نشست بررسی تحولات جنوب سودان -۴

محرابی : آمریکا در تحولات سودان به دنبال تفکیک این کشور است

۱۳۸۹/۱۰/۰۶ - ۱۶:۳۴:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳
محرابی : آمریکا در تحولات سودان به دنبال تفکیک این کشور است
محرابی كارشناس مسائل آفریقا گفت : آمریكا در سودان به دنبال یك كشور مستقل و با ثبات نیست و تلاش می‌كند تا جنوب سودان را به عنوان یك ناحیه‌ خودمختار در اختیار بگیرد.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی برنا، محرابی كارشناس مسائل آفریقا و رئیس مركز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت مدرس در نشست "بررسی تحولات جنوب سودان" كه امروز دوشنبه در این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینكه امروز اتاق فكر‌های آمریكا، انگلیس و رژیم صهیونیستی بر روی شبكه سازی روی نیروهای مختلف در كشورهای اسلامی كار می‌كنند، گفت: پروژه قرن جدید آمریكایی كه از سال 1993 كلید خورد استراتژی آمریكا برداشت امنیت در ناامنی می‌باشد. 

وی افزود: آمریكا در سودان به دنبال یك كشور مستقل و با ثبات نیست و تلاش می‌كند تا جنوب سودان را به عنوان یك ناحیه‌ خودمختار در اختیار بگیرد. 

وی ژئوپلتیك جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه را مرتبط با سودان دانست و یادآور شد: هر قدر بخواهیم اتحاد خود را با كشورهای منطقه بیشتر كنیم، سودان یك نقش محوری در این بین ایفا می‌كند. 

این كارشناس مسائل آفریقا گفت: جنوب سودان در صورت استقلال تبدیل به یك كشور مسیحی می‌شود كه این موضوع تعریف جدیدی در معادلات سیاسی منطقه خواهد بود. 

محرابی موضوع انرژی را در منطقه دارای اهمیت زیادی خواند و اظهار داشت: ورود یك كشور جدید نفتی، منطقه و اوپك را تحت تأثیر قرار خواهد داد و اگر جنوب سودان مستقل شود كمربند اقتصادی بین اوگاندا و كنیا شكل می‌گیرد كه جمهوری اسلامی ایران و سودان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. 

وی نقطه ضعف مراكز تحقیقات ما را نداشتن مطالعات لازم و اتاق فكر خواند و یادآور شد، این موضوع باعث می‌شود كه در بحران‌های سیاسی مانند سودان در آفریقا با مشكلاتی روبه رو شویم. 

رئیس مركز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: باید اتاق‌ فكر‌هایی تشكیل داده و مسائلی را كه در آینده در این منطقه به وجود می‌آید بررسی و سناریوهای لازم را برای مقابله با آن طراحی كنیم. 

محرابی در پایان خاطرنشان كرد: نگاه مسئله محور در آینده و استمرار بررسی‌های موضوعات مختلف در آفریقا می‌تواند ما را در زمینه اتخاذ سیاست‌های درست یاری كند.
نظر شما
پرونده ویژه