نگاهی به تفریحات کاغذی

از کاغذ بازی تا مسابقه جهانی موشک بازی!

۱۳۸۹/۱۰/۱۵ - ۱۶:۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۹۵
از کاغذ بازی تا مسابقه جهانی موشک بازی!
به کاغذ بازی نباید فقط با نگاه مشکلات اداری نگاه کرد. کاغذ بازی گاه لذت بخش می شود. از اسم فامیل و موشک گرفته تا سودوکو و اریگامی؛ کاغذ بازی هایی که هر کس حداقل چند مورد از آنها را تجربه کرده است.
باشگاه جوانی برنا /

بازی‌های کاغذی در کنار ارزان بودن، خلاقیت بسیاری می طلبد و از آن‌ها به عنوان فعالیت‌هایی که از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کنند، نام می‌برند. بازی‌های کاغذی از موشک و بادبادک تا جدول کلمات متقاطع و اریگامی،‌ کودکی را به جوانی و دوران پیری پیوند می‌زند.
 
موشک
اولین بازی کاغذی که همه در دوران کودکی‌شان تجربه کرده‌اند، موشک است. وقتی در مدرسه و سر کلاس درس پشت سر معلم موشک ها از این طرف کلاس به آن طرف می رفتند!
 
البته این بازی در همین حد ابتدایی باقی نمانده و مسابقات جهانی هم برای آن برگزار می شود. چندی پیش هم دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، میزبان برگزاری جهانی این مسابقات بود.
 
ساخت یک موشکل کاغذی که با سرعت به جلو برود و مسافت خوبی را طی کند، یک کار علمی دقیق است که باید در آن به زاویه ها و ... به خوبی دقت کرد.



بادبادک
از موشک که بگذریم، بچه های زیادی بودند که ساخت بادبادک را در دوران کودکی شان تجربه کرده اند.
 
بادبادک بازی و ساخت بادبادک های زیبا هم یک فعالیت منفعل دوران کودکی نیست و در کشورهای مختلف فستیوالی با عنوان فستیوال بادبادک ها برگزار می شود و به زیباترین بادبادک که از همه بالاتر برود، جایزه می دهند.
 
بادبادک را معمولا به شکل لوزی روی یک کاغذ برش می زنند و پشت آن با چسب، دو چوب سبک متقاطع می چسبانند و یک نخ به آن وصل می کنند و در شرایطی که کمی باد هم بیاید، مثل محیط یک پارک با دویدن به پرواز در‌می‌آورند.
 


اسم، فامیل
کم کم به مدرسه رفتیم و الفبا را یاد گرفتیم، بازی دیگری به نام «اسم ، فامیل» ذهن ها را به خود مشغول کرد. در این بازی یک حرف از الفبا انتخاب می کنیم و کلماتی را که با آن حرف آغاز می شوند، می نویسیم. اولین کسی که تمام ستون ها را پر می کرد، متوقف کننده نگارش حروف بود.به کلمه ها امتیاز داده می شود و هر کس امتیاز بالاتری بیاورد، برنده است. 
 
جدول کلمات متقاطع
علم آموزی و داشتن اطلاعات عمومی لازمه بازی کاغذی دیگری بود که تقریباً از نوجوانی با آن آشنا شدیم.
 
هنوز هم افراد زیادی هستند که روزنامه را فقط برای جدولش می خرند و عصر که می شود، اعضای خانواده دور هم جمع می شود و جدول را حل می کنند. بعضی از مجله ها و روزنامه ها هم هنوز برای بعضی از جدول هایشان جایزه می گذارند. برخی هم این جداول را موضوعی تنظیم می کنند. مثلا جدول کلمات متقاطع هنری یا سیاسی یا اجتماعی و ... 
 
سودوکو
چند سال بعد از بازی با جدول کلمات متقاطع، یک جدول ژاپنی به اسم سودوکو وارد تفریحات کاغذی شد. این جدول به جای حروف به نوعی بازی با اعداد است که به صورت یک جدول 9 در 9 طراحی می شود و کل جدول هم به 9 جدول کوچکتر 3 در 3 تقسیم می شوند و سه قانون دارد. در هر سطر جدول اعداد 1 تا 9 بدون تکرار قرار بگیرند و 3 در هر ستون 3در 3 جدول اعداد 1 تا 9 بدون تکرار قرار بگیرند.
 
این جدول هم نیاز به فکر دارد و گفته می شودکه از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.
البته این جدول هم در شمار بازی هایی است که برای آن مسابقات جهانی برگزار می شود.

 

اریگامی
بازی با کاغذ ها کم کم در گذر زمان حرفه ای شد! بعد از آن کاردستی های کاغذی دوران کودکی،بازی دیگری که به آن هنر کاغذ و تا می گفتند، رونمایی شد.

این بازی، از کاردستی های محبوب ژاپنی ها است که امروزه در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. هدف از این هنر، آفریدن طرح های جالب از کاغذ با کمک تای هندسی است.

اریگامی هم از جمله بازی هایی است که برای آن مسابقات جهانی برگزار می شود، همین چند وقت پیش هم در دانشگاه امیرکبیر مسابقات اریگامی برپا شد. 




***

نظر شما