گزارشی از ساختن آدم برفی در بوستان‌های پایتخت؛

آدم برفی با طعم چای داغ!

۱۳۸۹/۱۰/۲۷ - ۱۴:۴۹:۰۰
کد خبر: ۸۴۷۴
آدم برفی با طعم چای داغ!
برف سفید بیشتر از اینکه زمین را سفید کرده باشد، قلب‌های انسان‌ها را با هر سنی سفید کرده است.
باشگاه جوانی برنا/ امیر توانا

دیروز وقتی اهالی تهران صبح زود از خواب بیدار شدند، سفیدی برف تمام سطح شهر را پوشانده بود. برف همیشه برای ما زیباست، حتی اگر آن روز دیر به سرکار برسیم و یا روی برف لیز بخوریم و باعث نشستن لبخند روی لب های دیگران شویم. تعطیل شدن مدرسه ها یعنی شروع برف بازی های کودکانه در بوستان‌ها و ساختن آدم برفی. این روزها ساختن آدم برفی و پرتاب گلوله های برف در تهران همه گیر شده است. اگر سری به بوستان‌ها بزنید حتما می توانید از این صحنه های دلنشین لذت ببرید.
 
بارش برف و کوتاه شدن فاصله 70 ساله
از در اصلی بوستان‌ که وارد می شوی باورش سخت خواهد بود که در این هوای سرد، مردم به بوستان‌ آمده باشند. تفاوت سنی کسانی که در این روز سرد زمستانی برای تفریح به اینجا آمده اند، زیاد است. شاید در اولین نگاه، تعجب آور باشد ولی دختر 3 ساله ای به همراه پدر بزرگ 73 ساله خود به بوستان‌ آمده تا پدر بزرگ نیز در لذت برف بازی نوه نوپای خود سهیم باشد. پیش خودم فکر می کنم این نعمت خداوند چقدر زیباست که فاصله 70 سال را اینقدر نزدیک می کند.


 
حاج محمد پیرمرد 73 ساله که بیشتر از حد معمول مواظب نوه خود است می گوید:"پدر و مادر نوه ام سرکار هستند.این دختر هم که از دیدن برف ذوق کرده بود. تصمیم گرفتم او را به بوستان‌ بیاورم تا برف بازی کند و من نیز آب و هوایی تازه کنم." در میان حرف های پدربزرگ دخترک برفی را به طرف ما پرت می کند و صدای خنده پدربزرگ بلند می شود. " می بینی آقا؟ این بچه سر شوخی را با من هم باز کرده، واقعا برف نعمت زیبایی است خاطرات بچگی ما از برف خیلی بیشتر از شماست. آن زمان ها در تهران، برف یک متری می آمد ولی حالا باید برای آمدن برف مدت ها انتظار کشید."
 
از شادی پیرمرد و نوه اش جدا می شوم. پسر 10 ساله ای با پدر و مادر خود به بوستان‌ آمده است. مادر خانواده روی صندلی نشسته و پدر با فرزند خود مشغول ساختن آدم برفی هستند. پدر برای درست شکل گرفتن مرد برفی فرزند خود را راهنمایی می کند ولی گوش پسر به حرف های او بدهکار نیست و کار خودش را می کند.


 
پسر برای چشم و دماغ آدم برفی به دنبال دکمه است، ولی در آخر به دو سنگ گرد رضایت می دهد. حمیدرضا پدر 39 ساله خانواده می گوید:"اگر کسی این فرصت را برای برف بازی و ساختن آدم برفی از دست بدهد، اشتباه بزرگی کرده است. برف باعث می شود من و فرزندم که در خانه شاید 10 دقیقه هم با یکدیگر بازی نکنیم، اینجا حدود 50 دقیقه فقط همدیگر را با برف بزنیم.آدم برفی ساختن هم بهترین خاطره دوران کودکی ام است."



برف سفید بیشترین از اینکه زمین را سفید کرده باشد، قلب های انسان ها را با هر سنی سفید کرده است.

برف بازی با طعم سرما

در حال قدم زدن در بوستان‌ صحنه های زیبایی را می توان دید. نشستن برف بر روی شاخه درختان به زیبایی آنها افزوده است. گاهی برف روی درختان با ورزش باد بر روی سر عابران می ریزد. چند پرنده نیز در لابلای شاخه درختان بالا و پایین می پرند. انگار پرندگان نیز از برف بازی لذت می برند.



برف سفید بر روی مجسمه های وسط بوستان‌ خودنمایی می کند. چند جوان در کنار این مجسمه های برف گرفته، عکس یادگاری می گیرند. بازار برف بازی بین جوان‌ها در این هوای سرد داغ است. دو گروه از پسران جوان در دو طرف خیابان بوستان‌ ایستاده اند و برای هم کری می خوانند.

ناگهان جنگ آغاز می شود و گلوله های برف در هوا پرتاب می‌شوند. گاهی این توپ های برفی به اعضای تیم مقابل برخورد می کند و صدای جیغ و داد خوشحالی بلند می شود.



مسعود،برف روی صورت خود را پاک می کند و درباره برف بازی می گوید:"برف بازی یکی از لذت بخش ترین بازی ها است. خستگی ندارد. صبح با خانواده ام به بوستان‌ آمدم و الان هم با دوستانم برای بازی آمدیم. بعد از برف بازی یک لیوان چای داغ خیلی می چسبد."

بازار چای داغ در اطراف بوستان‌، داغ تر از خود چایی‌ها است. فروشنده ها تعدادشان به پنج نفر می رسد و با فلاسک های مخصوص خود مشغول فروش چایی هستند.
 
دو دانشجوی رشته معماری کوهی برفی را با هنرمندی به تندیسی زیبا تبدیل کرده‌اند. این مجسمه شاید زیباترین آدم برفی بوستان‌ باشد. سینا درباره آدم برفی خود می گوید: " مجسمه های برفی و یخی در فصل سرد سال به یکی از جاذبه‌های گردشگری مناطق سردسیر دنیا تبدیل می شود. روس ها و اروپایی‌ها از این نعمت به خوبی استفاده و آثار زیبایی را خلق می کنند. ساختن آدم برفی هم راحت‌تر از تراش سنگ های زمخت است و هم لذت بخش تر. "



برخی از عابران با این تندیس عکس یادگاری می گیرند. در گوشه ای دیگر از بوستان‌ سه کودک خردسال دور از مادرهای خود آدم برفی می سازند. گاهی آدم برفی این کودکان در میان کار خراب می شود ولی انگار خستگی ناپذیر‌ند، چون دوباره کارشان را ادامه می دهند. برخی آدم برفی ها نیز هنرمندانه تزیین شده اند. پدری که با فرزند خود در حال سعی برای ساختن مردی برفی است برای چشم های آن از در قوطی نوشابه استفاده می کند.


 
برف بازی و ساخت آدم برفی کوچک و بزرگ ندارد. اگر می خواهید فرصت این لذت را از دست ندهید عجله کنید چون احتمالا تا چند روز آینده اثری از برف های تهران نخواهید دید.

***

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز