جعل یکساعته مدارک خروج از کشور!

۱۳۹۰/۰۴/۱۴ - ۰۲:۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۱۰۸۷
جعل یکساعته مدارک خروج از کشور!
ادامه نوسانات قیمتی در بازار ارزهای معتبر باعث ایجاد برخی باندهای جعل اسناد مورد نیاز برای خروج از کشور شده است.

ادامه نوسانات قیمتی در بازار ارزهای معتبر باعث ایجاد برخی باندهای جعل اسناد مورد نیاز برای خروج از کشور شده است به نحوی که هم اکنون با 20 تا 50 هزار تومان می توان مدارک مورد نیاز برای دریافت 2 هزار دلار ارز دولتی از بانکها را جعل کرد!

به گزارش مهر به دنبال ادامه نوسانات قیمتی در بازار ارزهای معتبر از جمله دلار و یورو برخی افراد سودجو با استفاده از شرایط بازار در چندین ماه گذشته اقدام به جعل اسناد مورد نیاز برای دریافت ارز دولتی از بانکها کرده اند به نحوی که این گونه افراد به وضوح در مراکز اصلی خرید و فروش ارزهای معتبر مشغول به فعالیت هستند.
جعل اسناد برای دریافت ارز
 
جاعل با بیان اینکه می توانم یک ساعته همه مدارک را آماده و خودم نیز نسبت به دریافت ارز دولتی از بانک اقدام کنم، گفت: پس از دریافت 2 هزار دلار ارز دولتی نصف آن را به عنوان دستمزد  برمی دارم و نصف دیگر در اختیار تو باشد.
 
من از وی پرسیدم چگونه مدارک مورد نیاز برای خروج از کشور را می توانید یک ساعته آماده کنید که وی در پاسخ اظهارداشت: این دیگر کار ماست و شما هرچقدر که پاسپورت دارید بیاورید ویزا، عوارض خروج از کشور، بلیط و مدارک مورد نیاز دیگر را ما خودمان آماده می کنیم، شما فقط به ازای هر پاسپورت هزار دلار ارز دولتی از من دریافت کنید.
 
پاسپورت فامیل را هم بیاور
 
در ادامه وی خواست که بداند چه تعداد پاسپورت را به وی تحویل خواهم داد که او بتواند سریعا اقدامات لازم را از انجام دهد که وقتی به او گفتم من فقط یک پاسپورت دارم جاعل با بی میلی خواست تعداد پاسپورت ها را بیشتر کنم و از آشنایان و خانواده خود نیز پاسپورت برای او ببرم تا او بتواند ارز بیشتری از بانک دریافت کند.
 
در ادامه از وی در مورد هزینه های دیگر انجام این کار پرسیدم که وی گفت: اگر بخواهید همه مدارک مانند عوارض و یا بلیط سفر به خارج از کشور و ویزا را به شما بدهم 50 هزار تومان باید بپردازید که البته با چانه زنی در نهایت به 20 هزار تومان نیز راضی شد.
 
گشت و گذار در مراکز خرید و فروش ارز تهران نیز نشان می دهد که برخی از دلالان و واسطه گران  این بازار که طی ماه های گذشته به دلیل ایجاد شرایط ثبات قیمتی از این کار دست کشیده بودند نیز اخیرا با ادامه نوسانات قیمتی در 7 ماهه گذشته به این بازار برگشته اند.
 
بازگشت واسطه‌ها به بازار
 
در این میان، یکی از واسطه گران بازار ارز نیز گفت: ما هر شب ارز مورد نیاز خود را از بازار جمهوری خریداری می کنیم ولی نمی دانیم که فردا ارز خریداری شده خود را به چه قیمت می توانیم بفروشیم که پیش آمده است در برخی از موارد چار ضرر و زیان نیز شده ایم.
 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا شما با دلالان اصلی بازار در ارتباط هستید؟ گفت: ما اصلا آنها را نمی شناسیم و هرگز هم ندیده ایم چون آنها با واسطه ارز را به ما می فروشند اما هر چقدر که بخواهیم به ما عرضه می کنند.
 
اقدام برخی صرافان به آزاد فروشی
 
وی با اشاره به اینکه برخی از صرافی ها نیز برخلاف دستورات بانک مرکزی اقدام به خرید و فروش ارز آزاد می کنند، بیان داشت: در ماه های گذشته صرافان بسیاری توانسته اند پولهای زیادی را به جیب بزنند به نحوی که هم اکنون بسیاری از آنها نسبت به چند ماه گذشته که بازار از ثبات برخوردار بوده است، وضعیت اقتصادی بهتری پیدا کرده اند.
 
 
این دلالان بازار ارز با تاکید بر اینکه جاعلان می توانند مدارک مختلفی را عرضه کنند، گفت: البته بانکها مدارک جعلی را نمی پذیرند اما جاعلان با همکاری برخی صرافی ها و آژانسهای هواپیمایی به ازای دریافت مبالغی مدارک جعلی را قبول می کنند. با این حال، جاعلان بسیاری هستند که حتی برگه عوارض خروج از کشور را 1500 تومان نیز می فروشند.
 
90درصد مدارک جعلی است!
 
وی ادامه داد: به صورت کلی می توانم به جرات بگویم بیش از 90 درصد مدارکی که باعث دریافت ارز دولتی می شوند جعلی هستند نه به این معنی که بانکها مدارک جعلی را می پذیرند بلکه برای صرافی ها و دلالان بزرگ روشهای خاص خود را برای دستیابی به ارز دولتی و فروش آن در بازار آزاد بکار می گیرند.
 
این دلال بازار ارز در خصوص خرید و فروش کارت ملی در ماه های گذشته با تاکید بر اینکه این کار دیگر از مد افتاده است، بیان داشت: حالا دیگر جاعلان خود همه مدارک مورد نیاز را جعل و ارز را از بانکها دریافت می کنند.
 
واسطه بازار ارز افزود: در طی چند ماه گذشته بسیاری از فروشندگان و صرافی ها نسبت به برنامه های دولت و بانک مرکزی در این بازار بی اعتماد شده اند. به دلیل وجود نوسانات نیز مشتریان به قیمت روز ارز مورد نیاز خود را تهیه می کنند.
 
وی همچنین فعالیتهای غیرقانونی برخی دفاتر هواپیمایی را دلیل دامن زدن به جعل اسناد و مدارک مربوط به سفرهای خارجی دانست و گفت: برخی دفاتر فروش بلیت هواپیما در خصوص فعالیتهای غیرقانونی در صدور بلیت جعلی فعالیت دارند.
 
همچنین مشاهدات نشان می دهد که برخی از صرافی ها از ارائه قیمت انواع ارز در تابلوهای خود ممانعت می کنند و برخی نیز در خصوص خرید و فروش ارز دولتی با استناد به دستور بانک مرکزی اعلام کرده اند که از فروش دلار و یورو به صورت آزاد طبق دستور بانک مرکزی معذوریم.
 
جعل مدارک و ویزای  مسافرت خارج از کشور برای دریافت ارز دولتی بیشتر برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق دنبال می شود.
نظر شما