نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه/۲و پایانی

آمریکا به نقض حقوق بشر در ایالات متحده بپردازد

۱۳۸۹/۱۰/۰۷ - ۱۵:۰۷:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۰
آمریکا به نقض حقوق بشر در ایالات متحده بپردازد
مهمان پرست گفت : به سران آمریکا می گوییم به مسایل حقوق بشر در این کشور بپردازید و مسایل داخلی دیگر کشورها به شما ارتباطی ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی برنا، رامین میهمان پرست در نشست هفتگی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی براینكه دولت آلمان روز گذشته سفیرمان در این كشور را به دلیل عدم اجازه مقام‌های تهران برای دیدار دو تبعه بازداشت شده احضار كرد، از مهمان‌پرست پرسید چرا علیرغم لحن تند مقامات آلمانی نسبت به ایران و پس از احضار سفیر كشورمان این امكان فراهم شد؟ كه وی در این باره اظهار داشت: فكر می‌كنم نوع انعكاس خبر صحیح نبوده و شاید اظهارنظری كه سخنگوی وزارت خارجه آلمان یا معاون ایشان داشتند. 

وی با بیان اینكه مسئله ملاقات سفیر ما با مقامات آلمانی به خوبی منعكس نشده است، افزود: در طول روزهای گذشته همكاری و رایزنی بین سفارت ما و مقامات آلمانی در زمینه موضوعات مختلف از جمله امكان دیدار خانواده‌های این دو تبعه آلمانی با آنها در دستور كار بوده است. 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نكته قابل اشاره، نگاه انساندوستانه جمهوری اسلامی است كه بارها این نگاه انسانی نشان داده شده است.
مهمان پرست در خصوص اظهارات و رویکردهای اخیر مقامات آمریکایی  با نزدیک شدن به سالگرد 9 دی افزود: مقامات کشور ما بارها نسبت به مداخلات کشورهای غربی در مسایل داخلی ایران تذکر داده اند و این اقدام اخیر و نسنجیده وزیر امور خارجه نمی تواند مشکلات آنها را در خصوص مسایلی که در کشورشان با آن مواجه هستند بپوشاند.
وی ادامه داد: به آنها می گوییم به مسایل حقوق بشر در آمریکا بپردازید و مسایل داخلی دیگر کشورها به شما ارتباطی ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نشست هم اندیشی وزارت خارجه با دستگاه ها و ارگان هایی که خارج از کشور فعالیت دارند، تصریح کرد: ارگان هایی که خارج از کشور فعالیت دارند به یک همکاری نزدیک با وزارت امور خارجه نیازمند هستند. این ارتباط جهت برطرف کردن موانع و افزایش کارایی است.
مهمان پرست با اشاره به اجرای طرح هدفمندکردن یارانه ها و انعکاس این موضوع در خارج از کشور گفت: با توجه به جرا شدن این طرح آینده کشور می تواند بسیار درخشان باشد. این طرح با کمترین تبعات زمانی هنگامی به اجرا درآمده است که بحران های بین المللی و به ویژه تحریم هایی که برخی از کشورها نسبت به ایران اعمال کرده اند.
وی افزود: انجام این طرح در این مقطع زمانی تحسین تمام ملت های بزرگ را به همراه داشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر پیگیری های وزارت امور خارجه در خصوص اوضاع و احوال امام موسی صدر گفت: این مساله در صدر سیاست خارجی ایران قرار دارد و امیدواریم از روش های گوناگون که می تواند به این مساله کمک نماید از پیدا شدن ایشان مطلع شویم.
مهمان پرست در خصوص افزایش ارتباط و همکاری ایران و اردن تصریح کرد: یکی از اولویت های سیاست خارجی ایران ارتقا سطح روابط با کشورهای همسایه، اسلامی و جهان عرب است. ما فکر می کنیم می توانیم از ظرفیت های موجود استفاده کنیم و وضعیت بهتری را فراهم آوریم.
وی تاکید کرد: امیدواریم بهترین روابط را با کشورها داشته باشیم و صلح نیز در منطقه برقرار شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار از رسانه های عراقی مبنی بر علت اصلی برکناری متکی از سمت وزارت امور خارجه گفت: تغییر و تحولات در سطح سیاست خارجی یک مساله داخلی است و موضوع جذابی برای ملت عراق نیست. زیرا این ملت بزرگ در حال حاضر درگیر تشکیل دولت مردمی هستند و ما باید توجه خود را به توسعه روابط معطوف داریم.
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار عراقی که در خصوص برخی از اخبار مبنی بر ارتباط ایران با القاعده و حضور برخی از سرکردگان این گروه تروریستی در ایران ،اظهار داشت: این مساله یک سناریوی تکراری و کاذب است و توسط کسانی پیگیری می شود که خواهان اختلاف میان کشورها و همچنین گسترش پروژه ایران هراسی هستند.
مهمان پرست ادامه داد: کشور ما قربانی تروریست است و به هیچ وجه حاضر به سازش با این تروریست ها نیست. این گروه ها با کمک کشورهای غربی در منطقه تحرک دارند و بهترین راه جهت مقابله با این قبیل مسایل همکاری نزدیک کشورها با یکدیگر است.
نظر شما