پاسخ به چالش‌های امروزی/فراموشی و حواس پرتی

«شما دچار فراموشی نشده اید!»/این موارد را از ذهن خود دور کنید

۱۳۹۰/۰۸/۱۲ - ۱۷:۰۶:۵۲
کد خبر: ۸۵۲۹۲
«شما دچار فراموشی نشده اید!»/این موارد را از ذهن خود دور کنید
خیلی از افراد در جامعه به‌ خود تلقین می‌کنند که «من دچار فراموشی شده‌ام» این تصور غلطی است؛ چرا که ممکن است ما به‌ خاطر عدم دقت به مساله‌ای، موردی را فراموش کرده‌ باشیم.
به گزارش برنا شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وسیله یا شی خاصی را در جایی بگذارید و به یاد نیاورید و یا کاری را باید سر زمان خاصی انجام می‌دادید و یادتان رفته است.

«نوید محمد نیا» کارشناسی ارشد روان شناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار برنا گفت: در تعریف فراموشی می‌توان گفت:فراموشی،عدم یادآوری اطلاعاتی است که در ذهن داریم.حال این اطلاعات می‌تواند به صوت تفصیلی باشد یا گفتاری.وقتی نتوان خوب یادآوری کرد،یعنی دچار فراموشی شده‌ایم.

ممکن است مواردی را نسبی از یاد ببریم و ممکن است مواردی را مطلق فراموش کنیم.عدم دقت یکی از دلایل فراموشی است. وقتی انسان دقت و حواس پنج گانه‌اش به مسایل پیرامون و مساله مورد نظر کم باشد، مطالب را خوب جذب نکرده و همانطور ناقص به حافظه می‌سپارد.مطمئنا این نقص در فرایند،برای یادآوری هم مشکل ایجاد می‌کند.

عدم تمرکز هم می‌تواند دلیل دوم فراموشی باشد. وقتی انسان در شرایط ایده آل نباشد، عدم تمرکز باعث می شود که مطلب یا اتفاقی  به طور کامل جذب حافظه و ذهن شخص نشود.

یکی از راه‌های جلوگیری از فراموشی این است، که باید به خود بقبولانیم که دچار فراموشی نشده‌ایم. خیلی‌ از افراد در جامعه به‌خود تلقین می‌کنند که «من دچار فراموشی شده‌ام» این تصور غلطی است؛ چرا که ممکن است ما به‌خاطر عدم دقت به مساله‌ای، موردی را فراموش کرده‌ باشیم. تلقین منفی، اشتباه است. در اکثر اوقات به خاطر عدم قرار گرفتن در شرایط خاص درک یک موضوع، باعث می‌شود نتوانیم آن را یادآوری کنیم نه اینکه سیستم یادآوری و حافظه ما مشکل داشته باشد.

یک روش خوب برای مبارزه با فراموشی بالابردن قدرت دقت است! و خوب گوش دادن و توجه بیشتر به محیط پیرامون و مساله مورد نظر،  عوامل موثر در بالارفتن دقت هستند.

پرهیز از عادات هم مهم است. عادت‌های اشتباه هر چقدر کمتر بشوند در یادگیری و به خاطر سپردن مسایل کمک می‌کنند.

کم کردن موانع هم مورد دیگر برای پیشگیری است. مثلا برای درک بهتر مطالب یک کتاب در شرایط خوب مطالعه کنیم. در این زمینه لازم است تا در فرد مورد نظر(انگیخته) انگیزه ایجاد کنیم تا انگیزه و انگیخته در کار مورد نظر با هم متعادل باشند. شاید خود شخص در اتفاق یا مساله ای انگیزه کافی را نداشته باشد.

کد گزاری و گزاره سازی،مشابه سازی با اشیا،تصویر سازی و بحث روی مطالب مورد نظر و یا تدریس آنها،«تمرین یادآوری»-افراد با هم در مورد گذشته و کارهایی که انجام دادند صحبت کنند-،استفاده از نمودار درختی مسایل و یا مطالب مورد نظر، در کمرنگی فراموشی موثرند.

همچنین در آموزه‌های دینی «کم خوردن و کم خوابیدن و کم حرف زدن» قدرت فکر و تحلیل و تعقل افراد را بالا می‌برد چرا که فرد وقتی زیاد حرف بزند، دیگر زمانی برای شنیدن نخواهد داشت و وقتی دائم در حال خوردن بوده و جسمش در حال هضم کردن،قدرت تفکر او هم پایین می‌آید.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز