ظریف در ژاپن:

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای میان ایران و ژاپن امکان‌پذیر است

۱۳۹۲/۱۲/۱۴ - ۱۳:۵۴:۲۱
کد خبر: ۱۷۱۶۴۴
همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای میان ایران و ژاپن امکان‌پذیر است
وزیر امورخارجه ایران همکاری های صلح آمیز هسته ای بین تهران و توکیو را بر اساس توافق ژنو امکان پذیر دانست .

محمد جواد ظریف که به ژاپن سفرکرده است امروز (چهارشنبه) با رییس گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش اگروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امورخارجه، محمد جواد ظریف که به ژاپن سفرکرده است امروز (چهارشنبه) با رییس گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امورخارجه ایران در این دیدار اظهارداشت: ژاپن از دوستان جمهوری اسلامی ایران است و همواره همکاری مبنای مناسبات دو کشور بوده است.

ظریف در ادامه به موضوع مذاکرات هسته‌ای پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اگر حسن نیت و اراده جدی وجود داشته باشد، مذاکرات راه حل دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما با این دیدگاه وارد مذاکرات شده‌ایم و از آنجا که هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده‌ایم و استفاده غیرصلح‌آمیز در برنامه هسته‌ای ما نیست، معتقدیم رسیدن به راه حل نهایی دشوار نیست.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران یادآور شد: گروهی در آمریکا فکر می‌کند که تحریم نتیجه می‌دهد از این رو روش فشار بیشتر را دنبال می‌کند، اما باید از بی‌نتیجه بودن آن در گذشته درس بگیرند.

ظریف در تبیین فرصت‌های گسترش روابط ایران و ژاپن، یکی از زمینه‌های همکاری دو کشور را همکاری صلح آمیز هسته‌ای برشمرد و گفت: بر اساس توافق ژنو این همکاری‌ها امکان پذیر خواهد بود و حوزه‌های ایمنی هسته‌ای و تولید برق هسته‌ای می‌تواند در برنامه همکاری‌های دو کشور باشد.

وی همچنین حوزه محیط زیست و صنعت سبز را نیز از زمینه‌های همکاری مشترک برشمرد.

ماساهیکو کمورا رییس گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران نیز در این دیدار با اعلام استقبال ژاپن از توافق ژنو بین ایران و گروه 1+5 در نوامبرگذشته، گفت: ما خوشحالیم که این توافق به خوبی پیش می‌رود.

وی در ادامه افزود: استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تردید ناپذیر است و ایران بعد از توافق ژنو به تعهدات خود عمل کرده است. حصول توافق نهایی در مذاکرات ایران و 1+5 با منافع ملی ژاپن منطبق است و ژاپن به سهم خود برای کمک به دستیابی توافق نهایی تلاش می‌کند.

به گزارش برنا، کمورا با ابراز تمایل فعالان بخشهای اقتصادی ژاپن برای ورود مجدد به بازار ایران گفت: فضای جدیدی ایجاد شده است که باید همه تلاش کنند آن را ادامه داده و گسترش دهند.

وی اضافه کرد: تحریم هدف نیست، بلکه هدف این است اعتماد سازی انجام شود و فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران به جهان معرفی و تحریمها برداشته شود.

در این دیدار با بررسی روند روابط تهران و توکیو و دو طرف علاقمندی خود را برای تقویت روابط و گسترش همکاری های موجود اعلام کردند.

نظر شما