هشدار وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های تجاری درباره از سرگیری روابط با ایران

۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۵:۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۶۳۰۲۸
هشدار وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های تجاری درباره از سرگیری روابط با ایران
معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا بار دیگر به شرکت‌های خارجی نسبت به از سرگیری روابط تجاری با ایران هشدار داد

به گزارش خبرگزاری برنا، دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در زمینه اطلاعات مالی و تروریسم در گفت‌وگو با روزنامه گلف‌نیوز گفت که تجار و بانک‌ها باید در زمینه تحریم‌های اقتصادی موجود علیه ایران واقع‌گرایانه عمل کنند و برای تجارت با ایران عجله نداشته باشند.

کوهن در حالی این اظهارارت را بیان کرد که شرکت‌های نفتی بزرگ جهان، بانک‌ و شرکت‌های تجاری خود را برای سفر به تهران در جستجوی قراردادهای احتمالی آماده‌ می‌کنند.

وی گفت: پیام من قبل از هر چیزی این است که هر کسی که به فکر تجارت با ایران است باید به دلیل تحریم‌های گسترده و پیچیده‌ای که هنوز در جای خود قرار دارند، بسیار محتاط باشد.

به گزارش برنا،با وجود این‌که بر اساس توافق ژنو بخش قابل توجه‌ای از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا علیه ایران به مدت شش ماه کاهش و لغو می‌شود مقامات آمریکایی سعی دارند فضای روانی حاکم بر ساختار تحریم‌های یک‌جانبه که در چند سال گذشته اعمال شده است را حفظ کنند، این در حالی است که 1+5 علاوه بر پذیرش غنی‌سازی ایران در خاکش، نسبت به لغو و کاهش برخی از تحریم‌ها به ویژه در بخش نفتی و بانکی اقدام کرده است.

با آغاز اجرای توافق ژنو بسیاری از شرکت‌های خریدار نفت ایران و نیز شرکت‌های تجاری در اروپا، آمریکا و غیره نسبت به شروع مجدد همکاری با ایران اقدام کرده‌اند.

هم‌چنین این مقام آمریکایی ادعا کرد: هدف از توافق موقتی که در ژنو حاصل شد به تعلیق درآوردن بخش اعظم از برنامه هسته‌ای ایران به مدت شش ماه است تا مذاکره‌کنندگان بین‌المللی بتوانند در صدد دستیابی به یک توافق جامع‌تر برآیند.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا اظهار کرد: لغو تحریم‌هایی که در ژنو مورد توافق قرار گرفت محدود، موقتی و قابل بازگشت است.

کوهن تاکید کرد که با وجود توافق ژنو، بخش اعظم تحریم‌ها علیه ایران در جای خود قرار دارد و دامنه تجارت با ایران همچنان محدود است.

وی گفت: من از هر کسی که قصد دارد با ایران تجارت کند می‌خواهم که مجددا فکر کند و خطرات قانونی و خطراتی را که ممکن است شهرتش را هدف قرار دهد در نظر بگیرد.

این مقام آمریکایی گفت که حتی اگر ایران به توافق جامع در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش دست یابد، این امر موجب نمی‌شود که همه تحریم‌ها پایان یابند.

کوهن با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر مدعی شد: ما هنوز مشکلات عمده‌ای با حمایت ایران از تروریسم بین‌المللی، تقض حقوق بشر توسط آن‌ها، حمایت‌شان از دولت (بشار) اسد (رئیس‌جمهور سوریه) و سازمان‌های دارای روابط تروریستی داریم.

نظر شما