کوچه رادیویی‌ها در برنا/ گزارش کامل

فراکسیون کوچه رادیو در مجلس/ به خاطر تهیه گزارش بازداشت شدیم

۱۳۹۰/۰۳/۱۶ - ۱۳:۵۶:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۶۷
فراکسیون کوچه رادیو در مجلس/ به خاطر تهیه گزارش بازداشت شدیم
عوامل تهیه و تولید «کوچه رادیو» که متشکل از تعدادی جوان و چندین پیشکسوت رادیو و عرصه دوبله هستند، در خبرگزاری برنا حضور یافتند که با آن‌ها به گفت‌وگو نشستیم.
باشگاه جوانی برنا/ آزاده فضلی

«کوچه رادیو» عنوان برنامه‌ای رادیویی است که این روزها چهار سالگی‌اش را پشت سر می‌گذارد. این برنامه به صورت روزانه، در شش ماهه اول سال، ساعت 19 و شش ماهه دوم سال، ساعت 17 از رادیو ایران به روی آنتن می‌رود. عوامل تهیه و تولید کوچه رادیو، که متشکل از تعدادی جوان و چندین پیشکسوت رادیو و عرصه دوبله هستند، در خبرگزاری برنا حضور یافته بودند و با آن‌ها درباره کوچه رادیو و خاطرات‌شان از این برنامه به گفت‌وگو نشستیم، که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:




رییس جمهور بعد از پخش برنامه، با ما تلفنی تماس گرفت

"محمد بخشایش" تهیه‌کننده و سردبیر برنامه رادیویی «کوچه رادیو»، درباره این برنامه می‌گوید: ساخت برنامه «کوچه رادیو» از طرحی به نام «کوچه ترانه» کاری از آقای حسنوند آغاز شد و قرار بود در سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی، به وسیله ترانه و موسیقی شهرها، استان‌های مختلف با هم در ارتباط باشند و ما هم سفرنامه‌ای به گمنام‌ترین شهرها و روستاهای ایران داشته باشیم، که به نوبه خودش در آن زمان جا افتاد، یعنی ما روستاها و شهرهایی را پیدا می‌کردیم که شاید اسم آن‌ها برای اولین بار شنیده می‌شد. اما بعد از آن سال، قرار شد طرح برنامه کمی به کوچه رادیو تعمیم پیدا کند؛ قرار بر این شد که برنامه‌ای عصرگاهی باشد. در این برنامه سعی شد از بهترین‌های رادیو استفاده شود. فکر می‌کنم برنامه‌ای که توانست پخش آیتم‌های مختلف را در قالب یک برنامه را در رادیو باب کند، برنامه کوچه رادیو بود.

هر روز در برنامه، کوچه‌ای را به نام یک شهید نام‌گذاری می‌کنیم که ممکن است این نام‌گذاری به مناسبت روز تولد یا شهادت او باشد و ویژه برنامه‌ای برای این شهید خواهیم داشت، بعد از آن برنامه شروع می‌شود.

بخشایش در مورد محدودیت‌های برنامه‌سازی در کوچه رادیو بیان کرد: در کوچه رادیو نگاه خاصی به اخبار داریم. روی موضوع‌های انتقادی که حول خط قرمز و لبه تیغ باشد، کار می‌کنیم، البته به عنوان یکی از برنامه‌سازان رادیو هیچ وقت پای‌مان را از محدودیت‌ها فراتر نگذاشتیم،هرگز ادعای برنامه‌سازی فراتر از خط قرمزها را نداشتیم و از همان ظرفیت‌هایی که در فضای برنامه‌سازی وجود داشت، استفاده کرده‌ایم.

وی درباره تمایز برنامه «کوچه رادیو» از بقیه برنامه‌های رادیویی توضیح می‌دهد: دلیل اصلی این است که همکاران من سعی می‌کنند به نکاتی بپردازند که دغدغه‌ اصلی مردم است و کمتر دیده می‌شوند. مثلا در یک برنامه رادیویی که فقط بر پایه خواندن متنی توسط گوینده مبتنی است، دیگر جایی برای جدید و به روز بودن وجود ندارد. اما ما می‌توانیم روی موضوعی که همه رسانه‌ها به نوعی در مطرح کردن آن احتیاط دارند، با جسارت کار کنیم و هر کدام از بچه‌ها با دیدگاه خودشان روی آن مانور دهند، تا حدی که حتی کارشناسان در آن موضوع، از مطرح کردن آن توسط ما و اطلاعات کامل بچه‌ها در این زمینه تعجب کرده بودند.

بخشایش در ادامه در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره خاص بودن برنامه کوچه رادیو و رصد شدن آن توسط سران سیاسی کشور، توضیح می‌دهد: یکی از اتفاقاتی که در طول این مدت بسیار عجیب بود، تماس تلفنی آقای احمدی‌نژاد، رییس جمهور با خانم رادمهر بود. خبری را نزدیک به روز معلم کار کرده بودیم، مبنی بر این‌که معلم آقای رییس جمهور در بیمارستان بستری شده‌اند و خود آقای رییس جمهور با خانم رادمهر تماس گرفت و ابراز تمایل کرده بود که به صورت تلفنی با برنامه ما در مورد این خبر صحبت کند.




فراکسیون کوچه رادیو در مجلس

"حسین خداداد بیگی" گوینده و دوبلور باسابقه صداوسیما هم درباره ویژگی‌های خاص برنامه کوچه رادیو می‌گوید: آیتم‌هایی که در کوچه رادیو بر روی آن‌ها پرداخته و پخش می‌شوند را نمی‌توان با آیتم‌های برنامه‌های دیگر صدا و حتی سیما مقایسه کرد.

این دوبلور باسابقه کشورمان در ادامه تاکید می‌کند: تا به حال در هیچ برنامه رادیویی، مصاحبه‌ای به صورت زنده با رییس جمهور صورت نگرفته است، در صورتی مدت سه سال است که ما در کوچه رادیو، در برنامه عصرگاهی‌ روز تولد حضرت علی (ع)، به صورت مستقیم، گفت‌گویی تلفنی با رییس جمهور داریم.

خداداد بیگی به شیوه جالب پرداختن به موضوعات اشاره می‌کند و می‌گوید: در خبرها آن‌قدر موضوعات مختلف به شیوه‌ای زیبا پی‌گیری می‌شود که اصلا متوجه نمی‌شوند آن‌ها را خبرنگاران تهیه کرده‌اند. حتی نمایندگان مجلس هم آن‌قدر درگیر برنامه‌های کوچه رادیو هستند و با ما همکاری می‌کنند که گاهی اوقات می‌گویند ما در این‌جا فراکسیون کوچه رادیو داریم.



خبر سخت برای ما معنی ندارد

"ندا رادمهر" سازنده آیتم «حرفه‌ای‌ها» نیز که درباره این آیتم در کوچه رادیو سخن می‌گفت، در پاسخ به این سوال که آیا حرفه‌ای‌ها اساس ایران‌شناسی داشته یا خیر، به خبرنگار برنا می‌گوید: رویکرد ایران‌شناسی در این آیتم مطرح نبود، اما رویکرد اصلی ما این است که هر کسی با اصالت خودش صحبت می‌کند. شاید یکی از دلایل موفقیت ما، این است که فقط برای تهران برنامه نمی‌سازیم و شنونده‌ها هم فکر نمی‌کنند که ما تهرانی هستیم. این برنامه را متعلق به خودشان می‌دانند و با زبان خودشان در آن مطرح می‌شوند. فوری هر اتفاقی که در دیارشان می‌افتد را به ما اطلاع می‌دهند و دیگر خودشان را حرفه‌ای می‌دانند.

وی با بیان این‌که در حرفه‌ای‌ها، کسی ادای کس دیگر را در نمی‌آورد و مسخره نمی‌کند، می‌افزاید: آقای شیخ‌محمدی، مدیر رادیو ایران در روز اول پخش برنامه حرفه‌ای‌ها، هم از برنامه ما تعریف کرد، به این دلیل که در این برنامه کسی مسخره نمی‌شود.

رادمهر به گلچین کردن خبرهای روز اشاره می‌کند و می‌گوید: امکان ندارد که خبری وجود داشته باشد و به خاطر سختی کار بر روی آن، از دید ما کنار گذاشته شود. انسجامی که در گروه ما وجود دارد و مدیریت آقای بخشایش، عامل مهمی است که در موفقیت ما تاثیر دارد. همچنین این‌که کجا چه خبری گفته شود و به چه صورت گفته شود؛ یعنی چطور به پیشواز آن خبر برویم، مهم است.



در حرفه‌ای‌ها، با شیرینی زبان، تلخ‌ترین خبرها روی آنتن می‌رود

"فاطمه نیرومند" دوبلور و گوینده با سابقه رادیو و تلویزیون در این گفت‌وگو، درباره برنامه «حرفه‌ای‌ها» می‌گوید: در حرفه‌ای‌ها، با شیرینی زبان، تلخ‌ترین خبرها روی آنتن می‌رود و این خیلی مساله مهمی است. یعنی اگر در حالت عادی بخواهیم آن خبر را بیان کنیم، شاید اصلا جذابیتی نداشته باشد و هم این‌که به نوعی اجازه مطرح کردن آن را نداشته باشیم. اما همین که همان خبر با لهجه بیان می‌شود، طنازی و شیرینی خاصی ایجاد می‌کند که خبری تلخ به گوش همه می‌رسد. برای مثال، خبر آب نداشتم روستای بویری، خبری بود که با شیرینی لهجه بیان شد و به سرعت هم مسوولان با همان لهجه پاسخ دادند و آب‌شان هم وصل شد.

جهت‌گیری مردمی که تماس می‌گیرند و خبر می‌خوانند به کنار، اما تحلیل و جهتی که بچه‌های حرفه‌ای‌ها، بعد از این خبر ارائه می‌دهند، خیلی مهم است و شاید اگر این بخش تکمیلی به واسطه لهجه یکی از بچه‌ها وجود نداشته باشد، آن جذابیت این‌قدر نخواهد بود و خبر مربوطه مطرح نخواهد شد. به طور کلی می‌توانم بگویم که این قضیه توسط همکارانم مدیریت می‌شود و با گویش‌های طناز خودشان، جذابیت خبر را زیاد می‌کنند.

صداپیشه «واکی» در سریال فوتبالیست‌ها، با اشاره به احترام به مخاطب در برنامه‌ کوچه رادیو، بیان می‌کند: امکان ندارد که یکی از بخش‌های برنامه که ما به آن پرداختیم، ساختگی باشد و این در ادامه همان سیاست احترام به مخاطب است. کوچه رادیو یکی از برنامه‌هایی است که فوق‌العاده به مخاطب احترام می‌گذارد و اعتماد او را به خودمان جلب کردیم.



به خاطر تهیه گزارش بازداشت شدیم

"الهه دهقان" گوینده لهجه مشهدی در آیتم حرفه‌ای‌های کوچه رادیو خاطره‌ای جالب را از دوران فعالیتش در کوچه رادیو عنوان کرده و می‌گوید: مدت سه سال است که ما در کوچه رادیو، در برنامه عصرگاهی‌ روز تولد حضرت علی (ع)، به صورت مستقیم، گفت‌گویی تلفنی با رییس جمهور داریم، اما سال گذشته برای این‌که آقای احمدی نژاد را روی آنتن داشته باشیم، خواستیم کاری ویژه انجام دهیم. به همین دلیل به همراه خانم رادمهر بر سر مزار پدر آقای احمدی‌نژاد رفتیم و بعد از آن به منزل مادر ایشان رفتیم تا گزارش بگیریم. اما مثل این‌که همسایه‌های آن‌ها به ما شک کرده و با کلانتری تماس گرفتند و ما از صبح تا عصر در بازداشتگاه بودیم.

اتفاق جالب در این قضیه این بود که فکر می‌کنم تمام سران مملکتی درگیر آزاد کردن ما بودند. البته برای گزارش گرفتن ما قبلا با ریاست جمهوری هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود، اما نمی‌دانم چه شد و در نهایت آقای ثمره هاشمی ما را نجات داد.



به گزارش برنا، یک روز پس از انتشار مصاحبه‌های کوتاه روی خروجی خبرگزاری برنا، محمد بخشایش، تهیه کننده برنامه کوچه رادیو گفت: پس از انتشار این مصاحبه‌ها به شیوه‌های مختلف از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد لطف و عنایت قرار گرفتیم و از کیفیت اخبار تهیه شده توسط خبرگزاری برنا تشکر کرد.



نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز