در واكنش به خطبه‌های نماز جمعه تهران

رسانه‌های خارجی نتوانستند بیانات رهبر فرزانه انقلاب را بایکوت کنند

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۵:۴۲:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۰۰
رسانه‌های خارجی نتوانستند بیانات رهبر فرزانه انقلاب را بایکوت کنند
سخنان رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعه باتوجه به شرایط منطقه، آن‌قدر حساس و مهم بود که رسانه‌های خبری نتوانستند طبق سیاست دائمی خود آن را بایکوت کنند.

به گزارش سرویس سیاسی برنا، به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، برداشت‌ها از سخنان خطیب نماز جمعه تهران متفاوت بود و به همین دلیل، واكنش‌های متفاوتی را درپی داشت.

از نكات جالب توجه برای بسیاری از رسانه‌های منطقه، ایراد خطبه به زبان عربی از سوی رهبر معظم انقلاب بود تا جایی كه برخی رسانه‌ها در تیتر خبر مربوط به خطبه‌های رهبری به این موضوع اشاره كردند. بیشترین توجه رسانه‌ها بر دو محور از سخنان رهبر انقلاب یعنی بیداری اسلامی و شكست سیاست‌های آمریكا در منطقه متمركز بود. با این حال تیترهای متفاوتی از سوی رسانه‌های مختلف مشاهده شد كه به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

دعوت رهبر ایران به برپایی نظام اسلامی در مصر

تأكید رهبر انقلاب بر بُعد اسلامی و دینی قیام مردم مصر، نظر برخی رسانه‌ها همچون نسخه اینترنتی روزنامه عربستانی «الحیاه»، «الإمارات الیوم»، «الصناره»، «القدس العربی» و «شبكه العهد» وابسته به تشكیلات خودگردان فلسطین را به خود جلب كرد.
روزنامه الحیاه كه بخش قابل توجهی از خطبه‌های رهبر انقلاب را منعكس كرده بود، با انتخاب سوتیتر نیز تلاش كرد فرمایشات رهبر انقلاب درباره نوكری مبارك برای آمریكا و صهیونیست‌ها و نیز شكل‌گیری بیداری اسلامی را برجسته كند.

رادیو هلند به اظهارات رهبر ایران در خصوص حدوث بیداری اسلامی و نیز ارتباط بین حسنی مبارك و آمریكا پرداخت و به نگرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تبدیل شدن حكومت مصر به حكومتی شبیه نظام ایران اشاره كرد.

حمایت رهبر ایران از انتفاضه اسلامی در جهان عرب

حمایت رهبر ایران از انتفاضه اسلامی در جهان عرب عنوانی بود كه رسانه‌هایی چون «رویترز»، «الشروق»، "swissinfo.ch"، «عرب 48»، «وهج‌نیوز» و "news.egypt.com" برای خود انتخاب كرده بودند.

خبرگزاری رویترز در خبر خود به نقل از رهبر معظم انقلاب آورد: انقلاب اسلامی ایران كه نظام شاهنشاهی را ساقط كرد، الگویی برای مردمانی است كه تحت نظام‌های مشابه دیكتاتوری زندگی می‌كنند.

رسانه مصری الشروق نیز در خبر خود آورد: آیت‌الله خامنه‌ای، اتفاقات اخیر در جهان عرب را حركت‌های آزادی‌خواهانه اسلامی توصیف كرد و گفت كه مردم مصر مراقب اقدامات غربی‌ها برای به انحراف كشاندن این انقلاب باشند.

آمریكا درهای خود را به روی مبارك خواهد بست

تحلیل رهبر معظم انقلاب درباره رفتار آمریكا با حسنی مبارك پس از سقوط ، از دیگر محورهایی بود كه مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت ؛ "wmc"در خبر مربوط به خطبه‌های معظم‌له، تنها آن بخش از سخنان ایشان را منعكس كرد كه بر سرسپردگی حسنی مبارك نزد آمریكا و صهیونیست‌ها تأكید شده بود. این رسانه به نقل از رهبری نوشت: حكومت مصر، سی سال خادم رژیم صهیونیستی و آمریكا بود اما با این حال آمریكایی‌ها اولین كسی هستند كه درهای خود را به روی حسنی مبارك می‌بندند؛ همچنان كه با بن‌علی و محمدرضا -شاه سابق ایران- چنین كردند.

حركت‌های مردمی در تونس و مصر، نشانه‌های بیداری اسلامی

رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری چون «دنیا الوطن»، «اهرام»، رادیو هلند، «الجریده»، «آسوشیتدپرس»، پایگاه خبری مجلس یمن، «مصراوی»، خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان، «مغرس»، «ماشی»، «النهار»، «سما»، «الرأی نیوز»، «عرب مدیا»، پایگاه عمانی «دنیا نیوز» و «اخبارنا» به نقل از رهبر انقلاب نوشتند: جنبش‌های مردمی در تونس و مصر، نشانه حدوث بیداری اسلامی است.

دنیا الوطن به نقل از رهبر انقلاب نوشت: دشمن اصلی برای ارتش مصر، رژیم صهیونیستی است نه مردم مصر.
این پایگاه همچنین افزود: پایگاه اینترنتی رهبر ایران چند روز پیش، اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار یك گروه فلسطینی را منتشر كرد كه در آن تصریح شده بود خاورمیانه جدید اسلامی ایجاد خواهد شد.

پایگاه مصری اهرام نیز در خبر كوتاهی به خطبه‌های نماز جمعه توسط رهبر انقلاب پرداخت و بدون پرداختن به اظهارات ولی امر مسلمین درباره خیانت‌های حسنی مبارك در حق مردم مصر و سیاست دولت‌های غربی در قبال تحولات اخیر نوشت: رهبر ایران، انقلاب تونس و اعتراضات مردمی در مصر را از نشانه‌های بیداری اسلامی دانست و مدعی شد كه این اتفاقات برگرفته از انقلاب اسلامی ایران در سال 79 میلادی است.

رادیو هلند نیز به اظهارات رهبر ایران در خصوص حدوث بیداری اسلامی و نیز ارتباط بین حسنی مبارك و آمریكا پرداخت و در ادامه اعلام داشت: رهبران و روزنامه‌نگاران ایرانی از آغاز شكل گیری اعتراضات مردمی در تونس، مصر، یمن و اردن به شكل وسیعی به موضوع بیداری اسلامی پرداختند و سایت اینترنتی وابسته به رهبر ایران نیز تصریحات آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط با تشكیل خاورمیانه جدید بر مبنای اسلام را منتشر كرد.
رادیو هلند در پایان این خبر به نگرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تبدیل شدن حكومت مصر به حكومتی شبیه نظام ایران اشاره كرد.

شكست سیاست‌های آمریكا در منطقه از جمله تیترهایی بود كه رسانه‌هایی چون «الجزیره»، «العنكبوت»، «سبق»، پایگاه خبری مراكشی «هبه پرس»، «أنباؤكم»، «الوسط» و پایگاه اماراتی «الرمس»، بدان پرداخته بودند.

پایگاه منتسب به مجلس یمن نیز به انتشار خری كوتاه از اظهارات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز اكتفا كرد و آورد: رهبر انقلاب ایران تصریح كرد كه اتفاقات مصر، دلیلی بر بیداری اسلامی است و آنچه در شمال آفریقا و دولت‌های مسلمان می‌گذرد، از نتایج انقلاب اسلامی ایران است.
لازم به ذكر است این پایگاه در پایان این جملات، دو علامت تعجب آورد تا به نوعی مخالفت خود را با این اظهارات اعلام كرده باشد.

انقلاب مصر، شكست سیاست‌های آمریكا
شكست سیاست‌های آمریكا در منطقه از جمله تیترهایی بود كه رسانه‌هایی چون «الجزیره»، «العنكبوت»، «سبق»، پایگاه خبری مراكشی «هبه پرس»، «أنباؤكم»، «الوسط» و پایگاه اماراتی «الرمس»، بدان پرداخته بودند.

پایگاه خبری «الاسلام الیوم» كه اخبار ضد آمریكایی را پوشش می‌دهد اما مواضع خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران دارد، این‌بار با این تیتر به استقبال خطبه‌های رهبر انقلاب در دانشگاه تهران رفت كه: آمریكا با شكست تحقیرآمیزی در منطقه مواجه می‌شود.
این پایگاه خبری افزود: رهبر ایران در جمع نمازگزاران گفت كه انتفاضه مردم مصر و تونس نشانه شكست تحقیرآمیز سیاست‌های امریكا در منطقه است.

«سی‌ان‌ان عربی» هم كه از قول رهبر انقلاب، انقلاب مصر را به معنای شكست سیاست‌های آمریكا تیتر كرده بود نوشت: رهبر ایران تأكید كرد كه انتفاضه فعلی در مصر، ضربه‌ای بر سیاست‌های آمریكا در منطقه بود.
البته این شبكه خبری تنها به نقل این مطلب و نیز تصریحات رهبری درباره نگرانی صهیونیست‌ها از انقلاب مردم مصر اكتفا كرد و بقیه خبر خود را با مطالب دیگری همچون اظهارات شخصیت‌های سیاسی ایران درباره تحولات مصر همراه كرد.

سیاست‌های آمریكایی مبارك، عامل قیام مردم مصر
پایگاه «روسیا الیوم» نیز در خبر مربوط به خطبه‌ای دیروز نماز جمعه تهران از قول خطیب آن نوشت: سیاست‌های حسنی مبارك در پشتیبانی از آمریكا و اسرائیل، عامل قیام مردم مصر شد.
این پایگاه ادامه داد: رهبر ایران كه بخش‌های قابل توجهی از سخنرانی خود را به تحولات اخیر مصر اختصاص داده بود گفت: جنبش مردم مصر از مسجد آغاز شد و در سایه شعارهای دینی همچون «الله اكبر» شكل گرفت و مردم مصر به غرب اجازه نخواهند داد تا این حركت اسلامی از بین برود.

دستپاچگی صهیونیست‌ها
پایگاه مصری «الیوم السابع» نیز به این بخش از اظهارات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز توجه بیشتری كرد كه ایشان گفتند: «البته امروز آمریكایی‌ها به شدت دستپاچه هستند و اسرائیلی‌ها بیشتر از آن‌ها در قضیه مصر دستپاچه و دنبال علاجی هستند كه البته علاجی هم پیدا نخواهند كرد.»

این پایگاه مصری همچنین به نقل از رهبر ایران نوشت: موفقیت مردم مصر در ساقط كردن نظام حسنی مبارك، پایه‌های رژیم صهیونیستی را متزلزل خواهد كرد.
پایگاه مصری اهرام نیز در خبر كوتاهی به خطبه‌های نماز جمعه توسط رهبر انقلاب پرداخت و بدون پرداختن به اظهارات ولی امر مسلمین درباره خیانت‌های حسنی مبارك در حق مردم مصر و سیاست دولت‌های غربی در قبال تحولات اخیر نوشت: رهبر ایران، انقلاب تونس و اعتراضات مردمی در مصر را از نشانه‌های بیداری اسلامی دانست و مدعی شد كه این اتفاقات برگرفته از انقلاب اسلامی ایران در سال 79 میلادی است.

بازگشت كرامت به امت اسلامی
شبكه ماهواره‌ای «الجدید» نیز در پایگاه اینترنتی خود به خطبه‌های نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره كرد و از قول رهبر ایران نوشت: اتفاقات مصر و تونس، كرامت را به امت اسلامی برمی‌گرداند.

این پایگاه همچنین بخش‌هایی از فرمایشات رهبر انقلاب درباره تشكیل نظام اسلامی در مصر و شكست سیاست‌های آمریكا در منطقه را منتشر كرد.

عصبانیت برخی رسانه‌ها

در این بین رسانه‌های نزدیك به حكومت مصر نظیر "anaonline.net" و یا پایگاه‌های خبری نظیر «14 مارس»، «الحوراء نت»، «ایلاف» نتوانستند عصبانیت خود را از جمهوری اسلامی ایران و مواضع رهبر انقلاب پنهان كنند و با تحلیل‌های جهت‌دار و یا انعكاس موضوع‌گیری مخالفین جمهوری اسلامی همچون مریم رجوی، سركرده گروهك تروریستی منافقین، به بازتاب خطبه‌های نماز جمعه تهران پرداختند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز