روز شمار انقلاب/

۱۷ بهمن ماه ۵۷ چه گذشت؟

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۱:۲۲:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۸۷
۱۷ بهمن ماه ۵۷ چه گذشت؟
جریانات و حاشیه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران به خصوص در دی و بهمن 57 بسیار زیاد، جالب و شنیدنی بوده و هست.
باشگاه جوانی برنا/

جریانات و حاشیه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران به خصوص در دی و بهمن 57 بسیار زیاد، جالب و شنیدنی بوده و هست. در این خصوص، روزنامه‌ها به عنوان بزرگترین مرجع خبری و رسانه‌ای در آن زمان، نقش بسیار زیادی در پوشش خبری اتفاقات و جریانات انقلاب را بر عهده داشتند.

مهم‌ترین و پر تیراژ ترین روزنامه‌های آن زمان، کیهان و اطلاعات بودند که برخی از تیترهای مهم آن‌ها در روز 17 بهمن 1357 به شرح زیر است:








در این روز همچنین بر اساس اتفاقات رخ داده، محتوای خبری زیر در روزنامه‌های کشور به قرار زیر است:

* امام خمینی در سخنان خود گفتند: کار عاقلانه و مفید به حال کشور این است که بختیار و ارتش در مقابل انقلاب اسلامی، عکس‌العملی مثبت داشته باشند.

* در پاسخ به پیام‌های تشکر از سوی مردم و یا شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف به مناسبت ورود حضرت امام به کشور، از سوی ایشان پیام تشکری خطاب به عموم انتشار یافت.

* با فراخوانی مردم به راهپیمایی عمومی در تأیید دولت بازرگان از سوی جامعه روحانیت تهران، مردم ایران حکومت مهندس بازرگان را تأیید کردند و موج راهپیمایی، شهرها را فرا گرفت.

* بازرگان در اولین مصاحبه خود به عنوان نخست وزیر دولت موقت، برنامه و وظایف دولت خود را تشریح کرد.

* بازرگان به صورت موقت از رهبری نهضت آزادی کناره‌گیری و به مدرسه علوی نقل مکان کرد.

* صبح امروز در پی تشکیل جلسه مجلس و حضور بختیار، فانتوم‌ها و هلیکوپترهای نیروی هوایی بر فراز تهران مانور دادند.

* بختیار به هنگام سخنرانی در مجلس شورا گفت: دولت موقت تا شوخی و حرف است، تحمل می‌کنم ... من در مقام نخست وزیری قانونی مملکت می مانم تا انتخابات آزاد آینده را انجام دهم.

* بختیار ضمن اظهاراتش به یکی از فرماندهان ارشد ارتش، اظهار داشت: این محل‌های خالی را که در هیأت دولت می‌بینید، من مخصوصا خالی نگاه داشته‌ام تا با تعدادی از افراد که آقای مهندس بازرگان معرفی می‌کند، پر نمایم و من با آقایان مشغول مذاکره هستم.

* دکتر سعید، رییس مجلس شورا، در جلسه امروز مجلس اظهار داشت: بازگشت حضرت‌ آیت‌الله العظمی خمینی، مرجع عالیقدر تشیع را به خاک وطن از طرف خود و عموم نمایندگان خوش آمد می‌گویم.

* لوایح محاکمه وزرای سابق و انحلال ساواک، در جلسه مجلس شورا به تصویب رسید.

* مردم زاهدان، اعم از شیعه و سنی که به پشتیبانی دولت مهندس بازرگان دست به راهپیمایی زده بودند، از سوی چماق به دستان مورد هجوم قرار گرفتند. در این حادثه، شصت و دو نفر کشته یا زخمی شدند.

* در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشکده افسری، افسران جوان از سوگند وفاداری به شاه معاف شدند.

* میرفندرسکی، وزیر امورخارجه، گفت: حضور ایران در پیمان سنتو در چهارچوب سیاست خارجی ایران قابل توجیه نیست.




***

نظر شما