گزارشی از نمایشگاه عکس˝پنج نگاه به یزد˝

یزد کهن و پنج نگاه جوان، پنج تصویر ناب

۱۳۸۹/۱۰/۲۷ - ۱۵:۳۳:۰۰
کد خبر: ۸۵۷۵
یزد کهن و پنج نگاه جوان، پنج تصویر ناب
پنج عکاس جوان مهمانی نگاه های متفاوت شان به یزد و فشردن دکمه شاتر و خلق پنج تک فریم را در قالب نمایشگاهی با 25 اثر در نگارخانه بهار، خانه هنرمندان ترتیب داده اند و مهمان ها را برای دقایقی به یزد می برند.
باشگاه جوانی برنا/یزد کهن، پنج نگاه جوان را به خود خواند و از آن خود کرد. پنج تکرار یزد با برج و باروها و آب انبار ها و کاه گل ها و آیینه ها،یزد کهن دانسته های پنج بار آموختن را آزمود و بر روی تک خشت های معبدها و دخمه ها و تاریخ ها بر جای گذاشت.

یزد کهن یادآور لحظه های نیکمت های چوبی و آموزه های بی پروایی مردی از جنس آیینه بود. پنج نگاه به یزد تقدیمی است به مردی از تبار آیینه ها؛ بهمن جلالی، این جملات در زیر عکس بهمن جلالی که در قاب از پشت شیشه لبخند می زند به همه کسانی که برای دیدن نمایشگاه " پنج نگاه به یزد" وارد نگارخانه بهار می شوند، نوشته شده است.



"دامونا امامی" ،متولد سال 61 و دانش آموخته رشته پزشکی ،" ارمغان بوستان" متولد سال 68 و دانش آموخته کارشناسی نمایش، "بهار دشتبان" متولد سال 66و دانش آموخته فیلم سازی،" اعظم شادپور" متولد سال 61 ،دانش آموخته رشته نقاشی و "مهناز میناوند" متولد سال 54 و دانش آموخته رشته علوم ارتباطات،پنج عکاس جوانی هستند که مهمانی نگاه های متفاوت شان به یزد و فشردن دکمه شاتر و خلق  پنج تک فریم را در قالب نمایشگاهی با 25 اثر در نگارخانه بهار، خانه هنرمندان ترتیب داده اند و مهمان ها را برای دقایقی به یزد می برند. 






پیرمرد در گوشه عکس روی طاقچه ای گلی به روبرو نگاه می کند. این عکس و سه عکس بعدی، نماهایی از خانه ها و ساختمان های یزد هستند. ردپای سنت و فرهنگ مردم یزد را می شود در این فریم ها دید. 



پیرزن با چادر گل دار، عصا و نگاهی که معلوم نیست رو به کجاست، با سایه باریکی که آفتاب از خودش و عصایش روی زمین ساخته و دستی که به کمر زده سوژه این عکس است. این فریم هم سنت و فرهنگ یزد را نشان می دهد. دیوارهای گلی و نوع پوشش پیرزن تایید کننده این موضوع هستند.





پرچم ایران بر سر در  ساختمانی که شاید مدرسه ای یا مغازه ای باشد در این عکس توجه ها را به خود جلب می کند.




این فریم با پنجره کوچک و کمی عجیبی که در دلش جای داده است و جای اعلامیه هایی که کنده شده اند کمی مبهم و رمز آلود است. هر بازدید کننده ای شاید از این عکس، استنباط متفاوتی داشته باشد.




عکس ساختمانی قدیمی و تاریخی که در آب حوض افتاده و  همین که داشته روی آب می رقصیده عکاس این لحظه را شکار کرده است.




این عکس نمایی از خانه ای قدیمی یا شاید دیوار باغی است که انارهای قرمز را مهمان کوچه کرده است.


تصویر پنجره ای در آب حوض و ماهی های قرمز کوچکی که انگار پشت پنجره اند و در واقع در حوض هستند، اینطرف و آنطرف می روند باعث زیبایی این فریم شده اند.



گلدسته های مسجدی قدیمی که از پشت دیوار آجر چین بیرون آمده اند سوژه این عکس سیاه و سفید هستند. 



این عکس هم نمایی از بناهای تاریخی یزد است و سیاه و سفید بودن باعث تاثیر بیشتر آن بر مخاطب می شود.



این پنج عکاس جوان، کارگاه‌های آموزشی تئوریک و عملی دوساله‌ای را  گذرانده‌اند و بعد در نهایت نتیجه آموخته‌های شان را  در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند. اولین نمایشگاه این گروه با موضوع پرتره و با عنوان " و این منم... " در سال 87 در خانه هنزمندان برگزار شد.















عکاس های جوان، میزی در زیر عکس بهمن جلالی گذاشته اند و دفتر یادبودی که بازدید کنندگان در آن یادگاری و نظر می نگارند. این پنج نفر نمایشگاه را به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت این عکاس گرانقدر و استاد مسلم عکاسی ایران، به وی تقدیم کرده اند.




این نمایشگاه تا 30 دی ماه در تالار بهار، خانه هنرمندان ایران بر پاست و  هر کدام از عکس های 50 در 70 سانتی متر،  300 هزار تومان قیمت گذاری شده اند. ویژگی اصلی این نمایشگاه نشان دادن تفاوت نگاه های آدم هاست. عکاس های این نمایشگاه، هر کدام از زاویه متفاوتی به یزد نگاه کرده اند و این تفاوت نگاه ها در عکس ها به رخ کشیده شده است.





***

نظر شما