طنزپردازان ایرانی غافل از تاریخ و میراث فرهنگی

۱۳۹۰/۰۱/۱۹ - ۱۲:۲۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۸۲
طنزپردازان ایرانی غافل از تاریخ و میراث فرهنگی
طنز، زبانی شیرین و تاثیرگذار است و می‌توان از آن برای معرفی تاریخ و فرهنگ و میراث فرهنگی یک سرزمین بهره برد اما نویسندگان و تصویرگران ایرانی از این زبان، بهره چندانی ...

طنز، زبانی شیرین و تاثیرگذار است و می‌توان از آن برای معرفی تاریخ و فرهنگ و میراث فرهنگی یک سرزمین بهره برد اما نویسندگان و تصویرگران ایرانی از این زبان، بهره چندانی نبرده‌اند.

طنز، واژه‌ای عربی و به معنی ریشخند کردن است اما در اصطلاح ادبی و هنری به اثری گفته می‌شود که اشتباهات یا جنبه‌های ناخوشایند رفتار بشری، فسادهای اخلاقی، اجتماعی و سیاسی را به زبانی غیرمستقیم به‌چالش می‌کشد و مخاطب خود را به فکر وامی‌دارد.


طبیعت طنز بر خنده استوار است خنده‌ای که تو را متوجه بدی‌ها و کاستی‌های موجود می‌کند به همین‌خاطر گفته‌اند «طنز یعنی گریه‌کردن قاه‌قاه و خندیدن آه آه». اما چگونه می‌توان تاریخ و فرهنگ را به قالب طنز درآورد و خواننده علاقه‌مند را از این طریق با پیشینه و میراث فرهنگی خود آشنا کرد؟


«احمد عربلو»، نویسنده و طنزپرداز براین باور است که تاریخ، میراث فرهنگی و موزه‌ها، این قابلیت را دارند که در قالب طنز به آنها پرداخته شود اما متاسفانه نویسندگان، فیلمسازان و کاریکاتوریست‌ها به این موضوع توجه چندانی نکرده و از این ظرفیت بهره نبرده‌اند.


به گفته نویسنده کتاب «آقامحمدخان قاجار»، این که کودکان و نوجوانان ما با گذشته و فرهنگ و آثار تاریخی خود ناآشنا هستند و بزرگ‌ترها، علاقه چندانی به حفظ زبان و فرهنگ و بناهای تاریخی خود ندارند و موزه‌ها به اماکنی بی‌روح تبدیل شده‌اند و آثار و اشیای بسیاری در خارج از ایران نگهداری می‌شود همه و همه موضوعاتی است که طنزپردازان می توانند به آن توجه کنند.


از دیدگاه عربلو تاریخ ایران سرشار از نکته‌های زیبا و طنزآمیز است که می‌توان به آن پرداخت و چه زبانی بهتر از زبان طنز که تاثیرگذارتر است و از بیان مستقیم دوری می‌کند؟ اما متاسفانه طنزپردازان ایرانی بیش از هرچیز به بیان مسایل سیاسی می‌پردازند و از توجه به فرهنگی و میراث فرهنگی باز می‌مانند.


«چوپان، دیگر دروغ نگفت» و «تانک آرزوها» دو کتاب تازه از احمد عربلوست که در قالب طنز و برای نوجوانان منتشر می‌شود.«چوپان، دیگر دروغ نگفت» مجموعه 30 قصه طنزآمیز در ارتباط با آداب معاشرت و مسایل اخلاقی است که از سوی نشر مدرسه منتشر می‌شود و «تانک ارزوها» مجموعه 25 داستان در ارتباط با رویدادهایی است که در زمان جنگ اتفاق افتاده است.

منبع: میراث فرهنگی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز