گزارشی از خیابانی که حماسه ۹ دی را حس کرد

حنجره خیابان، غیرت مردم را فریاد می زد

۱۳۸۹/۱۰/۰۷ - ۲۱:۴۲:۰۰
کد خبر: ۳۲۷۴
حنجره خیابان، غیرت مردم را فریاد می زد
محبت اباعبدالله (ع) در دل جوانان ایران همیشه وجود داشته، دارد و خواهد داشت. در آن روز کسی به ظاهر دیگری نگاه نمی کرد، مهم این بود که قلب‌ها برای امام حسین (ع) می‌تپید.
باشگاه جوانی برنا


تنها چیزی که دیده می شد جمعیت مردم، پرچم های عزاداری که در هوا به اهتزاز در می آمدند و ندای لبیک یا حسین (ع) بود. همه برای دفاع از حرمت عاشورا آمده بودند؛ حرمتی که برخی شکسته بودند و بیشتر دل ها از این حادثه به درد آمده بود.

آن روز خیابان انقلاب، از امام حسین(ع) تا آزادی سرشار از موج جمعیتی شد که در روزی غیر تعطیل به میدان دفاع از ولایت آمده بودند. کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، جدای از خط های سیاسی و رنگ‌ها فریاد زدند که تا آخرین قطره خون پای اباعبدالله(ع) ایستاده اند. بعد از روز 9 دی قدم زدن در پل روشندلان، میدان فردوسی، پل حافظ و میدان انقلاب که قلب تپنده حماسه عاشورایی بود، حال و هوای دیگری دارد.

بعد از گذشت یک سال از حماسه ای که مردم خالق آن بودند، برای شنیدن خاطرات و یادآوری آن روز راهی خیابان انقلاب و حوالی دانشگاه تهران شدم تا با حماسه سازان 9 دی گفت‌وگو کنم.

اطراف میدان انقلاب، مانند همیشه شلوغ است، برای اولین گفت‌وگو به سراغ یکی از مغازه داران اطراف میدان انقلاب رفتم. علی، صاحب مغازه اغذیه فروشی می گوید: آن روز از صبح، داخل میدان شلوغ شده بود. از ساعت 12 به بعد دیگر مردم میدان را پر کرده بودند. پرچم های عزاداری امام حسین(ع) را به همراه داشتند و عده ای سینه زنی می کردند. خدا لعنت کند کسانی را که حرمت عاشورا را شکستند، ولی همین باعث شد مردم ما که عاشق خدا و پیغمبر و اهل بیت هستند به خیابان ها بریزند. من هم مغازه ام را تعطیل کردم و به مردم ملحق شدم.

شور حسینی آن روز همه را متحیر کرده بود. شاید کمتر کسی در دنیا متوجه فریادهای یا حسین(ع) مردم ایران نشد. 9 دی را مردمی آفریدند که خون عاشورایی در رگ های‌شان جاری است.

محمد رضا، دانشجوی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران می گوید: بعد از عاشورا و آن مسایل، مردم دیگر طاقت‌شان تمام شد و خود به صحنه آمدند. آن روز از میدان فردوسی با جمعیت همراه شدم. از دیدن آن همه شور و حرارت انقلابی به وجد آمدم. باورم نمی شد که در روزی غیر تعطیل این تعداد از مردم به خیابان ها بیایند. به نظرم 9 دی حاصل خون امام حسین (ع) بود.

آری، چیزی جز حرارت خون امام مظلوم شیعیان نمی توانست این گونه قلب ها را به خروش درآورد و انقلابی مانند 9 دی را به دنیا نشان دهد. امام صادق(ع) فرمودند:"همانا از شهادت حسین(ع) حرارتی در قلب های مؤمنان است که هیچ گاه سرد نشود."

معصومی از اهالی خیابانی فرعی در میدان انقلاب است. او در مورد حال و هوای آن روز می گوید: 50 سال سن دارم و در راهپیمایی های اول انقلاب و بیشتر راهپیمایی های 22 بهمن حضور داشته ام. باور کنید تا به حال مردم را این‌چنین ندیده بودم. مردم برای امام حسین(ع) زندگی می کنند. مگر می توانند در مقابل توهین به پرچم ارباب‌شان سکوت کنند؟.

خانم معصومی این را که می گوید، بغض می کند و ادامه می دهد: مردم ما حسینی هستند. روز 9 دی برایم خاطره انگیز شد. عاشورایی بود برای خودش.

اگر باور داشته باشیم که "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" می توانیم 9 دی را عاشورا بدانیم. عاشورایی که امت حسینی ایران خلق کرد. ایستادن پای عاشورا تا آخرین نفس، کاری است که مردم ایران از پس آن بر آمدند.

محمد امین فروشنده کتابفروشی در خیابان انقلاب می گوید: روز 9 دی با خانواده برای راهپیمایی رفته بودم. همه از توهین به امام حسین(ع) ناراحت بودند. زمانی که صحنه های عاشورا را دیدم، آتش گرفتم. وقتی اعلام شد که مردم 9 دی به خیابان ها می آیند، کار را تعطیل کردم و از منزل تا میدان انقلاب رفتم. دوست دارم دوباره آن جمع حسینی را ببنیم. شب وقتی به خانه رفتم و از تلویزیون جمعیت را دیدم، تعجب کردم.

ترانه 24 ساله در حال خرید کتاب است. از او می پرسم نظرش در مورد 9 دی چیست؟ می گوید: بعد از روز عاشورا خیلی ناراحت بودم. چون احساس می کردم به هویتم توهین شده است. بی‌حرمتی به امام حسین(ع) داشت عذابم می داد. وقتی قرار شد راهپیمایی انجام شود، تصمیم گرفتم با دوستانم در آن شرکت کنم. هیچ وقت فکر نمی کردم چنین جمعیتی برای راهپیمایی بیاید. همه آمده بودند تا ثابت کنند امام حسین(ع) برای همه ایرانیان عزیز است.

محبت اباعبدالله(ع) در دل جوانان ایران همیشه وجود داشته، دارد و خواهد داشت. در آن روز کسی به ظاهر دیگری نگاه نمی کرد، مهم این بود که قلب ها برای امام حسین(ع) می تپید.

جوانان در صف اول حماسه 9 دی حاضر بودند. شنیدن خاطرات آن حماسه از زبان جوانان لطف دیگری دارد. چند جوان در پارک دانشجو مشغول صرف چای هستند.

علی دانشجوی دانشگاه هنر می گوید: اول از شما می‌خواهم که به ظاهر ما توجه نکنید. امام حسین(ع) برای همه است. اگر جوانان نبودند آن روز تاریخی نمی شد. اکثر بچه های دانشگاه هنر در راهپیمایی حضور داشتند. خودم می دیدم که 70 درصد حاضران آن روز جوان بودند. مردم ثابت کردند اباعبدالله(ع) کاری به رنگ و این حرف ها ندارد. ایشان برای همه دنیا مقدس است.

مسعود دیگر عضو این جمع دانشجویی می گوید: برای به وجود آمدن چنین لحظه های تاریخی باید ایجاد ظرفیت کرد. نباید اجازه بدهیم آرمان های حسینی در مردم به فراموشی سپرده شود. 9 دی نشان داد که جوانان ایران هنوز عاشق اهل بیت و ولایت هستند و هیچ وقت از این آرمان خود کوتاه نمی آیند.

دشمنان بعد از این حماسه فهمیدند که با ملتی روبه‌رو هستند که اعتقادی غیر قابل شکست دارد. خون سید الشهدا همیشه برای انقلاب و ایران منشاء برکت های فراوان بوده و خواهد بود. همان‌طور که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند: "این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است."

***

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز