مراسم عقدکنان امام(ره) و همسر ایشان و مهریه از قبل تعیین شده

۱۳۹۰/۰۵/۱۷ - ۱۴:۳۲:۲۷
کد خبر: ۶۹۱۱۳
مراسم عقدکنان امام(ره) و همسر ایشان و مهریه از قبل تعیین شده
همسر امام(ره) در خصوص مراسم عقد می‌گوید: خطبه عقد ما در سال 1308 با حضور آقای پسندیده برادر بزرگ و خدمتکارشان سانی در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) خوانده شد.

به گزاش برنا، فاطمه طباطبایی، عروس حضرت امام(ره) و همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی(ره) در شرح خاطرات خود در کتاب «اقلیم خاطرات» از زبان همسر امام به ماجرای برگزاری مراسم عقد ایشان با امام خمینی(ره) در آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام اشاره می‌کند.

در این کتاب آمده است: « همسر امام(ره) بعد از مطرح کردن خواب‌های متعددی که درباره بیان پاسخ منفی به امام(ره) درباره خواستگاری خوابی می‌بیند و در نهایت پاسخ مثبت می‌دهد، در خصوص مراسم عقد می‌گوید: خطبه عقد ما در سال 1308 با حضور آقای پسندیده برادر بزرگ و خدمتکارشان مشهدی مسیب و آقا سیداحمد لواسانی در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) خوانده شد. آقای لواسانی وکیل عروس و مهریه مبلغ هزار تومان بود .»

هیچ زنی از خانواده داماد در مراسم عقدکنان حضور نداشت؛ زیرا مادر داماد درگذشته بود و خواهر داماد و همسر آقای پسندیده هم تازه زایمان کرده‌بودند و امکان سفر از خمین به تهران برایشان وجود نداشت .

وی در ادامه کتاب در بخش دیگری می‌نویسد: «خانم درباره خرید عقد گفتند: دو قواره پارچه یکی مخمل و دیگری حریر، یک انگشتر و یک جفت گوشواره طلا با یاقوت قرمز و مقداری وسایل دیگر بود که آنها را یکی از دوستان آقا از بازار حرم حضرت عبدالعظیم(ع) خریداری کرده بود. من پرسیدم: خرید آنها مورد پسند شما و خانواده‌تان قرار گرفت؟ خانم گفتند: بد نبود. پارچه مخمل را رولحاف کردیم؛ زیرا رنگ آن را برای لباس نپسندیدم .»

عروس امام(ره) در بخش دیگری از کتاب می‌نویسد: «خانم درباره جهیزیه نیز اینگونه گفتند: آقا خانه‌ای در نزدیکی پامنار ـ حوالی منطقه 12تهران ـ کوچه میرزا محمود وزیر، اجاره کرد و چند روز پس از عقد، جهیزیه من آماده و چیده شد و در ماه رمضان، زندگی مشترک ما آغاز شد. یکی دوماه در آنجا ماندیم. هنگامی که درس آغاز شد، راهی قم شدیم...جهیزیه من عبارت بود از چهار دست پشتی ترمه، دو دست رختخواب، کرسی و لحاف کرسی ترمه، مقداری ظروف قدیمی عتیقه، چراغ‌های قدیمی، دو تخته قالیچه و یک تخته فرش دوازده متری، دو یا سه سرویس چینی، سرویس نقره شامل قاشق و چنگال، کارد و چنگال، شیرینی خوری، آجیل خوری، شربت‌خوری، چای‌خوری و قندان که البته آقا اجازه استفاده از ظروف نقره را نداد، بعد از چند سال آنها را با ظروف دیگری تعویض کردم... دو سماور ذغالی برنجی بزرگ و متوسط که تا زمان تبعید آقا از ایران در دفتر امام از آن استفاده می‌شد. پرده اطلس راه‌راه قرمز برای دو اتاق، چهار عدد صندوق (دو عدد مخمل و دو عدد چرمی)، سرویس مخصوص حمام شامل: لگن بزرگ و کوچک، سینی بزرگ و کوچک مسی و بقچه‌های ترمه و حوله...»

کتاب «اقلیم خاطرات» به تازگی در 611 صفحه توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره)، منتشر شده است .
منبع: پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام

نظر شما