پیشنهاد می كنم هر هشت نفر، این همه پیشنهادهای سازنده و مترقی را دسته جمعی اجرا كنند

۱۳۹۲/۰۳/۱۷ - ۰۲:۴۷:۵۸
کد خبر: ۱۲۴۸۶۱
پیشنهاد می كنم هر هشت نفر، این همه پیشنهادهای سازنده و مترقی را دسته جمعی اجرا كنند
یاداشتی از خسرو معتضد

 به گزارش سرویس سیاسی برنا، «خسرو معتضد» مورخ و پژوهشگر تاریخ با انتقاد از تخریب ها علیه محمود احمدی نژاد، در یادداشتی عنوان کرد : آسان ترین و شیرین ترین كار در این روزها حمله به دولت مستعمل در حال رفتن است اما این همه واقعیات نیست.
متن کامل این یادداشت که توسط خبرگزاری ایرنا منتشر شده است به شرح زیر است:

دولتی در حال رفتن است و قرار است پس از انتخابات، دولت جدیدی زمام امور را در دست بگیرد.
هشت نامزد كسب صلاحیت كرده در حال ارایه برنامه های كار خود هستند. بسیار مبارك باشد، آنقدر فهرست برنامه ها كه ارایه می شد و می شود شیرین، دلپذیر، خوش منظر و امیدواركننده است كه به نظرم رسید، پیشنهاد كنم هر هشت نفر یك كابینه ائتلافی تشكیل دهند و این همه پیشنهادهای سازنده و مترقی را دسته جمعی اجرا كنند.
دیشب از خوشحالی تا سحر خواب های شیرین می دیدم. درطول دو سال، بازگشت به دوره ارزانی و فراوانی، بهبود روابط با تمام كشورهای جهان، صف انتظار هشتاد وزیر خارجه ممالك مختلف برای آمدن به ایران، بسط روابط اقتصادی و صنعتی، برداشتن تحریم های غرب، معافیت شش ماهه تولیدكنندگان از مالیات، فراوانی مسكن، پایین آوردن نرخ اجاره منزل، تولید خودروهای در حد خودروهای آلمانی و سوئدی و ژاپنی و كره ای، بی نیازی از ورود گندم و جو و ذرت و پنبه دانه خارجی، رواج قماش ها و منسوجات ایرانی و هزاران امید و آرزوی دیگر ....
من از تماشای مناظره یا معرفی یا كنكور هشت نامزد ریاست جمهوری تا حدود زیادی خوشم آمد. چه ایرادی دارد كه هشت نفر بیایند و كنار هم بنشینند و به تعدادی سووال پاسخ دهند. رییس پلیس راهور گفته جمعه شب كه این مناظره یا برنامه پخش شد، ترافیك سبك و هموار شده بود.
اصلا چه ایرادی دارد این برنامه ها باز هم ادامه یابد. مردم پای تلویزیون می نشینند هم وقت می گذرانند و هم مشكلات خود را از دهان كسانی كه مدعی هستند می توانند معضلات كشور را حل كنند، می شنوند.
دو نكته در این گفت و گوها شنیدم كه خوشم نیامد. اول آن كه آقای غرضی بهای دلار در صدر مشروطه را یك قران یا یك ریال اعلام كرد كه غلط است. ایشان از كجا این رقم را كشف كرده است . نرخ دلار در آمریكا در سال ۱۳۰۵ ه.ق برابر ۱۲۶۶ – ۱۲۶۷ ه.ش هر دلار برابر هفت قران بوده است. ۱۲۶ سال پیش حدود ۲۰ سال قبل از مشروطه شدن ایران برابر گزارش كتبی حاجی میرزا حسینقلی خان صدر السطلنه معروف به حاجی واشنگتن ، سفیر ناصرالدین شده در آمریكا .
ضمنا بهای دلار در سال ۱۳۲۰/۱۹۴۱ برابر گزارش بانك ملی هر دلار برابر دو تومان بوده است.
دوم این كه آقای «ایكس» و «ایگرگ» و دیگران بی انصافی كردند به ساختمان های مسكن مهر ایراد گرفتند كه چرا معماری اسلامی ندارد، نگفتند ساختن چند میلیون مسكن برای مردم كم درآمد هنر دولت نهم و دهم است. ایراد گرفتند چرا معماری ایرانی اسلامی ندارد؟ مگر دولت می خواست تخت جمشید و مساجد اصفهان بسازد. می خواست مردم بی خانمان را با قیمت كم صاحب مسكن سازد. این كه گناه نبوده است بی انصاف نباشید. مانند معمول مردم خوش استقبال و بد بدرقه این روزها دولت هشت ساله در حال رفتن را منشاء، منبع و سرسلسله تمام عقب ماندگی ها، اختلاس ها، سوء روابط ایران با همسایگان عزیز دانسته و خواندم در یكی از جراید اشاره كرده اند، رییس دولت بر سر كار، خانه قدیمی و كلنگی خود را كوبیده و در حال ساختن آن در چهار طبقه است. طوری این خبر را پوشش می دهند كه رییس جمهوری كه تا چند ماه پیش وقتی وارد شهری می شد هزاران نفر دنبال خودروی وی می دویدند گویی در بورلی هیلز لس آنجلس در كالیفرنیا یا در تورنتو یا در چلسی لندن یا در برایتون نزدیك لندن یا در جزیره كاپری در ایتالیا در حال خانه ساختن است.
در این مملكت كه بنا، معمارباشی، كارمند بازنشسته، قهوه چی ، آهنگر و قصاب خانه های قدیمی و كلنگی خود را می كوبند و گاهی با اندوخته یك عمر و گاهی با مشاركت بساز و بفروش ها چند طبقه آپارتمان می سازند كه یك یا دو طبقه را به پسر و دختر و عروس و داماد بدهند و یك یا دو طبقه را اجاره بدهند یا به رهن بگذارند مساله كوبیدن خانه رییس جمهوری كه هشت سال زمام این مملكت در دستش بوده است آنهم در نارمك مساله مهمی است كه سایت ها و خبرگزاری ها بدان پرداخته اند؟
نویسنده، در دوران شهرداری و ریاست جمهوری آقای دكتر احمدی نژاد در موارد بسیاری منتقد بعضی از كارهای شهرداری و دولت وی بوده اما این شیوه انتقادات و جملات غرض آمیز و كوته فكرانه را منصفانه و صحیح نمی داند و ناشی از تنگ نظری، بی انصافی و بی خیالی می داند.
اگر او در یكی از محلات شمال شهر تهران مانند خیابان فرشته یا نیاوران یا كامرانیه یك ویلای چند هزارمتری می خرید یا می ساخت یا در آپارتمان های ۳۰۰ مترمربعی از قرار هر مترمربع ۱۶ میلیون تومان اقامت می گزید، چه می گفتید؟
شنیده ام می خواهند رییس قوه مجریه كنونی را مورد خرده گیری قرار دهند كه چرا روزی كه نامزد مورد نظر او به وزارت كشور می رفت، وی همراه او رفته است؟
همراه او رفت چه اتفاقی افتاد؟ آیا شورای نگهبان صلاحیت او را تایید كرد؟ آیا روسای جمهوری آمریكا در زمانی كه بر سركارند هنگام معرفی نامزدهای بعدی از حزب خود همراه او به اجتماعات و همایش ها نمی روند؟
مگر كلینتون، ال گور را همراهی نمی كرد؟ ال گور معاون او در دوران ریاست جمهوریش بود و كلینتون در تمام اجتماعات تبلیغاتی و هنگام نام نویسی او همراهش بود؟
مگر پوتین، مدودوف را همراهی نمی كرد؟ اساسا رفتن احمدی نژاد به وزارت كشور چه تاثیری در نتیجه انتخابات داشت؟ این گونه خرده گیری ها در تاریخ ایران بارها دیده شده است؟ قوام السلطنه در بحرانی ترین مقاطع تاریخ ایران كه ارتش شوروی از نو (دوباره) تا قزوین پیشروی كرده و استالین آذربایجان و كردستان را به كلی از ایران جدا كرده و بسیاری از رجال ایرانی مانند قوام الملك شیرازی به هندوستان و عباس مسعودی به آمریكا گریخته و دیگران درصدد فرار به جنوب كشور بودند زمام امور را در دست گرفت و با درایت و تدبیر راهكارهای حیرت انگیز به مسكو رفت و با استالین دم ساز و هم سخن و همنشین شد و شماتت های سخت شنید و استالین دولت ایران را متهم به تبعیض در روابط خارجی، امتیازدادن نفت به بریتانیا و خصومت با شوروی كرد.
قوام با لطافت الحیل و با سیاست ایرانی، استالین را از خر شیطان پیاده كرد. تانك های فیلد مارشال شوروی، سردار ارمنی «ایوان باگرامیان» را از نیمه راه برگرداند و به هر ترتیب كاری كرد شوروی حمایت خود را از پیشه وری و رژیم خودمختار او برداشتند و قوای دولتی توانست برای برگزاری انتخابات راهی آذربایجان شود. قوام برای مقابله با حزب توده در حالی كه سه رهبر توده ای را وارد دولت كرده بود حزبی به نام دموكرات ایران تاسیس كرد كه شعارها و برنامه های آن انقلابی تر از برنامه های حزب توده و فرقه دموكرات بود.
این حزب جدید خرج داشت و قوام به عده ای جواز فروش چوب جنگل و جو یا جواز ورود قند و شكر داد و عواید این جوازها را صرف توسعه حزب كرد. وقتی غائله آذربایجان فرونشست همه طلبكار شدند و خود را نجات دهنده آذربایجان خواند و برای قوام پرونده ساختند كه جواز فروشی می كرده است.
در شرایط تحریم كنونی كه میلیون ها بشكه نفت ایران در مخازن كشور موجود است و آمریكا و اروپا نقدینه های ایران را بلوكه كرده و تحریم تمام شركت های دنیا را كه در حال معامله با ایران بوده اند شامل می شود، دولت احمدی نژاد چه كاری از دستش ساخته بوده كه انجام نداده است.
من قصد حمایت از دولت در حال رفتن را ندارم ولی بی انصافی می دانم برای فرافكنی تمامی گناهان را گردن این دولت كه كارهای سازندگی بسیاری در سراسر كشور انجام داده است، از نزدیك به میان اقشار مردم رفته و رییس دولت آنقدر جرات داشته كه روز روشن به شهر بغداد سفر كند (بوش و اوباما شبانه به بغداد پرواز كرده و بامداد از سربازخانه ها راهی كشور خود می شوند) بیندازیم، پروژه های مهمی را كه در عصر این دولت به انجام رسیده یكسر منكر شویم، شما فكر می كنید احمدی نژاد به راستی قصد نداشت و آرزو نمی كرد به هر خانواده ایرانی یكهزار مترمربع زمین بدهد؟ شما فكر می كنید وعده هایی كه او به مردم می داد همه عوام فریبی بوده است؟ وقتی پول نیست، وقتی میلیاردها دلار نقدینه های ایران در بانك های جهان بلوكه شده است او چگونه قادر بوده است به وعده های خود وفا كند؟
آسان ترین و شیرین ترین كار در این روزها حمله به دولت مستعمل در حال رفتن است اما این همه واقعیات نیست. در یك شهرك ساخته شده در كنار تهران، شهرك پردیس ۱۵۰ هزار نفر سكونت اختیار كرده اند. در بسیاری از استان ها شهرك های مهر ساخته شده است. پروژه های سازندگی بسیاری در كشور اتمام یافته است. عوام فریبی و عافیت طلبی ایجاد می كند كه ما سیاه نمایی كنیم و بپرسیم چرا احمدی نژاد برای هر نوزاد ایرانی آنطور كه قول داده بود یك میلیون تومان در حساب سپرده ای به نام آن نوزاد بریزد؟ چرا او نتوانست به هر خانواده ایرانی یك ویلا بدهد؟ خیال می كنید، نمی خواست؟
دكتر «صادق زیباكلام» دوست من روزی سخن جالبی بر زبان راند كه احمدی نژاد حاضر است كت خود را بفروشد و آن را خرج تامین یارانه ها كند. اكنون ما مانند ساكنان شهر رم در دوران پیش از مسیحیت شده ایم كه وقتی گلادیاتوری در میدان نبرد در میدان ورزش سرزمین می غلتید، نوك انگشتان را به سوی زمین می گرفتند و به گلادیاتور غالب اشاره می كردند و فریاد برمی آوردند بكش و بكش.
ما انتخابات را شبیه آن میدان در كلوزیوم كرده ایم و رییس دولتی را كه دوران ریاست جمهوریش به پایان رسیده قصد داریم مسبب تمام عقب ماندگی ها و مشكلات كشور قلمداد كنیم. با رییس جمهوری بعدی و بعدتر نیز این كار را خواهیم كرد كما این كه در پایان دوران دولت پیش از هاشمی رفسنجانی این ایرادها را از آخرین نخست وزیر می گرفتیم، در پایان دولت هاشمی رفسنجانی دولت او را اشرافی و مسرف خواندیم و در پایان دوران دولت خاتمی او را هم سازشكار، غرب گرا و شیفته گفت و گو با غرب خواندیم.
احمدی نژاد چرا با عده زیادی همراه به نیویورك رفت؟ آیا او نیاز به نگهبان و محافظ نداشت؟ دیدید عده ای با «رامین مهمانپرست» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه او در همان چند دقیقه ای كه در خیابان بود چه كردند؟ یا روا بود رییس جمهوری در خیابان جلوی سازمان ملل متحد مورد اهانت و هتاكی قرار گیرد؟ اگر این ایراد وارد است چرا مطبوعات تركیه به «رجب طیب اردوغان» ایراد نمی گیرند كه هر زمانی برای مذاكره با دولت ایران به تهران می آمد حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن را به همراه می آورد؟
«فیدل كاسترو» در دوران زمامداریش وقتی برای شركت در اجلاس سازمان ملل متحد به نیویورك سفر می كرد، سیصد تن همراه داشت. چرا در زمانی كه رییس جمهوری به نیویورك می رفت نمایندگان مجلس و مطبوعاتی كه امروز برای او شاخ و شانه می كشند لب و زبان به اعتراض نگشودند؟
امروز مساله خانه سازی احمدی نژاد در خانه ای كهنه و كلنگی كه ملك او است و امروزه در تهران صدها هزار نفر، هر كدام مانند او صاحب ملكی هستند و بسیار آدم ها دیده ام كه خانه های كهنه و كلنگی را می كوبند و برای اسكان فرزندان خود یا تحصیل درآمدی از راه اجاره دادن طبقات اضافی آن را چند طبقه و آپارتمانی می كنند، به صورت مساله شرق در قرن نوزدهم مساله لاینحل دولت های بزرگ اروپایی و بحران خلع سلاح سالت (جمع آوری سلاح های اتمی) و اختلافات بین المللی درآمده است.
شهروندی نه در واشنگتن، نه در تورنتو، نه در نیویورك، نه در پاریس، نه در رم و نه در بورلی هیلز بلكه در نارمك خانه خود را كوبیده قصد دارد چهار آپارتمان از آن درآورد. آیا این گناه بزرگی است؟ آیا این خبر خصوصی ارزش انعكاس در جراید را دارد؟ آیا پارك فرمانیه، دفتر سلیمانیه و باغ مستوفی ساخته است؟
این روزها از روحانیون و هواداران سینه چاك احمدی نژاد چندان خبر لاشركی نیست به همین دلیل من به همان دلیل كه از اهانت و هتاكی یك فرد فرصت طلب بی ادب به خانم «فائزه هاشمی رفسنجانی» آنهم در محوطه مقدس حریم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) دفاع كردم و چندین مقاله در تقبیح آن عمل زشت نوشتم، به همین دلیل كه من معتقدم انصاف و مروت شرط اول پاسداشت دموكراسی است و به همین دلیل كه معتقدم تلون، تذبذب، دورویی، دوگانگی و دو گونه رفتاری در مورد مسوولان چه هنگام جلوس بر اریكه قدرت و چه هنگام استراحت و خانه نشینی به دور از اخلاق یك ملت متمدن مشرقی است، این گونه كژ رفتاری ها و فرصت طلبی ها را نمی پسندم و روا نمی دارم عرصه سیاست سیرك گلادیاتورها شود و هنگامی كه قدرتمداری دوران ماموریت خود را به پایان می رساند تمام گناهان را گردن او و دوشش بگذاریم و با خوش بینی و خوش گمانی به دنبال پردیسی بگردیم كه رییس جمهوری بعدی به رغم این همه دشواری های ناشی از تحریم و فشار بر ایران، بدون حل و فصل مشكلات سیاست خارجی می تواند فرش سرخ آن را بگستراند و باغ های عطرآگین و سفره های پرمائده را آماده ساخته و ما را برای تلذذ و شادكامی بدان مكان سراب فراخواند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز