گفت‌وگو با رتبه سوم بخش جوان کشاورز و روستایی جشنواره ملی جوان ایرانی

رییس آینده سازمان حفاظت محیط زیست می‌شوم!

۱۳۸۹/۱۰/۱۵ - ۱۱:۳۲:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۹
رییس آینده سازمان حفاظت محیط زیست می‌شوم!
در طول شبانه روز 6 ساعت بیشتر نمی خوابد و انگار در زندگی دغدغه ای جز اشتغال فارغ التحصیلان رشته منابع طبیعی و محیط زیست ندارد، چون معتقد است این گروه مورد کم لطفی قرار گرفته اند. می گوید بزرگ ترین هدفش تصدی پست ریاست سازمان حفاظت محیط زیست است.

باشگاه جوانی برنا/مسلم مومنی اصل، متولد سال 1363 است و فارغ التحصیل مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست از دانشگاه آزاد واحد خوزستان. مسلم رتبه سوم کشاورز روستایی در زیرگروه منابع طبیعی و محیط زیست را در اولین جشنواره ملی جوان ایرانی کسب کرده و مشاور مدیر کل سازمان منابع طبیعی استان، دبیر کل انجمن زیست محیطی حمایت از طبیعت ایران، مدیر مرکز جهاد دانشگاهی مهارت‌های پیشرفته فنی و حرفه‌ای، مهندس ناظر پروژه‌های آبخیزداری و بیولوژیکی استان، آزمون‌گر مرکز مهارت‌های پیشرفته فنی و حرفه‌ای  هم بوده است.

در طول شبانه روز، شش ساعت بیشتر نمی‌خوابد و انگار در زندگی دغدغه ای جز اشتغال فارغ التحصیلان رشته منابع طبیعی و محطی زیست ندارد، چون معتقد است این گروه مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند. می گوید بزرگ ترین هدفش تصدی پست ریاست سازمان محیط زیست است.
 

جز کسب رتبه سوم در جشنواره ملی جوان ایرانی ،مقام دیگری هم آورده ای؟

در اولین جشنواره تجلیل از نام آوران جوان مقام آورده ام. تندیس اولین جشنواره تجلیل از جوانان برتر استان خوزستان را دارم. در جشنواره فعالان محیط زیست برگزیده شدم. به عنوان مشاور جوان نمونه هم  شناخته شدم.

 
از سوبق کاری ات می گویی و اینکه چرا در جشنواره برگزیده شدی؟

بیش از ده ها همایش ملی، منطقه ای و محلی با محوریت موضوع محیط زیست برگزار کرده ام. در بعضی برنامه ها سیاست گذار کلی دبیر اجرایی و در بعضی از همایش ها رییس بودم.

بیش از ده ها کارگاه آموزشی برای دانشجوها برگزار کردم. برای سازمان نظام مهندسی هم بیش از پنجاه یا شصت دوره برگزار کرده ام. دوره های اشتغال محور رایگان و سمینارهای کاربردی و تخصصی برای ادارات مختلف، مخصوصا سازمان منابع طبیعی و محیط زیست برگزار کردم. سمینار تخصصی مدیریت اطفا حریق در جنگل ها و مراتع گذاشتم. برای سازمان محیط زیست، سمینار مدیریت مهندسی محیط زیست برگزار کردم.

نرم افزارهای کاربردی و فیلم های آموزشی در محیط زیست و منابع طبیعی تهیه کرده ام. نرم افزار هایی با عنوان سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت محیط زیست، سیستم مدیریت بهداشت حرفه ای، سیستم مدیریت پسماند.

چندین نمایشگاه تخصصی با حمایت سازمان ملی جوانان و سازمان نظام مهندسی در استان برگزار کرده ام.

چند اردو و بازدید علمی برای بسیج مهندسی کارگروه کشاورزی گذاشته و سایت علمی پژوهشی محیط زیست ایران را تاسیس کردم. اخبار روز محیط زیست را به خبرگزاری ها ارایه داده و در روزنامه های ملی و محلی هم مقاله به چاپ رساندم.

چند جلد کتاب آماده چاپ دارم و اولین کتابم با عنوان "لاک پشت های دریایی آب های سرزمین ایران" است.

در حال حاضر مشاور مدیر کل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان و مشاور جوان رییس سازمان و رییس گروه مشاوران جوان در سازمان مدیریت بحران هستم.

شرکتی هم ثبت کردم. شرکتی که نظام مهندسی وزارت جهاد کشاورزی دستور کار اشتغال را به آنها داده و زیرمجموعه سازمان نظام مهندسی است و بزرگترین شرکت در  حوزه نظام مهندسی در وزارت جهاد محسوب می شود. در آن کارهای آموزشی و مطالعاتی انجام می دهیم. به عنوان مهندس ناظر مشغول به کار هستم. مرکزی هم با عنوان، مرکز رسیدن به راه های توسعه پایدار راه اندازی کردیم که آنجا هم در زمینه فرهنگسازی محیط زیست کار می کنیم.

در بخش محیط زیست، منابع طبیعی و اشاعه فرهنگ کار کردم. فرهنگ سازی در زمینه محیط زیست در کشور ضعیف است، سعی کردم فرهنگ محیط زیست را به بچه ها آموزش بدهم. بیش از 100 تقدیر نامه ملی هم دارم.

 
فکر می کنی کدام یک از کارهایت ویژه تر بوده؟

چون در بحث فرهنگ‌سازی زیست محیطی کار کرده‌ام، فکر می کنم همان دوره های اشتغال محورِ رایگانی که برای بچه های محیط زیست برگزار کردم، ویژه تر بوده است.
 

وقتی برای کارهای دیگر مثلا تفریح داری؟

نه، از صبح تا شب دنبال کارهایم هستم.

 
و این اتفاق خوبی است؟

خوب است.

 
فکر می کنی تاثیر حضور مشاوران جوان در بدنه دولت چه بوده است؟

این تاثیر طبق گفته رییس جمهور، اصلاح ساختارهای پیچیده اداری و بهادادن به جوانان  است. یکی از مدیران اداری وقتی ژاپن رفته بود، در آسانسور چند نفر را در گروه های  مختلف سنی دیده بود. پیر، جوان و میانسال، به او گفته بودند این ها مدیران شرکت اند.

فرد میانسال در حال حاضر مدیر شرکت است، فرد مسن قبلا مدیرعامل شرکت بوده و کسی که جوان بوده قرار است در آینده مدیرعامل شود.

هدف مشاوران جوان هم کسب تجربه برای جوان ها بوده؛ تزریق نیروهای جوان و انقلابی در بدنه دستگاه های اجرایی دولت برای کسب تجربه در جایی که مشغول به کار می شوند، برای اینکه در سال های آتی بتوانند مدیر شوند.

 
امکان دارد روزی پشیمان شوی از اینکه در دوره جوانی همه وقتت را صرف کار کردی؟

نه .اصلا. بچه های محیط زیست که البته همه شان بیکارند به من انرژی می دهند. تنها کاری که می توانم برایشان بکنم، برگزاری دوره های آموزشی و لینک دادن به شرکت های مختلف است.چون به هدفی که دارم، می رسم؛ هرگز پشیمان نمی شوم.

 
چطور به موفقیت رسیدی؟ در آینده چطور موفق خواهی بود؟

به خدا توکل می کنم. خوشبختانه همیشه کارهایم همان طور که می خواهم از آب در می آید.عزم و اراده ام هم دخیل بوده است، اما تا توکل نداشته باشی موفق نمی شوی. البته  کسانی هم در موفقیتم دخیل بودند، رییس سازمان ملی جوانان استان خوزستان،  رییس سازمان بسیج مهندسی خوزستان حمایتم کردند. هر طرح و ایده ای دادم با روی خوش حمایت کرده اند.

 
چقدر درآمد داری؟

از سازمان مدیریت بحران حقوق می گیرم. اما خدا شاهد است همیشه بخشی را هم از جیب خودم می گذارم. همیشه به بچه های محیط زیست همیشه کم لطفی شده است. دوره ها و همایش هایی که برگزار می کنم، طبیعتا پول می خواهند.

 
کار بزرگی انجام دادی یا قرار است در آینده کار بزرگی بکنی؟

قصد دارم از طریق مرکز ملی راه های رسیدن به توسعه پایدار، به استان ها زیرشاخه بدهم و زیرشاخه ها را فعال کنم. می خواهم افرادی را که موثر، با تجربه و جوان اند به کار بگیرم و مراکزی در هر استان راه بیاندازم و هدف رسیدن به توسعه پایدار باشد. البته هدف بزرگی در زندگی ام دارم و نمی دانم آن را بگویم یا نه!
 

بگو...

بزرگ‌ترین هدفم این است که رییس سازمان محیط زیست شوم. احساس می کنم همین حالا هم می توانم. یعنی پتانسیل اش را دارم. تنها هدفم این است.
 

چقدر مطمئنی که به هدفت می رسی؟

100 درصد. البته اگر خدا بخواهد و لطفش شامل حالم شود قطعا به هدفی که دارم می رسم.می خواهم پایه گذار محیط زیست در ایران باشم. زیرساخت کشور ما بر پایه محیط زیست است و متاسفانه تا نابودش نکنیم به چشم نمی آید!
 

و اگر این اتفاق بیافتد چه برنامه ویژه ای داری؟

اگر معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست شوم، قصد دارم در بحث اشتغال فارغ التحصیلان کاری انجام بدهم. علاوه بر بحث بیکاری، محیط زیست در کشور حرف اول را می زند. زیر بنای توسعه پایدار به محیط زیست ارتباط دارد. در کشورهای توسعه یافته، محیط زیست یا وزارت منابع طبیعی اولین وزارت خانه است و حرف اول را می زند.

 
جوان هایی مثل تو چقدر جدی گرفته می شوند؟

جوان ها پتانسیل های نهفته ای در خود نشان دادند و می توانند در هر بخشی ترقی کنند. جوان های امروز  فقط نیاز به توجه دارند.

اگر به جوان توجه نشود، به ایده هایی که دارد نمی رسد، در جا می زند و در خانه اش می نشیند. وقتی انگیزه دارند اما کسی به آنها توجه نمی کند، در خانه می نشینند، با اینکه جای کار زیاد است.
 

ایده ای برای مشغول به کار کردن جوان های فارغ التحصیل محیط زیست داری؟

ایده ای کلی دارم؛ از طریق آن می شود همه شان را مشغول به کار کرد. ایده ام این است که طرح های پژوهشی مطالعاتی، نه اجرایی را به 10 نفر از آنها بدهم و فکر می کنم بهتر است طرح های پژوهشی سایر دستگاه ها را به جای اینکه به شخص بدهند، به شرکت های مهندسی و مشاوره ای بدهند.

در حال حاضر راه حل ساده این است که سازمان مهندسی نظام محیط زیست در کشور تشکیل شود و اولویت بر این باشد که این سازمان تشکیل شود تا مثل سازمان نظام مهندسی که زیر بیرق وزارت جهاد کشاورزی کار می کند و این همه اشتغال ایجاد کرده؛ عده ای را مشغول به کار کند.

اگر سازمان نظام مهندسی محیط زیست تفکیک شود، شرکت هایی زیرمجموعه آن قرار بگیرند و در سراسر استان، آن ها به دستگاه های اداری مختلف معرفی شوند. بعد که کمی سابقه شان بیشتر شد، طرح های اجرایی به آنها بدهیم. جای اینکه طرح ها را به مولتی میلیاردها بدهیم به این بندگان خدا بدهیم تا بیکار نمانند.

 
حرف آخر؟

درخواست تاسیس سازمان نظام مهندسی محیط زیست را دارم. می خواهم بحث اشتغال بچه های فارغ التحصیل محیط زیست را نظام‌مند کنم تا بتوانم بحث اشتغال بچه ها را پیگیری کنم. فرد دارنده مدرک دکتری محیط زیست را می‌شناسم که بیکار است. دغدغه خاطرم در حال حاضر اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست است.

سازمان حفاظت محیط زیست امسال 63 نفر استخدام داشت که از این تعداد فقط 10 نفر فارغ التحصیل محیط زیست بودند.

 

***

نظر شما