وزیر نفت:

دولت برای جایگزینی کارت «سهمیا» برنامه‌ای ندارد

۱۳۹۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۳۱:۲۴
کد خبر: ۱۸۵۴۲۲
دولت برای جایگزینی کارت «سهمیا» برنامه‌ای ندارد
جایگزینی طرح کارت اعتباری انرژی (سهمیا) به جای پرداخت یارانه نقدی یک طرح مطالعاتی است و دولت در این زمینه هیچ برنامه‌ای ندارد و یک محقق آن را اعلام کرده است.

«بیژن نامدار زنگنه» روز دوشنبه در حاشیه نشست مشترک برخی از اعضای هیات دولت با فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس موضوع جایگزینی کارت اعتباری انرژی (سهیما) را مطرح کرد و گفت: دولت برای جایگزینی این کارت برنامه‌ای ندارد.

وی در ادامه افزود: دولت هیچ مذاکره‌ای تاکنون در این باره نداشته و بررسی هم انجام نشده است و این موضوع در حد یک ایده و طرح مطالعاتی است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شرکت ملی نفت ایران درآمد دو ماه پایانی سال 92 را به حساب خزانه واریز نکرده است، تاکید کرد که این خبر صحت ندارد.

زنگنه درباره حضور شرکت‌های خارجی در پروژه های نفتی نیز افزود: شرکت های خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری در پروژه های نفتی دارند اما به دلیل تحریم‌ها هنوز پروژه ای عملی نشده است.

وی همچنین درمورد وضعیت پارس جنوبی و این که آیا به بخش خصوصی یا خارجی واگذار می‌شود، تصریح کرد: پارس جنوبی به بخش خصوصی یا خارجی‌ها واگذار نمی‌شود و خودمان این پروژه را تکمیل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: هرچند که بودجه آن چنانی به این پروژه تخصیص نیافته است و باید برای تأمین منابع آن فکری کنیم و طبق برنامه آن را عملیاتی کنیم.

وزیر نفت با بیان این که بودجه عمومی‌توان اجرای این پروژه‌ها را ندارد، گفت: اولویت اول در پارس جنوبی تکمیل فاز نخست است که انشاءالله بخشی از آن امسال و بخشی دیگر سال آینده تکمیل خواهد شد.

زنگنه خاطر نشان کرد: تمامی فازهای این پروژه تا سال 96 وارد مدار تولید خواهند شد.

وی همچنین حضور چینی‌ها در پارس جنوبی را رد کرد و گفت: چینی ها در پارس جنوبی حضور ندارند.

وی درباره زمان تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفت: این پالایشگاه انشاءالله سال آینده به بهره برداری می رسد که با بهره برداری از آن 34 میلیون لیتر به تولید روزانه بنزین اضافه خواهد شد.

وزیر نفت همچنین درمورد میزان تحقق درآمد پیش بینی شده از محل فروش نفت خاطر نشان کرد: درآمدهای نفتی انشاءالله بیش از پیش بینی ها خواهد بود.

زنگنه تاکید کرد: اتفاقات خوبی در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی در کشور رخ خواهد داد به ویژه با اجرای بند ق تبصره 2 که در بودجه سالیانه تصویب شد و اختیار بزرگی به دولت داده شد.

وزیر نفت در ادامه افزود: امسال برای بهینه سازی مصرف انرژی کارهای زیادی را شروع خواهیم کرد و ساخت گاز طبیعی مایع ( LNG) و پالایشگاه های کوچک تصفیه و پالایش میعانات گازی عملیاتی خواهد شد. 

زنگنه یادآور شد: موتورخانه سیستم های گرمایشی منازل اصلاح و بخاری های با کیفیت و ارزان جایگزین بخاری‌های بی‌کیفیت توزیع می‌شوند.

وی تصریح کرد: قیمت نفت طبق پیش بینی ها در بودجه سالیانه خواهد بود و پیش بینی انجام شده به واقعیت نزدیک است.

وی همچنین درباره افزایش کیفیت بنزین مصرفی گفت: کیفیت بنزین مناسب است و مقرر شده بنزین پتروشیمی‌ها حذف و به جای آن بنزین وارد کنیم که فکر می‌کنم میزان بنزین وارداتی بیش از بنزینی خواهد بود که در پتروشیمی‌ها مصرف می‌شود.


نظر شما