گزارشی از پژوهش جوانان مخترع در نمایشگاه پژوهش

فکرهای طلایی جوانان ایرانی در آسمان ایران زمین

۱۳۸۹/۱۰/۰۶ - ۱۲:۳۳:۰۰
کد خبر: ۵۲۳
فکرهای طلایی جوانان ایرانی در آسمان ایران زمین
ربات اصلی با سه تیغه است و می‌تواند دیگر ربات‌ها را خرد کند. تا به حال در مسابقه‌ای شرکت نکرده ایم و این ربات‌ها اولین دستاوردهای بسیج دانشجویی دانشگاه ولیعصر (عج) است.
باشگاه جوانی برنا/

سپر الکترونیکی ضدشورش نظر برخی را به خود جلب کرده است. جوان می‌گوید: این سپر برای صلح ساخته شده است. با وجود این سپر، دیگر هیچ درگیری بین نیروی انتظامی و افراد به وجود نمی‌آید. این دستگاه طوری ساخته شده که خاصیت دافعه دارد و صدمه‌ای جدی به فرد وارد نمی‌کند.

دوست مخترع رباتیک او به شوخی و مزاح می‌گوید: این رفیقم خیلی خشن است و سازنده سپر می‌گوید:"اصلا خشن نیستم، من می‌خندم و شاد هستم. همه خشونت این سپر را می‌بینند اما مزایای آن را نمی‌بینند."

"رضا زیدآبادی" مخترع جوان، این سپر را با قیمت بسیار پایین ساخته است و وزارت دفاع در حال بررسی این سپر است. او مخترع دانشگاه علمی – کاربردی است و اختراع خود را در یازدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری در مصلای امام خمینی (ره) در معرض دید مردم قرار داده است.

ربات جنگجو برای خرد کردن!
"مهران باقری" به همراه دوست دانشجویش ربات جنگجویی را ساخته و به دلیل وقت کمی که داشته، ربات را با یک تیغه ساخته و با اشتیاق فراوانی درباره آن توضیح می‌دهد: ربات اصلی با سه تیغه است و می‌تواند دیگر ربات‌ها را خرد کند. تا به حال در مسابقه‌ای شرکت نکرده‌ایم و این ربات‌ها اولین دستاوردهای بسیج دانشجویی دانشگاه ولیعصر (عج) است.

در حال صحبت هستیم که "حسین جعفر بیگلو" مخترع نوجوان 12 ساله به همراه پدرش می‌آید. پدرش پس از معرفی پسرش می‌گوید: پسرم را آوردم تا اگر سوالی دارد از شما بپرسد. پسرم سازنده ربات است و در مسابقات کشوری در گرگان، مقام اول را آورده است.

حسین در بخش ربات‌های جنگجو توانسته مقام اول را کسب کند و برای ساخت آن تنها 50 هزار تومان خرج کرده و ساخت ربات مزاحمتی برای درس خواندن او نداشته است.

مشتاقان علم و فناوری همه برای بازدید از دستاوردهای پژوهشی فرزندان ایران زمین آمده‌اند. نام استادان شهید مجید شهریاری و مسعود علی محمدی در میان سالن می‌درخشد. امروز شاگردان شهید شهریاری و علی محمدی با ارایه دستاوردهای پژوهشی خود آمده‌اند تا به دشمنان بگویند که این‌ها همه از برکت خون استادهای شهیدمان است.

ماهواره نوید در معرض نمایش
ماهواره نوید دانشگاه علم و صنعت از پژوهش‌های در دست اقدام این دانشگاه است که ماکت آن در نمایشگاه قرار داده شده است.

این ماهواره قابلیت تصویربرداری از سطح زمین را دارد و با پیش‌بینی ‌های انجام شده در طراحی این ماهواره و قرار دادن زیر سیستم‌های مکمل، کارایی بالاتری نسبت به ماهواره امید دارد و در غرفه دانشگاه علم و صنعت به نمایش گذاشته شده است.

غرفه‌دار می‌گوید: در ساخت این ماهواره هم دانشجویان و هم استاد ها شرکت داشته‌اند، این طرح تقریبا هشت فاز دارد که چند فاز آن به پایان رسیده و تا به حال تقریبا 4 میلیارد تومان برای آن هزینه کرده‌اند.

در غرفه‌ای دیگر صنایع فضایی صاایران ماکتی از ماهواره پرتاب شده امید و ماهواره پرتاب نشده "طلوع" را به نمایش گذاشته است.

حسینی بای خبرنگار صدا و سیما سوار بر دوچرخه یکی از مخترعین در حال دوچرخه سواری در میان سالن نمایشگاه است و فیلمبردار از او فیلم می‌گیرد.

کماندوها از زمین به آسمان می‌آیند
"رانا" سفید و زیبا در کنار دیگر اختراعات دانشگاه علمی کاربردی قرار دارد. روبات انسان نمای رانا را "محمد امین حیدری" به همراه دوست جوانش با مبلغی در حدود یک میلیون تومان با عشق و تلاش ساخته‌اند. جوان بوشهری این ربات را در هشت ماه ساخته؛ این ربات می‌تواند راه برود و با دست اشیایی را جابه جا کند.کار ساخت این ربات به تازگی تمام شده و در جشنواره شرکت نکرده است.

حیدری می‌گوید: اگر بودجه بیشتری بدهند، ربات بهتری می‌سازیم. حیدری هلی‌کوپتری را نیز ساخته و برای تایید ثبت، آن را به صنایع هوافضا داده که می‌توان از آن برای راهنمایی و رانندگی و کنترل ترافیک استفاده کرد. حیدری می‌گوید: تا به حال کماندوها از آسمان به وسیله هلی‌کوپتر به زمین می‌آمدند و الان با این ربات‌ می‌توان کماندوها را از زمین به آسمان فرستاد و با آن آذوقه و وسایل را جابه‌جا کرد.

اختراعی برای جهنم معتادان
دانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین دانشگاه تبریز برخی از دستاوردها و اختراعات محققین و پژوهشگران خود را به نمایش گذاشته است. دستگاه سلاح یاب یکی از اختراعات این دانشگاه است که در معرض نمایش قرار دارد. این دستگاه با شناسایی اسلحه، مین‌ها و برخی اشیاء خطرات پیش روی افراد را تشخیص و پس از تهیه گزارش بدون احتیاج به نرم‌افزارهای خاص اطلاعات را در اختیار قرار می‌دهد. در کنارش دستگاه تشخیص مواد مخدر نیز در غرفه قرار دارد.

دستگاه سلاح یاب می‌تواند تا 16 کیلومتر اطلاعات را جمع‌آوری کند. این اختراعات را دانشجویان به همراه استادهای خود ساخته‌اند. دستگاه تشخیص مواد مخدر در زندان تبریز استفاده می‌شود و مواد مخدر را حتی اگر در معده فرد باشد را تشخیص داده و نوع آن را مشخص می کند. تمام بدن را اسکن و به وسیله آن اطلاعات را جمع آوری می‌کند و رنگ پوست، رنگ چشم و مشخصات کامل افراد را ثبت می‌کند.

در کنار آنها دستاوردهای کشاورزی این دانشگاه قرار دارد و "محمدرضا طایفه هاشمی" درباره آنها توضیح می‌دهد. از سازنده هواپیمای شاپرک تبریز سوال می‌کنم و می‌گوید: این دستگاه را دکتر کیانی به عنوان پایان‌نامه دکترای خود درست کرده و در مدل پیشرفته آن دوربین عمل می‌کند و می‌تواند فیلم‌برداری کند و می‌تواند 27 دقیقه پرواز کند. طول بال آن 160 سانتی متر است و ترکیبات الکل سوخت مصرفی آن است.

باور انسان اساس امور است
جوانان با حضور در نمایشگاه شور و حال عجیبی به بازدیدکنندگان می‌دهند. بسیاری از این جوانان میانگین سن‌شان بین 18تا 26 سال است و اکثر آنها طرح‌ها و اختراعات اول خود را که چندی قبل آنها را به پایان برده‌اند، را به نمایشگاه آورده‌اند و همگی‌شان یادآور جمله تاریخی حضرت امام خمینی (ره) هستند که باور انسان، اساس تمام امور است، همین باور توانایی شما را توانا می‌کند.

مردی قاب شیشه‌ای را که داخل آن ماهی با فرمالین تزیین شده، بر روی ویترین ماهی‌ها می‌گذارد. روی میز پفک ماهی قرار دارد. غفور شیخ کارشناس ارشد موسسه شیلات درباره آن توضیح می‌دهد: کار ما تحقیق بر روی آبزیان است. تقریبا 900 نفر در این سازمان فعالیت می‌کنند. بستنی ماهی و پفک ماهی دو محصول پژوهشگاه‌های ما است و پفک ماهی را چند کارخانه تولید می‌کنند. مزه این پفک با پفک‌های دیگر تفاوتی ندارد و طرح آن را دکتر شاه‌محمدی داده‌ و قیمت آن با پفک‌های معمولی متفاوت زیادی ندارد.

هر فردی افتخار می‌کند
از ربات‌های مین‌یاب ساخت دانشجویان دانشگاه آزاد که بگذریم به گوساله‌ای شبیه‌سازی شده با نام "بنیانا" -نر-می‌رسیم که تاریخ تولد آن 20/4/88 و محل تولد آن شهر اصفهان بوده است و البته پس از مدتی نیز مرده و فقط پوست به جامانده از گوساله، توانسته خودش را به نمایشگاه برساند.

ربات‌های انسان‌نما، ربات‌های جنگنده، ماهواره‌های هوافضا، زیردریایی، خودرو سبز، هواپیمای فیلم‌بردار و همه اختراعات نشان از توانایی بالای جوانان کشورمان در عرصه‌های مختلف دارد.به یاد سخنان رهبر فرزانه انقلاب می‌افتم "از این کارهای علمی که دارد می‌شود، هم من و هم هر فردی از افراد کشور که مطلع باشد، افتخار می‌کند."



***

نظر شما