آیت الله خاتمی در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان:

خداوند متعال به واسطه توبه و استغفار ظرف وجود انسان را پاک می‌کند

۱۳۹۳/۰۴/۲۸ - ۱۴:۵۹:۰۹
کد خبر: ۲۰۴۸۱۴
خداوند متعال به واسطه توبه و استغفار ظرف وجود انسان را پاک می‌کند
خداوند متعال به واسطه توبه و استغفار ابتدا ظرف وجود انسانها را پاک می‌کند و سپس لطف و عنایات خود را در این ظرف پاک قرار می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شب های قدر فرصت ویژه و خاصی است که خداوند برای انسان‌ها قرار داده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، آیت الله «سید احمد خاتمی» عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در مصلای بزرگ ری افزود: براساس آیات قرآن کریم در سوره قدر، در این شب ملائکه و روح بر امام زمان (عج) نازل می شوند و پرونده اعمال انسان ها را بر آن حضرت عرضه می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران یکی از ویژگی‌های مهم شب قدر را ابراز عشق به خداوند متعال ذکر کرد و افزود: در این شب با خواندن یک هزار اسماء خداوند در دعای جوشن کبیر، عشق و علاقه خود را به خداوند متعال بیان می کنیم.

سخنران مراسم بیست ویکم ماه رمضان در مصلای بزرگ ری، شب های قدر را فرصت ویژه الهی خواند و اظهار داشت: خداوند متعال راه را برای بندگان خود در فرصت‌های مختلف سال بازگذاشته است و شب های قدر فرصت ویژه و خاصی است که خداوند برای انسان ها قرار داده است.

آیت الله خاتمی افزود: برخورد فرصت سوزان در شب قدر با پشیمانی روبه رو خواهد شد و این پشیمانی دور نیست و این افراد به تعبیر آیات الهی در قبر و قیامت با مشاهده اعمال خود می گویند که ای کاش خاک بودیم و به این فلاکت و پشیمانی نمی‌افتادیم.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: برخی افراد، شب‌های قدر را به صورت تشریفات معمولی برگزار می‌کنند و تنها به ذکر ادعیه و سایر اعمال توصیه شده می‌پردازند.

وی خاطر نشان کرد: در همین عبادات و اعمال نیز عنایت خداوند وجود دارد و نفس ˈیا اللهˈ گفتن هم توجه و یاد خداست و ذکر دعا مطلوب است، حتی اگر معنای آن را درک نکنند.

آیت الله خاتمی عنوان کرد: سومین گروهی که در احیای شب های قدر، فرصت را غنیمت می شمارند و با خدای خود عهد می بندند که در راه بندگی او قدم بردارند افرادی هستند که نمره عالی را در این شب گرفته اند.

عضو هیات رییسه خبرگان رهبری گفت: در آیات قرآن کریم ابتدا مغفرت خداوند آمده است و بعد فضل و عنایات الهی بشارت داده شده است.

آیت الله خاتمی افزود: خداوند متعال به واسطه توبه و استغفار ابتدا ظرف وجود انسانها را پاک می کند و سپس لطف و عنایات خود را در این ظرف پاک قرار می‌دهد.

وی همچنین به مراحل توبه اشاره کرد و گفت: در اولین مرحله از توبه باید شخص گنهکار از گذشته خود پشیمان باشد و در مرحله بعد تصمیم جدی داشته باشد که دیگر مرتکب گناه نشود و در مرحله پایانی باید به فکر جبران گناهان و بخصوص جبران حق الناس باشد.


امام جمعه موقت تهران با بیان این که حضرت علی (ع) دومین شخصیت جهان هستی بعد از پیامبر (ص) است، افزود: ذکر و نام آن حضرت عبادت است.

آیت الله خاتمی به زندگی علی(ع) اشاره کرد و افزود: مولود کعبه، از شش سالگی تحت تربیت پیامبر(ص) بود، اولین مومن به پیامبر(ص) بود و برای رهایی ایشان از کشته شدن در بستر پیامبر(ص) خوابید و این تاریخ زندگی امیر المومنین(ع) تا سن 23 سالگی است.

وی اظهار داشت: از 23 سالگی تا 33 سالگی امام علی(ع) در 80 جنگ شرکت کرد و چنانکه گفته اند در هنگام غسل کردن بدن مطهر این امام، در بدنش هزار زخم داشت و مولا علی(ع) از 33 سالگی تا سن 58 سالگی دوره بسیار تلخی را سپری کرد که تعابیری همچون خار در چشم، استخوان در گلو، خوردن تلخ ترین میوه، قرار داشتن نوک تیز شمشیر بر روی قلب گویای مظلومیت ایشان است.

آیت الله خاتمی به دوران 58 تا 63 سالگی امیر المومنین (ع) اشاره کرد و گفت: این دوره حکومت هم قصه پرغصه دارد که بزرگترین آن غصه امشب است و تنها دوره ای است که حضرت در شب نوزدهم ماه رمضان آرزوی مرگ خود از خدواند خواستار شد.

پس از پایان سخنرانی مراسم شب احیا و قرآن برسر گرفتن توسط آیت الله خاتمی و با حضور مردم خداجو در کنار مرقد حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد.

همچنین آیین احیای لیالی قدر در شب بیست و سوم نیز توسط حجت الاسلام قاضی عسگر برپا خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز