گپی با دبیر نخبگان که خودش نخبه است!

دوست نداشتم زندگی خط‌کشی شده داشته باشم

۱۳۹۰/۰۳/۲۷ - ۱۶:۵۸:۳۷
کد خبر: ۵۷۵۴۳
دوست نداشتم زندگی خط‌کشی شده داشته باشم
همیشه فکر می‌کردم نباید زندگی‌ام روند صافی داشته باشد، دوست نداشتم مثل خیلی‌ها زندگی خط کشی شده و بر اساس زندگی تجربه شده دیگران جلو برود.
باشگاه جوانی برنا/ بعضی وقت‌ها هم نشینی و شنیدن صحبت‌های یک نخبه آن‌قدر به دلت می‌چسبد که دوست داری تمام حرف‌هایش را لایت کنی یا تبدیل به شعار و کلام ارزشمند کنی تا همه خصوصا آن‌هایی که دستی در مسائل نخبگان دارند ببینند و گره‌های نخبگان را راحت‌تر باز کنند.

فرصتی شد تا با بابک خادمی جوان نخبه هم صحبت شویم. او در حال حاضر دبیر کمیته نخبگان جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر است. آن‌چه می‌خوانید گزیده‌ای از صحبت‌های وی است که در قالب دو گزارش ارائه می‌شود.


ورود به مدرسه 5 سالگی
بابک خادمی در خصوص شروع فعالیت هایش می‌گوید: 5 سالگی وارد مدرسه شدم 17 سالم بود که در رشته علوم سیاسی وارد دانشگاه شدم. از اوایل راهنمایی یادگیری زبان را شروع کردم در ترم یکم دانشگاه بودم که توانستم دیپلم موسسه زبان را بگیرم.

در دوران دانشجویی کار ویژه ای تحت عنوان سمینارهای تخصصی دوزبانه را با کمک هم دانشکده‌ای‌ها برگزار می‌کردیم به این صورت که ابتدا تمام دانشجویانی که در دانشگاه خودمان توانایی انگلیسی صحبت کردن را داشتند (حدود 18 نفر) و به صورت هفتگی با حضور اساتید سمینار تخصصی علوم سیاسی به زبان انگلیسی برگزار می‌کردیم. همچنین چاپ نشریه انگلیسی دوزبانه تحت عنوان خودنویس (به معنای با ایده خودت بنویس) و سایت دو زبانه را فعال کردیم.

وی می افزاید: اواخر دوره لیسانس با پیشنهاد یکی از اساتید وارد عرصه ترجمه کتاب شدم و همان سال علاوه بر ترجمه اولین کتاب تخصصی علوم سیاسی، در آزمون کارشناسی ارشد علوم سیاسی قبول شدم. از این مرحله به بعد کار تخصصی من در عرصه ترجمه شروع شد و توانستم دومین کتابم را هم بلافاصله منتشر کنم. در دوره ارشد پایان نامه ام را با موضوع توسعه پایدار و دو لت مجازی در ژاپن با نمره 20 به اتمام رساندم که تبدیل به کتاب هم شد.

شروع هیجان زندگی با تدریس انگلیسی دوره های MBA
او می‌گوید: همیشه فکر می‌کردم نباید زندگی‌ام روند صافی داشته باشد، دوست نداشتم مثل خیلی‌ها زندگی خط کشی شده و بر اساس زندگی تجربه شده دیگران جلو برود. بخاطر همین با روحیه دانشگاهی آرمان گرا به پیشنهاد یکی از اساتید وارد عرصه بازار شدم تا در زمینه صادارات و واردات با توجه به توانایی ام در انگلسی بتوانم ارتباطاتی را ایجاد کنم. از سال 79 تا 84 در این عرصه فعالیت می کردم و در کنار یادگیری نظریه‌ها در بطن دانشگاه دنیای واقعی را هم تجربه می‌کردم با اصطلاحات تجاری آشنا شدم. بنابراین هم بازار شناس شده بودم و هم دورس دانشگاهی را ادامه می دادم.

مدتی به عنوان ارزیاب سازمان شورای تبلیغات اسلامی وارد این سازمان شدم. این یک تجربه نو بود و من را وارد مراسم‌هایی با عرصه‌های جهانی کرد. خودم را جزو کسانی می‌دانستم که می‌توانند آینده ساز باشند. بنابراین تصمیم گرفتم به صورت دوستانه در سازمان ها کار کنم و تا 30 سالگی تجربه جمع کنم. تلاشم این بود که تالیف و ترجمه را هم بیشتر کنم تا خودشناسی بیشتر شود این مسیر تا آنجا ادامه پیدا کرد که در سال 87 جزو 10 نویسنده برتر کشور قرار گرفتم.

خادمی می‌افزاید: در حال حاضر در خصوص علم دولت مجازی مطالب بسیاری داشته ام و هم ترجمه کتاب دولت مجازی را انجام داده ام و همچنین کتاب منطق رویاها که در خصوص جنگ عراق و امریکا است. اما هیچ وقت کتاب‌هایم را در خانه نگه نمی‌دارم، چرا که فکر می کنم ممکن است به به خودم غره شوم.

وی ادامه می دهد : وقتی به عنوان مدرس زبان عمومی وارد یکی از آموزشکده های عالی شدم هیجان زندگی ام از این نقطه وارد شد. یک بار بصورت اتفاقی به سوالهای انگلیسی بچه های MBA پاسخ دادم . همان باعث شد که درخواست شود که من کلاس های شان را تدریس کنم. بعد از مدتی شروع به ایده پردازی در زمینه های گوناگون کردم تا جایی که یک روز به خودم آمد که یک روزی به خودم آمد که 20 30 طرح نو داده بودم بنابراین تصمیم گرفتم این حوزه را جدی تر دنبال کنم.

خادمی با اشاره به ترجمه بسته های ویژه MBA برای اولین بار می گوید: تا آن موقع تجمیع نظر در مورد کتاب های یک ساله MBA وجود نداشت و همان کتاب‌های دانشگاهی حجیم برای دوره های یکساله تدریس می شد. با پیگیری ها و مکاتباتی که با دانشگاه هاورداد و مدرسه اقتصادی هاروارد داشتم و با کمک دوستان اولین دوره کتاب‌های یک‌ساله MBA را ترجمه کردم. استقبال فوق العاده بالایی از این کتاب ها شد.


از طرح کتاب ورزش اول دبستان تا برگزاری جشنواره تخصصی کارآفرینی در حوزه علوم انسانی
وی در خصوص ایده ها و طرح هایی که در حوزه های مختلف علوم سیاسی، حقوق، مدیریت و... ارائه داده است، می‌گوید: ما هیچ کجای دنیا کتاب ورزش برای دانش آموزان کلاس اول نداریم و این ضعف در ایران مشهود تر است. چرا که هرم برنایی جامعه ما قطور تر از جوامع دیگر است. بنابراین طرحی را به وزارت آموزش و پرورش در خصوص طراحی کتاب ورزش برای سال‌های ابتدایی دبستان داده ایم که در مرحله نهایی قرار دارد.

وی در خصوص ضعف موجود در علوم انسانی و طرح‌هایش در این زمینه می‌گوید: با توجه به تاکیدات بسیار عالمانه رهبر حکیم انقلاب، ما باید خودمان به دنبال تغییر و بازسازی علوم انسانی باشیم. در مرحله اول ما به تغییر اصطلاحات ها حوزه علوم انسانی رو آوردیم چرا که در حال حاضر اصطلاحات این حوزه با حوزه‌های فنی و پزشکی یکسان است و قطعا اگر عوض نمی‌شد کاری هم که بر مبنای آن صورت می‌گرفت درست از آب در نمی‌آمد.

به گفته وی، وجه تمایز دستاورد با فکر آورد یا ذهن آورد علاوه بر ابتکاری بودن طرح، فارغ از مسئله فنی و ارگانیک است. همچنین دومین گام عمل در علوم انسانی است. در حوزه فنی چه کسی کار فنی می کند پیمان کار. آیادر کار پژوهشی می توان پیمان کار گرفت؟ بنابراین واژه پیمان یار در عرصه عمل علوم انسانی را پیشنهاد دادیم.

وی می‌افزاید: یکی از ضعف‌های علوم انسانی، کارآفرینی و یا به عبارت عمیق تر "زندگی آفرینی" است. چرا که اکثر جشنواره های کارآفرینی راجع به برندها و یا سایر کالاهاست و به عنوان مثال کسی که موسسه فلسفه زده کارآفرین نیست (البته تا امروز کارآفرین محسوب نمی شد)، پیشنهاد دادیم که جشنواره تخصصی کارآفرینان علو م انسانی برگزار شود.

به گزارش برنا، از دیگر ابتکارات خادمی طراحی قرآن به صورت پازل الکترونیکی است که روان خوانی، حفظ قران و سایر علوم قرانی به سادگی در این فرایند قرار می‌گیرد که در کشورهای عربی مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.


ادامه دارد...

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز