سردار جلالی:

پول دیجیتال اقتصاد ما را آسیب‌پذیر می‌کند/ ما همه ابزارها و قوت‌های دفاع اقتصادی را داریم

۱۳۹۳/۰۲/۲۹ - ۱۶:۰۹:۴۳
کد خبر: ۱۸۹۰۰۵
پول دیجیتال اقتصاد ما را آسیب‌پذیر می‌کند/ ما همه ابزارها و قوت‌های دفاع اقتصادی را داریم
اخلال و مداخله در معاملات و توافقات کلان کشور با سایر کشورها کاهش کارایی اقتصادی کشور درمجموع حرکت تحریم اقتصادی یک حرکت دائم ، نرم و بلند مدت است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت:هدف از جنگ اقتصادی مردم است و انتقال فشار از مردم به حکومت، حرکت اقتصادی تدریجی است ، نرم و بلندمدت.

به گزارش گروه اخبار خبرگزاری برنا، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در همایش بسج کارگری سپاه فجر استان فارس که با موضوع بسیج و دفاع اقتصادی برگزار گردید با اشاره به اینکه اقتصاد به‌عنوان بستر و ابزاری برای جنگ است گفت: باید موضوع جنگ اقتصادی را جدی گرفت.

وی ادامه داد؛ کشورهای اقتصادی توافقات زیرساختی انجام می‌دهند به شکلی که در بعضی از شرایط بتوانند برعلیه بقیه کشورها استفاده کنند ، لذا از این نظر خواسته یا ناخواسته جنگ به حوزه اقتصاد نیز کشیده شده است.

جلالی گفت: ما سه تعریف برای جنگ اقتصادی داریم ؛اولین تعریف جنگ با ابزار نظامی برعلیه اهداف اقتصادی مثلاً حمله به زیرساخت‌ها ؛ تعریف دوم، جنگ با ابزار نظامی برای منافع اقتصادی و تعریف سوم مدل امروزی جنگ اقتصادی،که ابزار اقتصاد علیه اقتصاد یک کشور شکل می‌گیرد به‌منظور تأثیرگذاری به مؤلفه‌های قدرت ملی آن کشور از این نظر تهاجم اقتصادی به‌وسیله ابزار، روش‌ها و تکنیک‌های اقتصادی به اقتصاد و زیرساخت‌های اقتصادی و اداره مردم به‌منظور ضربه علیه امنیت ملی کشور که به این مدل میگوییم جنگ اقتصادی .

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: در زمان دولت قبل نیز در زمان فشار اقتصادی 80 درصد ، مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تهاجم اقتصادی دشمن بیان می شد. اینکه ما یک مفهوم را دیر تشخیص دهیم به‌عنوان حکومت یا دولت یک کشور می‌تواند برای کشور خسارت‌بار باشد که تشخیص مطلوب تهدید و ماهیت را موقعی که به آن دچار شدیم بدهیم ، لذا بهتر است آسیب شناسی کرده و قبل از رسیدن به مشکل آن را پیش‌بینی کرده و از آن عبور کنیم. اهم بحث برمی گردد به تعریف ما از جنگ اقتصادی و اینکه بپذیریم که وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم.

وی ادامه داد: کلمه جنگ و اقتصاد یک سری الزاماتی را به وجود می‌آورد که متأسفانه کسانی می خواهند از آن الزامات فرار کنند ، تعریف صریحی که مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشتند ، یک نگاه جدی می‌دهد ، دشمن با تحریم، جنگ تمام‌عیار اقتصادی در برابر ملت قرار داده تا کشور رابه شکست و عقب‌نشینی وا ‌دارد.

جلالی گفت: ابتدا باید ببینیم که جنگ اقتصادی چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند، آیا جنگ اقتصادی یک سناریوی مستقل تهدید است یا اینکه نه ممکن است از حوزه‌های قبل شروع و به اقتصاد برسد یا از آن گذشته و روی حوزه‌های دیگر اثر می‌گذارد.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق مطالعات انجام‌شده در واقع چهار گام اساسی در سناریوی دشمن مطرح است؛گام اول فضای تبلیغاتی و روانی و فضاسازی که به آن عملیات روانی یا جنگ نرم می گویند با اهداف اقتصادی با یک بازه‌ای زمانی که در بقیه دوره‌ها نیز این فضا به‌صورت تکرار حفظ می‌شود.گام دوم، ورود به مسئله اقتصادی است؛ تولید مسئله، چالش و اختلال در فعالیت‌های اقتصادی هر حوزه‌ی اقتصادی که بتوانند با آن منفعت، کار و بهره‌وری تولید کنند، حضور دشمن را در آنجا مشاهده می‌شود و هدف آن تولید چالش‌های لاینحل اقتصادی و متمرکز کردن فشار بر روی دولت است، دولت سپر ملت است و مردم از ناکارآمدی، بیکاری، فقر که نتیجه آن‌ها تولید چالش‌های امنیت ملی است و مردم را با ابزار روانی که از قبل مشخص کرده تا بتواند آن‌ها ر اهدایت کنند به سمت درگیری و برخورد با دولت و ایجاد ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای مردم تا جایی که مردم و دولت مقابل هم قرار بگیرند، در این صورت وارد مرحله بعد یا گام سوم می‌شویم که فاز امنیتی است، یعنی اقدامات ضد امنیتی شورش داخلی تحریک مردم و رفتار متقابل و غلط ارزیابی دولت وگام آخر نیز گام براندازی است. لذا می‌بینیم که فضای جنگ اقتصادی یک گام کلان برعلیه کشور است که باید پیش‌بینی و دنبال ‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: باید در یک مجموعه‌ای بنام بسیج و سپاه طبیعتاً هم پیش را ببینیم هم حین و هم آینده که چه سناریوی‌ای موردنظر است و دنبال می‌شود، ضمن اینکه اقتصاد بستر اصلی جنگ است و باید ادبیات دفاعی، اقتصادی را کاملاً شکل داده و دنبال کنیم در کنار آن‌ در حوزه‌های امنیت، براندازی، رسانه‌ای و عملیات روانی که از این بار منفی ایجاد شده بخواهند بهره‌برداری کنند، که بسیار بااهمیت بوده و دوستان باید در سپاه و بسیج به این مهم توجه کرده و مراقبت خاص داشته باشند.

وی گفت: در حوزه اقتصاد همه فکر می‌کردند که با یک مجموعه منفردی از تهدید کننده مواجه هستیم و گروه‌ها یا کشورهایی می‌آیند و تک‌به‌تک ما را تهدید کرده و رها می‌کنند، سه سال موضوعی را در دبیرخانه شورای امنیت ملی مطرح کردیم که آمریکایی‌ها قرارگاه تشکیل داده در وزارت خزانه‌داری و کار طرح‌ریزی تحریم و جنگ اقتصادی را در آنجا از طریق گروه‌های مختلف کنترل و دنبال می‌کنند، که متأسفانه آن موقع توجه نشد.

جلالی اضافه کرد: رویترز گزارشی از این قرارگاه داده بود که آمریکایی‌ها در این قرارگاه جنگ اقتصادی، تمام ابزارهای سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک و اطلاعاتی، امنیتی و همه مؤلفه‌های قدرت اقتصادی و نظامی را جمع‌آوری کرده و اتاق‌های فکر پیچیده ترتیب داده‌اند که در حوزه‌های مختلف برای آن‌ها کار کند، اینکه دست روی هر حوزه‌ای می‌گذاریم، آن حوزه سریع تحریم می‌شود، خوب خودبه‌خود و اتفاقی صورت نمی‌گیرد آن‌ها شبکه کشف هدف‌دارند و برای این اطلاعات هزینه می‌کنند.

وی ادامه داد:یک مجموعه و قرارگاه گزارشات تحریم و فعالیت‌های اقتصادی را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، مؤثر بودن این تحریم مجدد ارزیابی و دنبال می‌شود ؛ چه کسی نشسته و می‌خواهد چه‌ کاری انجام دهد یک موضوع کاملاً اساسی است تا اینکه فکر کنیم تعامل و تمرکزی وجود ندارد، این کار احتیاج به توجه جدی‌تر دارد.

وی گفت: در مقابل این مجموعه و اقدامات انجام‌شده، اولین الزام ما این است که بفهمیم درحال جنگ هستیم و به یک اجماع عمومی برسیم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری اعلام رسمی شده جنگ تمام‌عیار اقتصادی است پس باید یک اجماع عمومی نسبت به این مفاهیم از همه نخبگان کشور تشکیل بشود.

جلالی در ادامه گفت:رویکرد دشمن تداوم تحریم‌های اقتصادی است، در یک مقطع دنبال محاصره فیزیکی ، اقتصادی بودند در دریا که باقابلیت‌های نیروی دریایی سپاه و ارتش و توانمندی‌های دفاعی آنان باعث شد از این اندیشه بیرون بروند چون ادامه آن به ناامنی منطقه منجر می‌شد و متحمل ضرر اقتصادی زیادی می‌شدند. اخلال و مداخله در معاملات و توافقات کلان کشور با سایر کشورها کاهش کارایی اقتصادی کشور درمجموع حرکت تحریم اقتصادی یک حرکت دائم ، نرم و بلند مدت است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: هدف از جنگ اقتصادی مردم است و انتقال فشار از مردم به حکومت، حرکت اقتصادی تدریجی است ، نرم و بلندمدت. تمرکز در سنجش میزان فشار وارده بر مردم، که آیا لازم است از این فاز به فاز امنیتی برود یا نه؟ دشمن تلاش زیادی می‌کند که مشکلات اقتصادی و تحریم با مشکلات اقتصادی اروپا تداخل پیدا نکند.

وی تمرکز بر حوزه نفت و بانک مرکزی به‌عنوان دو خط مقدم جبهه در جنگ اقتصادی را بسیار مهم دانسته و گفت: تلاش بر هوشمند سازی تحریم‌ها است که دشمن تلاش می‌کند با توسعه شبکه اطلاعاتی و امنیتی به‌نوعی از اثربخشی تحریم مطمئن شود.

جلالی گفت: تحریم برای تولید یک فرصت است و اگر این تحریم بدون هیچ دستاوردی تمام شود ،شکست خورده ایم، نقطه قوت در این زمینه ؛ استقلال نسبی اقتصاد کشور است که به علت وجود فشارهای مختلف وابستگی اقتصادی ما به جهان خارج کم شده است.

وی ادامه داد: دارا بودن قدرت مهندس معکوس در فن‌آوری توانمندی در حوزه‌های فن‌آوری به می‌دهد که خوشبختانه ظرفیت‌های دانشگاهی پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت‌های خوبی دارند تا محصول تکنولوژی خودمان را خودمان تولید کنیم.همچنین شرایط ژنو پولوفیک کشور و مرزهای ما امکان محاصره دریایی را حذف می‌کند و می‌توانیم از حوزه دریا بخوبی استفاده کنیم البته آسیب‌پذیری هایی هم داریم که باید به آن‌ها توجه کنیم.

وی گفت: آسیب‌پذیری حوزه‌های زیرساختی اقتصادی و فن‌آوری اطلاعات در نتیجه وابستگی به فضای مجازی و سایبر است مثلاً پول دیجیتال شده و پول دیجیتال به خاطر وابستگی به فضای سایبر اقتصاد ما را آسیب پذیر می‌کند، همین اندازه که شما می‌بینیم که تراکنش های بین بانک‌های بین‌المللی در قالب سوئیفت است وقتی آمریکایی‌ها جلوگیری کردند جابجایی پول بین امللی ما متوقف شد، همین تحریم را برای روسیه هم اعلام کردند اما روسیه به فکر جایگزین کردن یک سیستم بانکی در این زمینه افتاد ، پس نشان می‌دهد این دست از آسیب‌پذیری‌های فن آورانه هم باید برطرف شود تا به مشکل بر نخوریم،وابستگی فن آورانه بعضی از زیرساخت‌ها به خارج از کشور است لذا برخی از حوزه‌ها صنعتی نیازمند فن‌آوری هستیم و باید از بیرون تامین کنیم.

جلالی مقررات دست ‌و پا گیر در بخش داخلی را خود یک تحریم دانسته و گفت: عدم وجود یک نقشه راهبردی پدافند اقتصادی و اینکه همه اجرای دستگاه کشور بر اساس یک نقشه و جهت‌گیری و بر اساس یک برنامه حرکت کنند و جلو بروند این ‌یک اشکال اساسی است.

وی گفت:فرض بر این است که این جنگ هست و باید از این جنگ پیروز بیرون آمد نه اینکه منتظر تمام شدن و حل شدن خودبه‌خود این جنگ باشیم، این جنگ نسبت به جنگ هشت ساله سخت‌تر هست و با ابزار متفاوت ، زمان دفاع مقدس بسیج و ارتش و سپاه و جبهه و جهاد و ... داشتیم و چند سالی آزمون‌وخطا تا دانستیم چطور باید جنگید.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: جنگ اتفاق افتاده و ابهام آن و برداشت مفهومی آن باید عوض شود اینکه بدانیم دشمنی در مقابل هست که قرارگاه تشکیل داده، سازمان‌یافته و آرایش گرفته و همه اقدامات ما را مانند جنگ نظامی البته با تجهیزات و ابزار اقتصادی کنترل می‌کند، لذا باید نقشه دفاعی تهیه کنیم، یک استراتژی جامع دفاع اقتصادی یعنی تمام طرح‌ریزی‌ها بر اساس وجود این جنگ باشد و دولت در سطوح‌ بالا و پیاده‌سازی کرده دنبال کنیم تا بتوانیم قدم ‌به ‌قدم پیش رویم.

جلالی گفت: می‌توانیم با جهاد اقتصادی که مقام معظم رهبری امسال فرمودند کاملاً در برابر جنگ ایستادگی کنیم، ما همه ابزارها و قوت‌های دفاع اقتصادی راداریم و تنها نقشه نداریم نداریم ، باید هماهنگی و انسجام داشته باشیم و به خاطر نامحسوس بودن جنگ بدلیل اینکه برای اولین بار علیه کشور استفاده می‌شود و هنوز احتمالاشناخت کاملی از آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: باید این فضای دفاع اقتصادی را همانند دفاع مقدس، مقدسش کنیم چون جنگ است، ابزار آن فرق می‌کند پس برای دفاع باید تهدید را بشناسیم ، جنگ اقتصادی را بشناسیم ابزار آن مثل تحریم و ... را بشناسیم و بعد برای آن‌ها بتوانیم سازوکار خاص خودش را تهیه کنیم .

وی در پایان تاکید کرد: تحریم هوشمندانه کالای خارجی که فرماندهی معظم کل قوا نیز بر آن تأکید دارند را باید اجرا کنیم و این نیز تکلیف بسیج است تا فرهنگ‌سازی کند و مقابله با تخلفات در حوزه اقتصاد که این نیز هم کار فرهنگی می‌خواهد هم اجرایی.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز