سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به خبرنگار برنا:

خبر دستگیری پسر شهردار تهران شایعه است/ در پرونده اختلاس از پرسپولیس۳ نفر دستگیر شده‌اند

۱۳۹۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۴۴:۲۶
کد خبر: ۱۸۳۶۰۰
خبر دستگیری پسر شهردار تهران شایعه است/ در پرونده اختلاس از پرسپولیس۳ نفر دستگیر شده‌اند
ما به خاطر غوغاسالاری افراد نمی‌توانیم کار خودمان را عقب بیندازیم/اگر هر متهمی برای جبران کارهای خود تلاش کند در مورد کار او طبق قانون ارفاقاتی حاصل می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه خطاب به رسانه‌ها گفت: اگر خدای نکرده اخبار بی‌پایه و ناصحیح منتشر شود موجب تشویش اذهان و بی‌اعتمادی مردم می‌شود. بنابراین همه باید تلاش کنید تا آنچه منتشر می‌کنند منطبق با واقعیت باشد. 

اژه ای در پاسخ به پرسش خبرنگار برنا در خصوص خبر دستگیری پسر قالیباف اظهار داشت: این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد و تنها در حد شایعه در برخی محافل مطرح شده است.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا در خصوص پیگیری وضعیت پرونده نگین غرب ضمن اظهار تشکر از مطرح شدن این سوال گفت: از سرنوشت این پرونده بی خبرم و طرح شدن این سوال باعث شدم حتما پیگیر موضوع باشم. 

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا در مورد انتشار اخباری خاص در برخی رسانه ها و انتشار کامنت های توهین آمیز به دولت و شخص رییس جمهور در ذیل اخبار، و نحوه برخورد قوه قضاییه با این موضوع تاکید کرد: چنانچه مطالب خلافی پخش شود اگر جنبه عمومی داشته باشد دادستان وارد می شود چه سی دی چه نشر اکاذیب و اگر مطلبی جنبه عمومی نداشته باشد و توهین به مقامات ارشد کشوری باشد خود مدعی العموم وارد می شود.

وی در ادامه در مورد ضایعه زیست‌محیطی فشافویه اظهار داشت: در خصوص قضیه اسفناکی که در فشافویه اتفاق افتاد،‌ دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد شد. این یک امر تاسف بار است که در مدت زمان کوتاه این لطمه بزرگ وارد شده است. 

اژه‌ای ادامه داد: دادستان به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع وارد و پرونده تشکیل شده است، اما ما از مسئولان محیط زیست، مسئولان آب و فاضلاب و سایر مسئولان توقع داریم نه تنها در این نقطه بلکه در سایر نقاط عنایت و توجه بیشتری داشته باشند تا این طور مسائل دیگر تکرار نشود.
وی در خصوص توقیف روزنامه ابتکار نیز گفت:
بعضی وقت ها یک خبر تبعات سوئی برای جامعه دارد و یک مسئول رسانه می تواند جریان را در کشور ملتهب کند. طبیعی است که ما باید سریع و قاطع برخورد کنیم.

محسنی اژه ای دستگیری مدیرعامل بانکی در تهران  را تایید کرد و گفت: قبلا این شخص در پرونده سه هزار میلیاردی تحت تعقیب بوده و در مورد پرونده بابک زنجانی نیز تحت تعقیب بوده است.

وی در خصوص دستگیری سرپرست سابق پرسپولیس و اختلاس در این باشگاه و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ضمن تایید این خبر افزود: در پرونده تشکیل شده حداقل 8 نفر تحت تعقیب قرار گرفتند سه نفر در حال حاضر بازداشت و بقیه با قرار وثیقه آزاد شده اند و کیفرخواست هنوز صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با مبلغ دیه در سال 93 گفت: نرخ دیه در سال 93، 150 میلیون تومان در ماه‌های غیرحرام است که به این مبلغ در ماه‌های حرام یک سوم اضافه می‌شود. یعنی دیه در ماه‌های حرام 200 تومان است.

وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع که دیه 150 میلیون تومان از اول اردیبهشت ماه اجرایی می شود گفت: دیه 150 میلیون تومانی از اول فروردین‌ماه لازم الاجرا است. طبق قانون رییس محترم قوه قضاییه می‌توانند تا آخر فروردین‌ هر سال نرخ دیه را اعلام کند ولی این نرخ از اول فروردین جاری و ساری است. 

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی صحیح گفت: اگر خدای نکرده اخبار بی‌پایه و ناصحیح منتشر شود موجب تشویش اذهان و بی‌اعتمادی مردم می‌شود. بنابراین همه باید تلاش کنید تا آنچه منتشر می‌کنند منطبق با واقعیت باشد.

وی با اشاره به موضوع بند 350 اوین گفت: رسانه های مغرض و افراد خارج ‌نشین با هماهنگی با جریان فتنه درباره مسئله اوین قائله آفرینی داشتند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بازرسی بندهای زندان یک امر متداول و لازم است که در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده و از این به بعد هم انجام خواهد شد و اگر احیانا یک زندانی در زمان بازداشت مرتکب جرم جدیدی شود یا اشیای ممنوعه وارد زندان کند، قابل تعقیب است.

وی ادامه داد:‌ آنچه را که جریان خارج‌نشین خواستند در جهت اهداف خود بهره‌برداری کنند اشتباه است. قوه قضاییه نسبت به قوانین و مقررات پایبند است و هر جا کارمندی چه در داخل زندان و چه در خارج از زندان طبق مقررات عمل کند حتما حمایت می‌شود.

وی تاکید کرد: کسانی که هم قائله‌ آفریدند، چه در داخل و چه در خارج زندان حرف‌های خلاف زدند، حتما تعقیب می‌شوند و برای آنها پرونده تشکیل خواهد شد.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به جابجایی اسماعیلی افزود: متاسفانه برخی درباره این مساله نیز خلاف واقعیت گفتند در حالی که موضوع ساده‌ای بود. از مدتها پیش این موضوع مطرح بود و گزینه‌های مختلفی برای ریاست دادگستری تهران وجود داشت، ولی به لحاظ شایستگی که آقای اسماعیلی داشت ایشان انتخاب شد و هفته‌ها قبل از مسئله اوین برای این موضوع در نظر گرفته شدند. منتها این امر با مسئله اوین مصادف شد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: ممکن است کسی بگوید باید این جابجایی را عقب می‌انداختید ولی چرا ما باید این جابجایی را عقب می انداختیم؟ ما به خاطر غوغاسالاری افراد نمی‌توانیم کار خودمان را عقب بیندازیم؛ زیرا ممکن است باز هم بهانه های دیگر گرفته شود.

وی افزود: لذا این مسئله هیچ ارتباطی به موضوع اوین نداشته و انتصاب آقای اسماعیلی به سمت رییس کل دادگستری استان تهران به نحوی ارتقا محسوب می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای همچنین با اشاره به صحبت‌های خود در نشست خبری قبلی اش درباره رضایت دادن بالغ بر 300 نفر از اولیای دم گفت: در سال 92 با تلاشی که دادستان‌ها و شوراهای حل اختلاف انجام دادند 358 نفر از اولیای دم رضایت دادند که اگر این تعداد رضایت نمی‌دادند باید 358 نفر قصاص می شدند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه 6 اردیبهشت ماه اولین موعد پرداخت چک بابک زنجانی بوده است، آیا این چک پرداخت شده است؟ گفت: این چک ارزی در واقع پاس نشده است و پرونده در حال رسیدگی است. اگر این فرد وجوهی را که در اختیار گرفته است بازنگرداند تغییر اساسی در این پرونده رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: اگر هر متهمی برای جبران کارهای خود تلاش کند در مورد کار او طبق قانون ارفاقاتی حاصل می شود.

وی در ادامه با اشاره به صحبت‌های اخیر دادستان تهران مبنی بر اینکه اگر بابک زنجانی بدهی خود را بپردازد آزاد می‌شود، تصریح کرد:‌ اگر این فرد بدهی‌های خود را پرداخت کند قرار بازداشت وی تبدیل به قرار دیگری می‌شود.

خبرنگاری سوال خود را این گونه مطرح کرد که یکی از نمایندگان مجلس در مورد بند 350 بازداشتگاه اوین گفته است که در این بند علاوه بر تجهیزات ماهواره‌ای مشروبات الکلی نیز کشف شده است آیا واقعا مشروبات الکلی در این بند کشف شده و اگر پاسخ صحیح است، این مشروبات چگونه وارد این بند شده و اگر صحت ندارد قوه قضاییه در مورد این موضوع به نمایندگان تذکر می‌دهد یا خیر؟ خواستار ارزیابی سخنگوی دستگاه قضا شد که محسنی اژه‌ای در پاسخ تصریح کرد: اگر فردی بخواهد چیزی را مخفیانه وارد کند این کار را انجام می‌دهد. مثلا ممکن است همان وسیله را به همان ترکیب وارد بند نکند و آرام آرام قطعات مربوطه را جدا کرده و صرف مدت زمان آنها را به یکدیگر متصل کند.

وی با اشاره به اتفاقات روی داده در زندان افزود: افرادی سعی کردند با میوه‌ای که در اختیارشان قرار می‌گیرد مشروب در حد معمول تهیه کنند نه این که شما تصور کنید یک پاتیل مشروب در این بند کشف شده و از خارج از زندان تهیه شده است. این گونه نبوده و افراد با در اختیار داشتن وسایل‌های موجود چنین چیزی را به وجود آوردند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: اگر ما اجازه بدهیم مسئولان ذیربط اطلاع رسانی کنند جواب‌ها روشن‌تر است. همچنین از رسانه‌ی ملی به دلیل پخش مستندی تحت عنوان روشنگری تشکر می‌کنم. بنابراین باید گفت صحبتی که نماینده‌ مجلس انجام داده دروغ نبوده اما این که میزانش چقدر بوده را به طور دقیق اطلاع ندارم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز