روایت تلویزیونی ˝دا˝ از نگاه تهیه‌کننده‌اش؛

انیمیشنی به نام«دا» وجود خارجی ندارد/آشتی مخاطب و کتاب با کتابخوانی در تلویزیون

۱۳۹۰/۰۴/۱۳ - ۱۳:۵۵:۴۴
کد خبر: ۶۰۸۳۴
انیمیشنی به نام«دا» وجود خارجی ندارد/آشتی مخاطب و کتاب با کتابخوانی در تلویزیون
با تصویرسازی کتاب «دا»، به نوعی قصد داشتیم آشتی بین مخاطب و کتاب ایجاد کنیم و برای این منظور از تلویزیون که رسانه‌ای همه‌گیر است، استفاده کردیم.
باشگاه جوانی برنا/ اگر کتاب "دا" را نخوانده‌اید و یا فرصتش را ندارید، برنامه‌ای تلویزیونی تهیه شده که توسط آن می‌توانید قصه دا را بشنوید و ببینید. روایت تلویزیونی «دا» که برخی به اشتباه این برنامه را انیمیشن می‌نامند- تهیه کننده این برنامه بر این مطلب تاکید دارد که این لفظ به اشتباه در خبرها آمده است-به تازگی و از 5 تیرماه یک‌شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها قبل از اذان مغرب از شبکه اول سیما پخش می‌شود، همان روایت، خوانش و تصویرسازی از کتاب «دا» است.


"علی تقی‌پور" تهیه‌کننده این روایت داستانی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره این روایت می‌گوید: کتاب دا جزو کتاب‌هایی بود که خیلی از آن استقبال شد و سر وصدای زیادی به پا کرد و تیراژهای زیادی از آن به چاپ رسید، اما خیلی‌ها بودند که از محتوای آن بی‌اطلاع بودند. بحث کتاب و کتابخوانی هم یکی از اولویت‌های فرهنگی جامعه است، یعنی درصد خیلی کمی از ایرانی‌ها مطالعه می‌کنند و با تصویرسازی این کتاب، به نوعی خواستیم آشتی بین مخاطب با کتاب ایجاد کنیم و برای این منظور از تلویزیون که رسانه‌ای همه‌گیر است، استفاده کردیم.

وی از روایت دا تعبیر به کتاب‌خوانی تلویزیونی می‌کند و ادامه می‌دهد: این برنامه برای اولین بار است که به صورت روایت و تصویرسازی تهیه می‌شود و تا به حال به این گستردگی انجام نشده بود. زمانی که کتابی با این حجم در تلویزیون خوانده می‌شود، مخاطب هم به سمت آن کشیده می‌شود. همچنان‌که مخاطبان از آن استقبال خوبی داشتند.

این تهیه‌کننده تلویزیونی درباره طرح اولیه این برنامه بیان می‌کند: چون برای اولین بار قرار بود که بحث کتابخوانی به شکل تصویرسازی انجام شود، مدت یک سال به تحقیق و پژوهش درباره آن پرداختیم و تمامی شیوه‌های مختلف کتاب‌خوانی را در خارج و داخل ایران بررسی کردیم و به فرمت موجود رسیدیم.

تقی‌پور در پایان می‌گوید: كتاب "دا" در قالب 40 بخش تنظیم و به 120 اپیزود 15 دقیقه‌ای تقسیم شده و توسط بانوان بازیگر چون افسانه بایگان، شبنم قلی‌خانی، گیتی خامنه و ... خوانده شده است.

نظر شما