تلویزیون رسمی نروژ اعلام کرد؛

جایزه نوبل صلح به سازمان منع تسلیحات شیمیایی تعلق گرفت

۱۳۹۲/۰۷/۱۹ - ۱۵:۲۶:۴۹
کد خبر: ۱۴۳۹۹۴
جایزه نوبل صلح به سازمان منع تسلیحات شیمیایی تعلق گرفت
تلویزیون نروژ اعلام کرد که جایزه صلح نوبل امسال به سازمان منع تسلیحات شیمیایی تعلق گرفت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل برنا، به نقل از سایت فرانسوی «20 دقیقه»، تلویزیون نروژ امروز(جمعه) اعلام کرد جایزه نوبل صلح سال 2013 به سازمان منع تسلیحات شیمیایی تعلق گرفت.

این در حالی است که در آخرین لحظات از میان نامزدان دریافت جایزه نوبل صلح، این سازمان به عنوان دریافت‌کننده اعلام شد.

این سازمان بر روی سایت خود منتشر کرد که دیوان بین‌الملل دادگستری که در کاخ صلح لاهه در هلند مستقر است، وظیفه اصلی آن بررسی نابودی تمام تسلیحات شیمیایی موجود و اتخاذ اقدامات لازم برای پایان دادن به تولید سلاح های شیمیایی است.

این سازمان در سال 1997 با هدف جلوگیری از اشاعه تسلیحات شیمیایی و تلاش برای انهدام ذخایر این تسلیحات بر اساس معاهده‌های بین‌المللی تاسیس شد. این سازمان پس از موافقتنامه‌ای که ماه گذشته بین مسکو و واشنگتن به امضا رسید، مسئولیت امحای ذخایر تسلیحات شیمیایی سوریه را عهده‌دار شده است. کارشناسان این سازمان در حال حاضر در سوریه حضور دارند و از روز یکشنبه مراحل مقدماتی نابودی تسلیحات شیمیایی این کشور را آغاز کرده‌اند.

گفتنی است کاربرد این تسلیحات، نابودی گسترده‌ای را به بار می‌آورد و آخرین بار روز 30 مرداد در غوطه شرقی دمشق به کار گرفته شد و حدود یک میلیون و 429 کشته بر جای گذاشت. پس از این حمله مرگبار آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای وی مدعی شدند که دولت سوریه عامل این حمله بوده است، اما بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه همواره تأکید کرد که این اقدام غیرانسانی از سوی معارضان سوری صورت گرفته است.

جایزه نوبل صلح سال گذشته در اقدامی که جنجال زیادی به راه انداخت، به اتحادیه اروپا تعلق گرفت.

پیش از این احتمال می‌رفت ملاله یوسف‌زی، فعال حقوق بشری نوجوان پاکستانی، که اوایل امسال هدف حمله طالبان قرار گرفت، جایزه نوبل صلح امسال را دریافت کند.

از سوی دیگر روزنامه گاردین هم دو روز قبل نظرسنجی‌ای را در این مورد برگزار کرد که براساس این نظرسنجی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران با کسب بیش از 70درصد آرا در جایگاه نخست قرار گرفت و پس از او ملاله یوسف‌زی و ادوارد اسنودن، افشاگر آمریکایی از جمله دیگر نفراتی بودند که آرای بالایی را پس از روحانی به خود اختصاص دادند.

نظر شما