گزارشی از دومین روز رقابت‌های بین المللی ربوکاپ آزاد

جنگ بین المللی ربات‌ها در خلیج همیشه فارس

۱۳۹۰/۰۱/۲۰ - ۱۷:۳۶:۰۰
کد خبر: ۳۴۲۴۸
جنگ بین المللی ربات‌ها در خلیج همیشه فارس
تماشاگران بسیاری بر روی سکوهای بلند ایستاده اند تا ربات های جنگنده را ببینند. به یکباره یکی از ناظرین مسابقات به سمت داور می رود و درون گوش او چیزی می گوید.
باشگاه جوانی برنا/

با هیجان بسیاری انتظار دیدن جنگ و مسابقات میان ربات ها را دارم و جمعیت بسیاری از جوانان، به طرف سالن‌ها حرکت می‌کنند. ورودی اولین سالن نمایشگاه نقشه بزرگی از ایران اسلامی قرار دارد که نام زیبای خلیج همیشه فارس بر آن می درخشد.

هنوز وارد سالن نشده ام که صدای داد و فریاد بلند می شود. جمعیت چند صد نفره ای در سالن در حال تشویق دو تیم دانش آموزی هستند. دختر نوجوانی بر بالای صندلی ایستاده و فریاد می زند:«ساحل چه کارش می کند؟» و جمعیت پاسخ او را می دهند. اولین گل را که تیم ساحل می زند همه هورا می کشند و تشویق می کنند.



دانش آموزان علاقه مند به ربات، آخرین اختراعات خودشان را در حوزه های مختلفی در ششمین دوره مسابقات بین المللی و ربوکاپ آزاد ایران واقع در نمایشگاه بین المللی تهران به نمایش گذاشته اند.

پسری بازیگوش و علاقه مند به ربات به همراه پدرش آمده و در حال جستجو میان ربات‌ها است و پدرش به او پیشنهاد می دهد تا تمام سوالاتی که در ذهن دارد را از شرکت کنندگان و مخترعان در نمایشگاه بپرسد.



غرفه های شبیه ساز عامل امداد در طبقه دوم قرار گرفته اند و مخترعین در غرفه ای با نام مخوف «ترمیناتور» در حال درست کردن دستگاهی هستند که دارای دو کپسول گاز متصل به آن و صدای مخوفی است که به هنگام روشن کردن از آن شنیده می شود و گروه آن را برای مسابقات روز آخر مسابقات تعمیر می کند.

مخترعین رباتیک غرفه دانشگاه علم و صنعت ایران دستگاه عجیبی همانند چهره یک تانک جنگنده را در غرفه قرار داده اند. "وظیفه دوست" یکی از مخترعین این دستگاه درباره ربات شبیه ساز عامل امداد خود توضیح می دهد: این یک ربات ناجی برگرفته شده از سیستم تانک است و با دوستم بنیامین آن را ساخته ام؛ اولین دوره ای است که در مسابقات بین المللی ربوکاپ شرکت می کنیم. از اول دبیرستان به علت علاقه ام به ربات شروع به ساخت ربات کردم و در مسابقات مختلفی شرکت و رتبه هایی کسب کرده ام. علاقه زیادی به ساخت ربات های واقعی دارم. ربات ناجی هم در واقع یک آتش نشان است و کار امدادی انجام می دهد .

جوان مخترع در حال توضیح درباره مریخ نورد است و مزایای آن را توضیح می دهد. قهرمان ششمین دوره مسابقات رعد کاپ 2010 کشور ربات عملیاتی خود را به نام "ایکس21" را در نمایشگاه قرار داده و جوانان چینی به همراه یک مترجم در حال بررسی آن هستند و از دیدن آن به شوق آمده اند. این ربات پرنده هم توان پرواز و عملیات در دریا، اقیانوس و در نهایت خشکی دارد.



یکی از بازدید کنندگان می گوید: این اختراع ما را به یاد "کارآگاه گجت" می اندازد که می تواند همه کار کند! نقی زاده به همراه 9 نفر از دوستانش از دانشگاه آزاد دهدشت استان کهگیلویه این ربات را ساخته اند.

در حال بیرون رفتن از سالن نمایشگاه هستم که دختر دانش آموزی با وان بزرگی در مقابل در ورودی توجه همه را به خود جلب کرده؛ این دانش آموز نوجوان توانسته ربات ماهی بسازد و با کنترل از راه دور آن را هدایت کند.

اگر به دنبال رباتی هستید که کارهای خانه‌تان از جفت کردن کفش تا تهیه چای را انجام دهد و یا می خواهید به کودک پنج ساله تان ساخت یک ربات را آموزش دهید و یا می خواهید جنگ ربات های جنگنده مخوف را از نزدیک تماشا کنید به سالن 38 نمایشگاه بیایید.در این سالن رینگ هایی برای مبارزه میان ربات های جنگنده طراحی شده است.

تماشاگران بسیاری بر روی سکوهای بلند ایستاده اند تا ربات های جنگنده را ببینند. به یکباره یکی از ناظرین مسابقات به سمت داور می رود و درون گوش او چیزی می گوید. داور به سرعت به سمت آخر سالن می دود و پس از مشاهداتش به پیش تماشاگران می آید و یکی از تیم های شرکت کننده در مسابقات را به دلیل تخلف بیش از سه مرتبه اخراج می کند و نماینده گروه با حیرت دستی بر سرش می کشد و آهی می کشد. پس از پایان مسابقات برخی از مخترعان در حال تعمیر ربات های جنگنده ای هستند که در مسابقات خراب شده اند.



کمی آن طرف تر پدر و مادران به همراه کودک و نوجوانشان آمده اند و از غرفه های آموزش ساخت ربات دیدن می کنند و یکی از غرفه های فروشنده سیم کارت تلفن همراه، عروسک های قورباغه ای را به جمعیت حاضر در نمایشگاه هدیه می دهد.

یکی از تماشاگران می گوید: چقدر شبیه فردوسی پور گزارش می دهد. گزارشگر نیمه دوم بازی فوتبال دروازه کوچک ربات ها را گزارش می کند و یکی از ربات ها که در جا می زند و نمی تواند حرکت کند را با کارت قرمز از بازی اخراج می کند.

تیم فوتبال رباتیک «ام.آر.ان» دانشگاه آزاد با نتیجه سه بر صفر و با بیش از یازده گل، تیم چینی را می شکند و به قول تماشاگران خرد می کند و به سطل آشغال می ریزد.

در میان این همه ربات، ماشین خورشیدی ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین بسیار زیبا است. یکی از غرفه داران جلو می آید و نمی گذارد هیچ کس عکس بگیرد.

در ماشین خورشیدی را برای اولین مرتبه و به خواهش یکی از مادران باز می کند تا کودکش برای چند ثانیه پشت این ماشین بنشیند و پس از چند ثانیه فوراً در آن را می بندد.

آقاجانی یکی از 9 نفر سازنده این ماشین خورشیدی می گوید: پس از غزالی که آن را دانشگاه تهران ساخت، توانستیم در مدت یک سال و هفت ماه این خودروی خورشید را بسازیم.تمام هزینه آن را دانشگاه آزاد پرداخت کرده؛ این خودرو خورشیدی با یک مرتبه شارژ خورشیدی 6 ساعت حرکت می کند و سرعت پیش بینی شده برای آن 135 کیلومتر در ساعت است و در حیاط دانشگاه توانستیم با 80 کیلومتر سرعت آن را آزمایش کنیم.




***

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز