‌است. پس باید خیلی در محاسبات خود دچار اشتباه شده‌باشد که خواستار حمله نظامی به سوریه باشد زیرا در زمانی که می‌خواهد برای این اقدام صرف کند، قطعا هزینه‌های بسیاری را متحمل خواهد شد و مهم‌تر از آن، افکار عمومی جهان نیز نمی‌تواند این امر را بپذیرد.

* ارتش آزاد سوریه و شبه‌نظامیان وابسته به القاعده که هر دو مخالف بشار اسد هستند، با یکدیگر درگیری‌هایی نظامی داشته‌اند. نظر شما در این خصوص چیست؟ تا چه حد شرایط را در سوریه تغییر می‌دهد؟
وقتی حق، محور حرکت نباشد اختلاف به وجود می‌آید. مهمترین علتی که باعث تفرقه این دو گروه شده‌است، حق‌طلبانه نبودن اقداماتی است که انجام می‌دهند. عامل دوم، شکست‌های پی در پی مخالفان در مبارزه با دولت بشار اسد است که برای آن‌ها سرخوردگی به همراه داشته‌است. و نهایتا عامل نهایی این دو دستگی، همراه نشدن مردم با این گروه‌هاست. آن‌ها نتوانستند حمایت بین‌المللی را به طور گسترده به‌دست آورند. حمایت چند کشور غربی و آمریکا را نمی‌توان بین‌المللی اعلام کرد. پیامد این درگیری‌ها به ضرر گروه‎های مخالف و به نفع دولت بشار اسد خود را نشان خواهد داد.
 
*آیا در کنفرانس ژنو 2، شاهد پیشرفت در حل بحران سوریه خواهیم بود؟
علائمی که از سوی آمریکا و کشورهای غربی دریافت می‌شود و با توجه حقایقی که در سوریه است، نمی‌توان خوشبین بود و من در این زمینه بدبین هستم.

*موضع فعلی ایران در قبال سوریه تا چه حد تغییر یافته‌است؟ آیا ایران از بشار اسد عبور می‌کند؟
بحث عبور از بشار اسد نیست. مشکل حاکم بر سوریه، مشکل سوری- سوری است و خود آن‌ها باید راه‌حل پیدا کنند. تا کنون هم سوری‌ها بشار اسد را انتخاب کردند و هیچ دلیل مبنی بر تعویض نظر سوری‌ها راجب بشار اسد مشاهده نمی‌شود. گروه‌های مخالف اقلیت هستند و بسیاری از آن‌ها سوری نیستند. اکثریت مردم با بشار اسد هستند و بی‌جهت کشورهای غربی در تلاش برای نشان دادن خلاف این ماجرا به دنیا هستند.

نظر شما