دکتر علی بیگدلی،استادعلوم سیاسی:

گزینه نظامی روی میز یک ژست سیاسی است/اوباما به خاطر حیثیت خود حل مساله هسته ای را می خواهد

۱۳۹۲/۱۲/۱۴ - ۰۳:۰۸:۳۹
کد خبر: ۱۷۱۴۸۰
گزینه نظامی روی میز یک ژست سیاسی است/اوباما به خاطر حیثیت خود حل مساله هسته ای را می خواهد
راه برگشتی در مسیر هسته ای وجود ندارد. باید نگاه هر دو طرف به آینده باشد. هم ما و هم امریکا،راه برگشتی به گذشته نداریم و باید از فرصتی استفاده کنیم.

اوباما به خاطر حیثیت خود علاقمند به حل مساله هسته ای ایران است. راه برگشتی در مسیر هسته‌ای وجود ندارد. باید نگاهمان به آینده باشد و غربی‌ها هم نمی‌توانند به گذشته برگردند. هم ما و هم آمریکایی‌ها راه برگشتی به گذشته نداریم و باید از فرصتی که به وجود آمده استفاده کنیم.
علی بیگدلی کارشناس روابط بین‌الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، با اشاره به رویکرد مثبت اوباما در مواضع خود در قبال ایران و دفاع از کشورمان در مقابل کنگره امریکا اظهار کرد: این موافقتنامه با حمایت آمریکایی‌ها تحقق پیدا کرد. اوباما از دوره اول و مخصوصاً دوره دوم این سه موضوع را مطرح کرد که سه مشکل در خاورمیانه وجود دارد. 1- مساله هسته‌ای ایران 2- صلح اعراب و اسرائیل 3- مساله سوریه.
با توجه به اینکه اوباما جایزه صلح را برده است علاقمند به اقدام نظامی نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: اوباما به خاطر حیثیت خود علاقمند به حل مساله هسته‌ای ایران است و در حال حاضر، نتانیاهو در واشنگتن دنبال حل مساله فلسطین است.
وی در ادامه افزود: البته به نظر نمی‌رسد نتانیاهو تن به این مساله دهد چرا که در حزب لیکود که یک حزب افراطی است، عضویت دارد. البته صحبت‌ها گاهی بار تهدید دارد، که هیچ ارزشی ندارد و نباید مقامات ما مقهور این صحبت‌ها شوند. چرا که این صحبت‌ها نمی‌توانند به اصل توافقنامه لطمه بزند.
این کارشناس  مسائل بین‌الملل افزود: همیشه به مذاکرکنندگان ایرانی گفته ام که هیچ وقت مقهور این صحبت ها نشوند ، به سال 90 بازنگردند. با توجه به اینکه سال آخر ریاست جمهوری اوباما است، نمی تواند اقدام نظامی کند و موافقنامه یک امر قطعی شده است، اظهارنظر هیچ یک از طرفین لطمه ای به توافقنامه نمی زند و آقای آمانو این توافقنامه را مثبت ارزیابی کرده است.
بیگدلی گفت: این صحبت ها سیاست چماق و هویج است و با مذاکرات تفاوت دارد. وزرای خارجه هر دو کشوربه طور رسمی پای میز مذاکره می نشیند، صحبت های آنها کنترل می شود و در آرشیو شورای امنیت ضبط می گردد.
بیگدلی در ادامه اظهار داشت: مقامات امریکا بنا به مصلحت درونی خود عمل می کنند، بنابراین این صحبت ها هیچ اهمیتی ندارد و نمی تواند موافقنامه لطمه بزند. کشور ما کشور سرمایه دار و غنی است و با توجه به بحران اقتصادی غرب می تواند به غرب کمک کند.
وی در پایان تاکید کرد: آخر من به دولتمردان توصیه می کنم تکلیف پرونده هسته ای را در دولت اوباما روشن کنند. چرا که ممکن است جمهوری خواهان و افراطی ها به روی کار بیایند و اوباما به خاطر حفظ حیثیت خود از استراتژی مذاکرات دیپلماتیک استفاده می کنند و گزینه نظامی روی میز ژست سیاسی است. راه برگشتی در مسیر هسته ای وجود ندارد. باید نگاهمان به آینده باشد و غربی ها هم نمی توانند به گذشته برگردند هم ما و هم آمریکایی ها راه برگشتی به گذشته نداریم و باید از فرصتی که به وجود آمده استفاده کنیم.




نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز