مصاحبه برنا با نخبه جوان؛

ثبت اختراع آسان، اما تولید آن پر دردسر

۱۳۹۲/۰۷/۱۵ - ۱۵:۲۸:۲۳
کد خبر: ۱۴۳۴۴۴
ثبت اختراع آسان، اما تولید آن پر دردسر
فرحناز فرحی‌پور عضو بنیاد ملی نخبگان گفت: مهمترین مشکل که مخترعان جوان تولید و فروش اختراعاتشان است که باید حمایت‌های لازم در این‌باره صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار خانه خبر جوانی، حدود 13 هزار استعداد برتر تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان هستند. بنیاد ملی نخبگان، طی سه، چهار سال گذشته حدود 65 میلیارد تومان قرارداد بین صاحبان اختراع و طرح‌های ویژه با بخش خصوصی منعقد کرده است. همچنین ‌همچنین در راستای بسترسازی حضور نخبگان در بازار كسب و كار، اقداماتی مانند به كارگیری استعدادهای برتر در شركت‌های دانش بنیان در قالب تسهیلات شهید تهرانی مقدم در بنیاد ملی نخبگان انجام شده است که این موارد سبب شده تا با فرحناز فهیمی‌پور عضو بنیاد ملی نخبگان به گفت‌وگو پرداختیم تا جویای سوابق علمی و انگیزه همکاری با سازمان ملی نخبگان شویم.

فرحناز فهیمی‌پور متولد سال 1366 و دانشجوی دکترای مواد دندانی علوم پزشکی تهران است. او فارغ التحصیل دندانپزشکی از دانشگاه شهید بهشتی و مهندس پزشکی دانشگاه امیر کبیر است.  فرحی پور تاکنون توانسته‌ام رتبه اول جشنواره جوان خوارزمی، رتبه اول جشنواره دندانپزشکی هدایت و رتبه اول دکترای دندانپزشکی را کسب کند.

تاکنون چه سوابق علمی و دستاوردهای کسب کرده‌اید؟
فعالیت خود را در سازمان ملی نخبگان از سال 1386 آغاز کردم. در این ایام توانستم سه اختراع با تایید سازمان به ثبت برسانم  که دو اختراع اول مرتبط با رشته تحصیلی‌ام است که اولیه درمان ریشه‌ای دندان در راستای حفظ طول ریشه در طی درمان و بعدی ضد پلاک دندانی برای کاهش پلاک میکروبی دندان است.

آیا در ثبت اختراع در کشور با مشکل روبه‌رو هستید؟
تا آن جایی که در جریان هستم هیچکدام از افراد در مورد ثبت با مشکل روبه‌رو نیستند، اما مهمترین مشکلی که این افراد با آن مواجه هستند تولید و فروش اختراعاتشان است که باید حمایت‌های لازم در این‌باره صورت گیرد، به عنوان مثال سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با یکدیگر محصولات را از مخترعان خریداری کنند تا تولید ملی در کشور معنا دار شود.

در حقیقت اگر در کشور تنها محصولات مخترعان در راستای تولید باشند و تظمینی برای فروش وجود نداشته باشد جو حاکم بر تولید به‌ویژه در محصولات دانش بنیاد با کاهش روبه‌رو خواهد شد.
 
از دولت جدید خواستار چه حمایت‌هایی هستید؟
حمایت‌های مالی نسبت به چند سال گذشته بسیار خوب و مطلوب شده‌است، اما یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هم قشر من بحث استخدامی است که خیلی موثر واقع نشده است به‌ویژه برای اعضای هیات علمی. در واقع همچنان رابطه در بحث هیات علمی شدند در راس بوده و سبب بروز مشکلاتی برای این قشر شده است.

در پایان چه پیامی برای جوانان دارید؟
هیچگاه برای بدست آوردن اهدافتان خسته و مایوس نشوید، چرا که ثبت اختراع و تولید اختراع به راحتی مهیا نمی‌شود ونیازمند یک تلاش مزاعف را نیازمند است. همچنین از حمایت‌های همسر و خانواده‌ام بسیار سپاس‌گذارم.
 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز