جلسه مشترک وزیر کشور و برخی شخصیت‌های سیاسی

وزیر کشور: ضرورت تشکیل خانه احزاب نقطه مشترک این نشت بود

۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۵:۰۹:۴۴
کد خبر: ۱۶۳۰۱۹
وزیر کشور: ضرورت تشکیل خانه احزاب نقطه مشترک این نشت بود
وزیر کشور گفت: اگر خانه احزاب تا آخر امسال فعالیت خود را شروع کرد قطعا ملاقات رئیس جمهور با نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی را مورد توجه قرار خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز(سه‌شنبه) در حاشیه نشستی با برخی از افراد و اشخاص سیاسی گفت: ما امروز با افراد و اشخاصی جلسه برگزار کردیم که به نوعی نماینده و نشان دهنده جریانات فکری و سیاسی در جامعه بودند و این جلسه در ادامه جلسه قبل برگزار شد. در آن جلسه مواردی پیش‌بینی شده بود که باید پیگیری می‌شد.

وی بحث سرانجام تشکیل خانه احزاب، تعلق گرفتن یارانه به احزاب و معاضدت‌های حقوقی و قضایی را از محورهای اصلی این جلسه عنوان و اظهار کرد: نقطه مشترک این جلسه ضرورت فعال شدن خانه احزاب بود در این جلسه این موضوع عنوان شد که خانه احزاب نباید محل رزم‌کشی سیاسی باشد و ضمن اینکه رقابت‌های سیاسی نیابد در خانه احزاب وجود داشته باشد بلکه این محل باید نقش حمایت کننده و پشتییبانی احزاب را بر عهده داشته باشد.

وی تاکید کرد: در این جلسه مقرر شد تا در جمع‌بندی نهایی افرادی از گروه‌های مختلف پیش قدم شوند و مجمع خانه احزاب را تشکیل دهند و در این مجمع انتخابات را برگزار کنند و پس از آن تقاضای تمدید مهلت زمانی برای خانه احزاب داشته باشند.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: حال در مورد اینکه چگونه انتخابات در خانه احزاب شکل بگیرد و مبنای تعیین هیأت رئیسه خانه احزاب چه طور باشد نگاه‌های متفاوتی بود هم اینکه بحث شد براساس سه جریان کلی کشور یعنی اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدال نمایندگان خاصی وجود داشته باشد یا اینکه موضوع برمینای رای‌گیری درون مجمع باشد و همه این‌ها قرار شد داخل مجمع بحث شود.

وی با مورد توجه قرار دادن بحث دیگر مطرح شده در این جلسه یعنی یارانه احزاب گفت: نحوه و چگونگی هزینه کردن این یارانه‌ها مورد بحث بود و در این موضوع دو نگاه وجود داشت یکی اینکه در نظر گرفتن یارانه‌های حزبی و فتح تمهیدات و مقدمات آن براساس فضای کلی احزاب درنظر گرفته شود یا اینکه باید به همه احزاب به هر میزان که هستند یارانه تعلق بگیرد.

وزیر کشور در ادامه با بیان این‌که موضوع معاضدت‌های حقوقی و قضایی از دیگر مواردی بود که در این جلسه بحث شد، گفت: این اتفاق باید بیفتد و در این راستا در قانون احزابی که مجلس بررسی می‌کند این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت که چگونه از احزاب و گروه‌های سیاسی معاضدت قضایی شود.

رحمانی فضلی همچنین اظهار کرد: در این جلسه جرم سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ولی از آن جایی که این موضوع به قوه قضائیه مرتبط است مقرر شد بعد از اینکه خانه احزاب تشکیل شد همه این موضوعات را در دستور کار قرار دهد.

وی در ادامه در مورد مکان خانه احزاب نیز اظهار کرد: مقرر شد وزارت کشور کمک‌های لازم در این زمینه داشته باشد و ما در وزارت کشور، دولت و همچنین شهرداری همه کمک می‌کنیم تا برای خانه احزاب زمینی تهیه شود و با همکاری همه اعضای احزاب که مدعی هستند بازوان و هواداران زیادی دارند فعالیت‌های لازم را انجام دهیم. این‌ هواداران و بازوان هم جلو بیایند تا ببینیم می‌توانند خانه قوی و شایسته‌ای برای احزاب بسازند یا نه.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: این ساختمان می‌تواند ساختمان وحدت و انسجام بین همه افراد فعال احزاب و گروه‌های سیاسی باشد.

رحمانی فضلی همچنین ارزیابی کل خود را از برگزاری این جلسه مطلوب خواند و افزود: این جلسه، جلسه همفکری خوبی بود و ما در وزارت کشور همه حمایت‌های خود را در راستای حمایت‌های قانونی خواهیم داشت.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری نشست سوم نیز مورد توجه قرار گرفته است گفت: ما پیش‌بینی خاصی در این مورد نداریم.

وی افزود: همچنین در نظر گرفته شد که تا آخر امسال خانه احزاب فعالیت خود را شروع کند و اگر موفق به این کار شد قطعا ملاقات رئیس جمهور را با نمایندگان احزاب مورد توجه قرار خواهیم داد.

خبرنگاری پرسید به احزاب که دفترشان پلمب شده توجه دارید که وی گفت: موضع فعالیت احزاب برای ما در وزارت کشور این است که آنها کار قانونی انجام دهند. این احزاب باید مشکلات خود را با قوه قضائیه حل کنند. قوه قضائیه مدعی است که این‌ها مشکل قانونی دارند بنابراین تا مشکل این‌ها با قوه قضائیه حل نشود ما در وزارت کشور نمی‌توانیم فعالیت‌شان را به رسمیت بشناسیم.

در این جلسه افراد و شخصیت‌های سیاسی همچون اسدالله بادامچیان، غفوری‌فرد، محمدجواد حق‌شناس، حسن بیادی، مصطفی کواکبیان، فاطمه راکعی، کیاسری از اعضای سابق خانه احزاب، احمد حکیمی‌پور و همچنین پورموسوی دبیر کمیسیون ماده 10 خانه احزاب و میرولد معاون سیاسی وزیر کشور حضور داشتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز