سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد

هیاتی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر می‌کنند

۱۳۹۱/۱۰/۲۶ - ۱۳:۲۳:۴۶
کد خبر: ۱۱۱۳۸۲
هیاتی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر می‌کنند
رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی از سفر هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داد.

به گزارش سرویس سیاسی برنا، رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی شب گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت: نخست‌وزیر سوریه فردا در راس هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر می‌کند.

وی در مورد اینکه همکاری دولت سوریه در آزادی 48 زایر ایرانی ربوده شده در سوریه بسیار مهم بود، افزود: یکی از بندهایی که بشار اسد در طرح خود اعلام کرده بود عفو عمومی و آزادی زندانیانی بود که دست‌شان به خون مردم سوریه آلوده نشده بود و خوشبختانه با این موضوع کمک بسیاری به آزاد شدن زایران ایرانی انجام شد.

مهمانپرست خاطر نشان کرد: فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی جواب داد، سفارت ما فعالیت‌های زیادی داشت و وزیر امور خارجه نیز تماس‌های مکرری با مقامات کشورهای منطقه داشت و در همه مذاکراتی که انجام می‌شد موضوع 48 زایر ایرانی یکی از موضوعات اصلی بود.

وی در مورد اقدامات ضدایرانی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس نیز گفت: توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه و جهان اسلام یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ما است و نفع کشورهای منطقه در همکاری‌های هر چه بیش‌تر است.

مهمانپرست از سفر هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داد و در ادامه گفت: بحث هسته‌ای ما در دو قالب دنبال می‌شود؛ یکی از آن‌ها در قالب جوانب فنی و تکنیکی است که بحثی است که نمایندگان کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارند چرا که ما عضو متعهد آژانس هستیم و برای اجرایی شدن مواد آن از جمله جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و خلع سلاح پیشتاز بوده‌ایم. 

مهمانپرست در مورد خبرهایی مبنی بر اینکه قرار است رییس‌جمهور کشورمان نیز سفری به مصر داشته باشد، افزود: وزیر امور خارجه کشورمان توسط همتای خود دعوت رسمی به مصر داشت و انتخاب این مقطع زمانی به این دلیل بود که روابط دوجانبه ایران و مصر ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و همکاری دو کشور می‌تواند برای حل بحران‌های منطقه‌ای و سوریه بسیار تاثیرگذار باشد، صالحی به دنبال سفر به سه کشور آفریقایی بنین، غنا و بورکینافاسو انجام شد که در پایان سفری به قاهره داشت.

وی افزود: فرصت خوبی بود که دیداری با اخضر ابراهیمی انجام شود و با وزیر خارجه و رییس‌جمهور مصر دیدار انجام شد و درباره روابط دوجانبه و همکاری‌ها برای بخش‌های اقتصادی و بازرگانی به ویژه در شرایط فعلی مصر و پس از انقلاب در این کشور رایزنی شد، در ضمن موضوع همکاری‌ها برای حل بحران سوریه نیز به صورت تفصیلی مطرح شد و صالحی دعوت احمدی‌نژاد را به مرسی برای سفر به ایران ابلاغ کرد که با استقبال مرسی مواجه شد اما هنوز درباره زمان دقیق آن بحثی نشده است که نیازمند پیگیری‌های دیپلماتیک است.

مهمانپرست از دعوت رسمی مرسی از رییس‌جمهور کشورمان برای اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی که قرار است بهمن‌ماه در قاهره تشکیل شود، خبر داد و افزود: قرار شد ضمن دعوتی که به صورت مکتوب ارایه شد این دعوت‌نامه از طرق دیپلماتیک نیز دنبال و پیگیری شود و آن‌ها باید زمان‌بندی رییس‌جمهور را برای تسریع در انجام این سفر بررسی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: استقبالی که از وزیر امورخارجه کشورمان در سفر به مصر انجام شد و مذاکرات خوبی که صورت گرفت به نزدیک شدن کشورهای موثر و بزرگ منطقه کمک می‌کند.

نظر شما