بازگشت اشیای تاریخی جیرفت پس از ۷ سال از انگلستان

۱۳۹۰/۰۸/۱۲ - ۲۲:۵۶:۰۱
کد خبر: ۸۵۳۱۷
بازگشت اشیای تاریخی جیرفت پس از ۷ سال از انگلستان
اشیای تاریخی جیرفت با رأی دادگاه انگلستان به نفع ایران، پس از گذشت ۷ سال به سفارت ایران در لندن تحویل داده شد و طی روزهای آتی به کشور باز می‌گردد.
سرانجام پس از 7 سال تلاش و پیگیری بی وقفه و مستمر حقوقی و بین المللی برای جلوگیری از حراج18 قلم از اشیای تاریخی – فرهنگی مربوط به جیرفت و بازگرداندن این اشیا به کشور، تلاش های مذکور نتیجه داد و رای نهایی دادگاه تجدیدنظر انگلستان به نفع کشورمان صادر شد و انشاءالله ظرف روزهای آتی، شاهد بازگرداندن این گنجینه های ارزشمند تاریخی به عنوان بخشی از میراث پرافتخار این مرز و بوم به میهن خواهیم بود.

طبق اطلاعیه پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت اجرایی رئیس‌جمهور ، معاونت اجرایی و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری ضمن تبریک این پیروزی بزرگ حقوقی، فرهنگی و بین المللی به ملت شریف ایران، بر خود لازم می داند از کوشش های گسترده و بی وقفه تمام صاحب نظران، محققان، مدیران و کارمندان خدوم دولت خدمتگزار در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرکز حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و دیگر تلاشگرانی که با کوشش های بی دریغ خود، موجبات عزت و سربلندی جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی را فراهم کردند، قدردانی کند.

اشیای تاریخی – فرهنگی جیرفت به عنوان بخشی از تمدن غنی و بزرگ این مرز و بوم در سال های اخیر به طور غیرقانونی از کشور خارج شده بود و گالری برکت قصد حراج و فروش این اشیا را داشت که به محض کسب اطلاع دولت جمهوری اسلامی ایران، شکایتی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح و توسط مرکز حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری در دادگاه های بریتانیا پیگیری شد.

با تداوم پیگیری های حقوقی، سرانجام پس از 7 سال، دادگاه استیناف لندن مالکیت دولت ایران را بر اشیای مذکور احراز و رای خود را بر همین مبنا صادر کرد که این رای در مرحله فرجام خواهی نیز مورد تایید مقامات قضایی بریتانیا قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، به دنبال این رای، طی صورتجلسه ای میان هیئت های حقوقی و دیپلماتیک در تاریخ 10 آبان 1390، اشیای مذکور به منظور بازگشت به ایران به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تحویل داده شد و ظرف روزهای آتی به کشور بازگردانده خواهد شد.

یافته های باستان شناسی جیرفت مربوط به تمدنی 5 هزار ساله در این منطقه است و افقی تازه در یافته‌ها و نگره‌های باستان‌شناسان درباره تمدن خاورمیانه گشوده است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز