نشست بررسی تحولات جنوب سودان -۳

زیادزاده : جدایی کشورهای اسلامی استراتژی آمریکایی است

۱۳۸۹/۱۰/۰۶ - ۱۶:۳۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۸
زیادزاده : جدایی کشورهای اسلامی استراتژی آمریکایی است
كارشناس مؤسسه مطالعاتی آفران گفت :استراتژی آمریكا در شرایط فعلی تجزیه كشورهای مسلمان است ، این همان سیاست انگلیس طی قرون گذشته است.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی برنا، امید زیادزاده كارشناس مؤسسه مطالعاتی آفران در نشست "بررسی تحولات جنوبی سودان" كه امروز دوشنبه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، سودان را سومین كشور تولید كننده نفت در آفریقا خواند و یادآور شد: این كشور با تولید روزانه 500 هزار بشكه نفت اهمیت زیادی برای آمریكا دارد، به طوریكه اوباما طی نامه‌ای به سران كشورهای منطقه آفریقا از آنها خواسته كه ناظر برگزاری انتخابات باشند كه این موضوع نشان می‌دهد سودان در اولویت آفریقایی آمریكا قرار دارد. 

وی ادامه داد: انتخابات نیجریه و سومالی نیز اولویت‌های بعدی آمریكا را در آفریقا شامل می‌شوند. 

این كارشناس مؤسسه مطالعاتی آفران با اشاره به 3 كشور مهم جهان عرب كه شامل مصر، لیبی و عربستان می‌شود، اظهار داشت: هر 3 این كشورها با مسئله جانشینی روبرو هستند و اگر هر یك از آنها در موضع سودان بر خلاف رویه آمریكا عمل كنند با مشكلات متعددی در داخل روبه رو می‌شوند، چرا كه علی رغم مشكلات فراوان داخلی، آمریكا از آنها حمایت زیادی می‌كند. 

زیادزاده با اشاره به رأی گیری سال گذشته در سودان یادآور شد: نتیجه این رأی گیری درست مطابق پیش بینی تحلیلگران بود و همین تحلیل‌ها امروز جدایی جنوب از حكومت مركزی سودان را نشان می‌دهد. 

وی استراتژی آمریكا در شرایط فعلی را تجزیه كشورهای مسلمان خواند و خاطرنشان كرد: این همان سیاست انگلیس طی قرون گذشته است. 

این كارشناس مؤسسه مطالعات آفران به كنار آمدن مصر و لیبی با مسئله تجزیه سودان اشاره كرد و گفت: اوگاندا نیز این جدایی را به رسمیت شناخته و پیگیر جدی تجزیه سودان است. 

زیادزاده ادامه داد: سناریویی كه برای سودان تدارك دیده شده، تبدیل این كشور به 4 كشور مستقل است كه این یك سیاست صهیونیستی می‌باشد. 

وی به فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در جنوب سودان اشاره كرد و گفت: آنها امروز در جنوب سودان مشغول خرید زمین بوده و فرودگاه‌ها، مراكز حساس و نیز آموزش نیروهای نظامی جنوب سودان را بر عهده گرفته‌اند كه این موارد جنوب سودان را در آینده تبدیل به یك كشور اسرائیلی خواهد كرد و نیل را در اختیار این رژیم قرار می‌دهد. 

این كارشناس مؤسسه مطالعاتی آفران ادامه داد: شاخه شمالی جنبش جدایی طلبان سودان نیز در شمال مشكلاتی را برای دولت مركزی به وجود آورده است كه این فشارها باعث شد عمر البشیر موضوع رفراندوم را بپذیرد. 

زیادزاد جدایی جنوب را یك خودكشی برای شمالی‌ها خواند و خاطرنشان كرد: آنها به واسطه فشارهای بین‌المللی مجبور به قبول رفراندوم شده‌اند و اگر جنگی در منطقه رخ دهد اوگاندا و كنیا برای كمك به جنوبی‌ها وارد خواهند شد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز